Annons

var köper jag vätskor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Disa Ö.H

Medlem
Är på G att börja labba hemma, allt som fattas är vätskorna. Lokala expert butiken har, men dyrt. Var kan jag köpa "billiga" å "bra" vätskor för svart vit kopiering/framkallning?
Bor i lidköping men tänker det borde finnas större utbud i Göteborg, ngn som vet var och vad?

/tack!
 

Canonliza

Aktiv medlem
Disa Ö.H skrev:
Är på G att börja labba hemma, allt som fattas är vätskorna. Lokala expert butiken har, men dyrt. Var kan jag köpa "billiga" å "bra" vätskor för svart vit kopiering/framkallning?
Bor i lidköping men tänker det borde finnas större utbud i Göteborg, ngn som vet var och vad?

/tack!
Jag skickar efter mina vätskor (och mycket annat) på photax.se. Det är billigt, pålitligt och bra! Lycka till! //Liza
 

myrslok

Aktiv medlem
Bara ett tips om du ska köra D76 och det är att Clasohlson råkar ha med det på sin rea nu och koncentrat för 3.8 liter ligger på 49:- mot normala 89:-

Även ca halva priset på startpaket, filmutdragarer men tyvärr inte på några andra vätskor eller papper.

// Mats
 

mange78

Aktiv medlem
T-Max vätska i stockholm?

Nån som vet var man köper tmax vätska i stockholm city. Ska dit på lördag och ska framkalla på söndag. Hittar det inte i västerås...

Mange
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Expert Fridhemsplan brukar ha T-Maxframkallare på hyllan. Åtminstone när de fanns i de gamla lokalerna, har aldrig varit i de nya.
 

myrslok

Aktiv medlem
Clas ohlsson verkar sälja T-Max förutom D76 i butik nu, inte hittat det i deras onlinebutik men själv handlat i varuhus. De lär ju garanterat ha öppet både lördag och söndag. Kostade 109:- om jag minns rätt för 2*250ml som blir 2 liter färdig lösning.

Edit: såg just att du försökt i västerås, det var på just det varuhuset jag handlade i veckan.

// Mats
 

Johan Okker

Aktiv medlem
OM du framkallar mycket är TMax RS att rekommendera.
Blandas till t ex 5Liter och räcker länge. Håålbarheten är minst 6 månader. Har använt samma soppa uppemot ett år.
 

mange78

Aktiv medlem
Johan Okker skrev:
En annan MYCKET underskattad framkallare är Agfa Rodinal.
Jodå, Rodinal har jag enbart hållit mig till hittills och det har fungerat bra. Men nu ska jag för första gången testa att framkalla pressad Tri-X och fick då rådet att använda T-Max, så därför tänkte jag testa det.
Har även några rullar T-Max 3200 som jag tänkte köra på EI 1000. Ska fota lite på ett bröllop nästa helg och behöver snabb film i kyrkan.

Mange
 

martim

Aktiv medlem
Johan Okker skrev:
En annan MYCKET underskattad framkallare är Agfa Rodinal.
Jag har precis införskaffat mig lite rodinal, och undrar nu vad ni som redan använt den har för tips. Det enda jag vet om den är att den ger grova korn, men den har väl fler intressanta egenskaper än så?
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Inte för att favorisera någon eller liknande, men www.photax.se har ett grymt sortiment.De har en massa olika vätskor och annat kul till mörkerrummet.

Har beställt av dem innan och hade sakerna inom 48 timmar. Helvetes bra service !

Så gå in på hemsidan, beställ vätskor, och passa ppå att handla lite av deras filmer och papper ochså. De har bla kommit ut med en NY 400 S/v film, som skall vara finkornig, men ändå ha struktur i sig. Sedan har de de berömda EfkeFilmerna (från ISo 25 och uppåt).

Lycka till med mörkerrummet !!!!!!!


/ NIKLAS
 

RolandM

Aktiv medlem
Clas Ohlson har allt som behövs. De kör numera T-max som framkllare och avvecklar D76. Polymax fix och pappersframkallare fungerar bra till det mesta. Det går även att hitta fotopapper där.

Ftokungen i Stockholm har justa priser på film och Ilfordpapper.

Blev sugen på att köra sv/v igen.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
martim skrev:
Jag har precis införskaffat mig lite rodinal, och undrar nu vad ni som redan använt den har för tips. Det enda jag vet om den är att den ger grova korn, men den har väl fler intressanta egenskaper än så?
En vanlig feluppfattning är att Rodinal ger GROVA korn.
Rodinalen ger med rätt agitering och spädning skarpa korn, inte grova.

Experimentera med de olika spådningarna 1+25, 1+50 och 1+99.
Du kommer hitta din favorit. Lek med olika agiteringstekniker och temperaturer etc.
 
ANNONS