Annons

Att fotografera på Island

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Tänkte fråga om någon har fotograferat naturen på Island, och isåfall har tips på trevliga ställen där.

Hur tar man sig fram? Är det att hyra bil som gäller?

Hur är det med möjlighet till boende? Finns vandrarhem eller liknande, eller skall man tänka sig tält?

/Janne (Nyfiken på denna ö)
 

Åsvik

Aktiv medlem
Var på island för att se fotboll i slutet av sommaren. Det blev en kort vistelse men man blir fascinerad av ön....vad det gäller naturen så är det en helt fantastisk natur men helt befriad från träd...!?

Var bla på Blå Lagunen som är ett typiskt turistmål men väl värt en tur. Vulkan landskap som omger en mjölkvit varm källa och ett stort rykande värmeverk i horisonten...surrealistiskt så det förslår.

Det lilla jag såg av ön gav mig intrycket att ÖVERALLT fanns det motiv värda en ram. Magnifika berg som i horisonten reser sig ur ett annat platt landskap.

En lustig grej är att det är väldigt ont om tråhus då det just inte finns några träd på ön så nästan alla hus är byggda i målad betong och ger ett annorlunda inslag.

Se bilder...
 
Senast ändrad:

Midhrafn

Aktiv medlem
Polare till mig har haft samma funderingar om att åka dit och fiska.
Han har haft en lång tråd i detta ärende på http://www.utsidan.se i forumet fiske. Det kan vara värt att leta efter denna tråd om du vill ha mycket info.
mvh/ Tommy
 

jakob gawlik

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Tänkte fråga om någon har fotograferat naturen på Island, och isåfall har tips på trevliga ställen där.

Hur tar man sig fram? Är det att hyra bil som gäller?

Hur är det med möjlighet till boende? Finns vandrarhem eller liknande, eller skall man tänka sig tält?

/Janne (Nyfiken på denna ö)

Du har valt helt rätt ställe att åka till!
Underbaraste resmålet i världen.

Var där i juni på en vandringstur och blev fullständigt förälskad.

Bilder:
http://www.utsidan.se/ddb/vandring/artiklar/765.htm

Hyra bil = bästa sättet, men det finns bra bussförbindelser också.

Ska du vandra så finns motsvarighet till STF-stugor på vissa leder. Kostar inte många kronor.

Var beredd på riktigt busväder, det skiftar fort.

/Jakob
 

t595sp

Aktiv medlem
Jag hade förmånen att kunna stanna på Island några dagar vid en resa till USA. På de 3 dar jag hann stanna gjorde jag av hela filmförbrukningen jag hade tänkt skulle räcka för hela resan.

Även om det låter lite uttjatat så tycker jag att man kan hyra en bil och som dagsutflykt göra "gyllene triangeln" dsv Thingvellir(den antika tingsplatsen), Gullfoss(bland Islands största vattenfall) och Geisir och Stockur. Sedan man besökt Geisir och Strockur så kör man vidare ner mot sydkusten och fortsätter österut. Där hittar man fantastiska vattenfall och märkliga stenformationer ute i havet. Dyrholaöy är ett fågelreservat inte allt för långt österut med häftiga klippor och svart sand på stränderna.

Man kan också följa kusten västerut och hitta små fiskarsamhällen, döda vulkaner och glaciärer på inte alltför långt avstånd.

(ber om ursäkt för min försvenskade stavning av ortnamnen)

Bilar är dyrt att hyra på Island likaså bensin och andra omkostnader. Jag kommer att försöka åka tillbaka så fort det bara går och då satsa på att besöka de norra delarna av ön.
 

jakob gawlik

Aktiv medlem
Jag skulle nästan vilja säga att vandring är obligatoriskt. Landmannalaugar - Thorsmörk är den vackraste led jag sett. Man upplever Island bäst till FOTS!

När man har gjort leden (tar c:a 3-4 dagar) kan man ta sig tillbaks till R-vik och beta av turistfällorna. ;)

Jökulsarlon längst ut i öster är grymt vackert. Dyrhålsöya är definitivt värt ett besök. Valsafari kanske? Norra delen av ön såg jag inte, men det är nästa sommar det, hehe...

Dessutom, PRUTA när du hyr bil. Det finns massor med ställen att hyra från, och om du hamnar på Island under lågsäsong är det bara till å tuta o pruta.
En liten inflik :) Hyr inte 4wd! Du får ändå inte köra inåt landet och ska du det behöver du monsterjeep. Hyrbilarna är inte försäkrade utanför de stora vägarna. Dessutom ser man verkligen hur värdelösa diverse suv:ar och andra pseudojeepar är. De kommer ändå inte utanför asfalten, för att det är för grovt!

/jakob
 

mazeson

Aktiv medlem
Island är kallt, blåsigt och dyrt.
Island är fantastiskt landskap, dramatiskt, vackert och inte likt någonting annat.
Jag var där två gånger under 2003.

Man kan tälta, om man har ett bra tält, ja.
Bättre är nog att vandra på de många vandringsleder som finns, mellan fjällstugor. Systemet fungerar som i den svenska fjällvärlden.

Jag kan rekommendera Langmannalaugar! Svartvita fotografer göre sig icke besvär! Se bilder, http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=41686, så förstår du varför.

Man blir medlem i Ferdefelag Islands, (eng. Iceland Touring Association), så blir det lite billigare att bo i fjällstugorna. Bokning sker via dem också, och kan göras från Sverige.
Se vidare http://www.fi.is/English/english.htm


hils
Mats
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag har själv inte varit på Island, men planerar eventuellt att åka dit under sommaren 2005. Jag hade Island i tankarna redan under sommaren 2004, men det blev till slut en tripp till Runde i Norge istället.

Hur som hellst..mitt tipps är att hyra bil och tälta. Dock kan bilhyran bli relativt hög..speciellt om man reser själv förstås. Ett alternativ som lär fungera bra är att resa runt med buss. Man kan köpa busspass, vilka begränsas av tex antalet resdagar. Kolla in www.bsi.is för närmare information.

När det gäller boendet skulle jag personligen välja att tälta. Även om det kan vara besvärligt med tanke på det växlande vädret så har man ändå den fördelen att man kan slå upp tältet i princip var man vill och därmed slippa bokningar och annat "bestyr" som hotell/vandrarhem kräver. Istället kan man vakna upp precis intill vattenfallet eller vilket nu motivet som ska avbildas är. Skulle man ändå tycka att tältandet tär på energin finns ju möjligheten att ta in på vandrarhem ändå kvar.

Ett tredje alternativ är att ta med egen bil via färja från Norge. Kanske det bästa alternativet om man planerar att stanna en längre tid, men förmodligen inte aktuellt för dig.
 

forstheim

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Egen bil låter ju lockande. Ett annat alternativ skulle kanske vara att hyra en bil som funkar att sova i.
Absolut, får du tag på en sådan bil för en rimlig peng är det naturligtvis ett kanonalternativ :=)

Om du kan tänka dig bussar så kommer här en aning mer specifik info:

Man kan köpa två olika busspass. Det ena passet heter "The Full Circle Passport" och innebär att man kan resa runt Island på huvudvägen. På andra vägar gäller dock ej passet. Ingen direkt tidsbegränsning förutom att passet måste utnyttjas någon gång under maj-september. Man kan göra obegränsade stopp längs vägen.

"Omnibus Passport" däremot ger obegränsade antal resor på alla schemalagda turer, såväl på huvudvägen som mindre vägar. Man kan göra stop-overs när som hellst på turen och också hur ofta man vill. Passen är här tidsbegränsade till 1, 2, 3 eller 4 veckor.

För priser etc kan du kontakta bsi på travel@bsi.is
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Island Är fantastiskt underbart, spec för den som längtar efter ensamhet, vidder och mystik...

Se gärna i min portfolio där jag har ngn bild från Island, (Bygger den just nu så det kommer fleera;)

Mvh Niclas, som längtar tillbaka!
 

Bertil B

Aktiv medlem
Island är litet på kartan men stort i verkligheten. Har åkt bil runt (Ringvägen - till stor del asfalt) ca: 140 mil med massor av avstickare. Bilen hade jag med mig från Bergen (båt), det funkar bra. Resan tog tre veckor på själva Island, men det hade funnits möjligheter att använda fler veckor.
Bo; ett bra fjälltält kombinerat med privat, vandrarhem eller annat är utan problem. Det finns skyltar överallt om uthyrning av rum osv.
Mat; samma priser som här hemma.
Norra och nordöstra Island; torrt, kargt, ödebygder, glest befolkat, rikt på bra fågelliv. Du är inget hot! (kolla så att du har bensin och mat - det finns inte överallt)
Södra och sydvästra; nederbörd, grönt, "befolkat" - ja inte som Mälardalen, fina platser att besöka.
Inlandet; ser ut att vara enbart guidade resor, det tarvar en 4W, med körvana och gott omdöme. I vissa områden förbjudet att köra.
Ett kanonland! Tag med varma och regntäta kläder.
 

RolandM

Aktiv medlem
(reservation för stavningen av all isländska namn)

Nu är det en sådär 15 år sedan jag var på Island. Helt klart är det bästa sättet att ta sig fram att åka bil. Bilar kan hyras på ön, men det går bra att ta med sig en egen via Danmark eller Norge med bilfärja. Alternativt kan inrkesblyget och bussar användas om du inte vill lifta vilket även det fungerar bra.

Det går utmärkt att hitta hotell, vandrarhem och liknande arrangemang, campinplatser och det går att campa även i naturen när man är ute på hajk på egen hand.

Några måste ställen är Geiyser, Strokur, Blå lagunen, Tingvalla, Reykjavik, Heimön, Myvatten, Gullfoss, Gudafoss, Forsmark. Hela landet är översvämmat av naturformationer som bara väntar på att bli plåtade utan turister. Men även stadslivet med färglada hus och den svarta sanden i barnens sandlådor.

En tur ut till fots på fjället vid Hveragerdi ca 35 km sydost om huvudstaden leder upp till ett område med termisk aktivitet med kokande lergropar och vatten som det går att koka ägg i. Det går utmärkt att bada året om i detta område, genom att sätta sig i den varma bäcken (med bubbelbad). Värmen regleras med genom att bada där tillräckligt mycket kallt vaten tillförs. Glöm inte konjak eller whisky hemma (köps på flygfältet vid ankomst) att njuta av under badandet. Upplevelsen slår allt jag hittils har provat på i badväg. Se upp när du trampar omkring i ´naturen så du inte trampar i något varmt hål, extra viktigt på vintern då det är mer förädiskt.

Att tänka på när det fotograferas är att marken har två färger, det ena är ljusbrun och den andra svart. Alltså olika former av lavafält. Fälten kan sedan ha olika mycket gräs som bildar fjällvegetation. Vädret är ofta regningt, men inte värre än att vätan blåser bort. Tips är att köpa en handstickad islandströja på plats. De går att ha i alla väder. Kanske finns butiken på Skolavurdurstigur kvar (gatan som går upp till stora kyrkans (Leif Eriksson) kyrktorn från centrum av staden.

För inspiration går et bra att titta på filmen Korpen flyger, som har gott om fina turistbilder.


Lycka till!

Bifogar en bild från Gudafoss, plats på norra Island där landets lärde man vägde för och nackdelar mellan hedendomen och kristendomen. Kristendomen segrade eftersom den läran inte var lika blodig...Sedan infördes kristendomen genom beslut på tinget men inget krav på att konvertera. En omvändelse helt på folkets villkor.
 

Bilagor

Solina

Medlem
Ser att du redan har fått många svar, men Island ligger mig mycket varmt om hjärtat och jag vill gärna dela med mig av mina många upplevelser där. Att hyra bil är en bra idé om man kan dela kostnaden med någon. Bussar täcker annars större delen av ön, inklusive de centrala delarena. Kolla på www.bsi.is för information. Island kan vara JÄTTEdyrt om man inte vet hur man ska ta sig fram. Tält är inte att alltid så trevligt, eftersom vädret kan bli MYCKET hårt även mitt i sommaren. Kolla här för boende i Reykjavik: www.infoiceland.is
I övrigt håller jag helt med Jakob: GÅ så mycket du bara kan. Lämna bilen så fort du kan. Våga dig utanför Reykjavik och framförallt: gå inte för mycket i turisternas spår, det finns gott om ställen som turisterna inte har hittat till än..... Hör av dig om du vill ha fler tips på var du kan ta vägen.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Lite tankar...

Med viss kvarvarande feber och trötthet har jag tillbringat julaftonon åt att läsa denna tråd, kollat Islandskarta och surfat på nätets Islandssidor ;) Jag föröker tänka ut lite hur min tur skall se ut.

Det tankar jag fått nu är att jag flyger dit och hyr en bil. En bild där jag i nödfall kan sova. Jag tar med tält, men har förstås ändå möjligheten att hyra rum nånstans.

Jag begränsar min tripp till Södra Island.
Jag besöker Tingveller, Geysir och Gullfoss och åker sedan rakt ner till Sellfoss.

Från Sellfoss (efter ett besök på Heimaey) fortsätter jag i lungt mak bort mot Höfn med lämpliga stop och vandringar in i landet, dock verkar Landmannalaugar lite svåråtkomplig för mig.

Längs vägen tror jag mig fina lavastränder och fina vattenfall uppifrån bergen.

Hekkla? Kan man ta sig upp tro?
Dyrhälaey - Fågelfoto
Vik - Stenformationer i havet
Skaftafellsjökull
Jökulsarlon - (Där jag tror mig inse att Olle gjort en av sina Islandsbilder)

Janne (som vill orka vara social imorgon)
 

rnyholm

Avslutat medlemskap
Jag var uppe på Vatnajökull och åkte mitt på sommaren med motorkälkar efter en mycket krävande reseledare. Han berättade att en tysk kvinna höll inte sig till ledet och körde ner i en spricka. Kvinnan kommer tillbaka efter 5000 år under isen.

Det fanns ingen skyltning till Vatnajökull och ifall inte en inföding skulle ha varit med så skulle jag aldrig ha hittat dit. De vill inte ha turister körandes dit på eget initiativ.

Island är kargt land och jag blev fascinerad av landet på mina tre resor dit, men det är inte en plats dit jag längtar. Island är ett land, som inte kan beskrivas åt ngn, utan det måste upplevas.
 
ANNONS