Annons

Nu gäller det!

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Nu har jag införskaffat all kemi som krävs för att framkalla mitt negativ. Så nu har jag inget att skylla på för att dra ut på framkallningen :)

Men innan jag drar igång skulle jag behöva några sista råd:

1: Jag köpte färdigt stoppbad (Max stop bath indicator).
Skall jag hälla i detta direkt när framkallningstiden gått ut? Och efter det, fix?

2: Jag har även köpt fixerförstörare (Hca i pulverform), Skall jag hälla i det efter att fixen är klar, innan sköljningen?

3: Hur länge skall jag skölja om jag använt fixerförstörare?

4: Hur använder jag photo-flo?

5: Hur länge skall filmen torka och har ni tips på lämplig torkplats?



Till sist:

Framkallning och fix köpte jag på rätt stora förpackningar, likaså fixerförstöraren. Vet ngn hur pass länge den håller sig i blandat tillstånd och hur pass många ggr man kan använda dem?
Fixerförstöraren kanske man till och med kastar efter varje gång?


Catherine - som är jättenervös
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag häller ut framkallaren fem sekunder innan tiden går ut och stoppet direkt på klockslaget. Det spelar ingen roll hur du gör, det viktiga är att du alltid gör likadant.

Photoflon blandar du till i separat kärl, inte droppar i dosan som vissa rekommenderar. Det kan lätt bli klibb på filmen. Jag har ett kärl som rymmer spiralen så jag bara kan slänga i den där som sista steg innan jag går till mitt torkskåp för att hänga filmen. Blandningen är knepig att beräkna när det är så små mängder men två droppar i 3 dl vatten har gett bra effekt för mig. För mycket ger skum och klibb, för lite ger minskad effekt.

Torktid varierar med temperatur och luftfuktighet. Jag har byggt ett torkskåp med forcerad luftgenomströmning och där är filmen klar för skanning efter 45 minuter. Har du inget skåp rekommenderar jag ett badrum som du ökar luftfuktigheten rejält i genom att duscha ordentligt med varmt vatten. Det håller ner dammet på golvet. Känn på filmänden om den är klibbig och titta på hela filmen så det inte är några droppar.

Framkallare bör du inte blanda till onödigt mycket av, det åldras mycket snabbare utblandat. Men vad är det för framkallare? Alla åldras olika.

Fixet har bättre hållbarhet men det finns väl inget skäl att blanda ut allt på en gång. Jag brukar blanda en liter och köra så många filmer tillverkaren rekommenderar.

HCA har jag ingen erfarenhet av.
 

kmelin

Aktiv medlem
står att HCA håller sig tre månader på paketet och det är i en flaska som är helt full.

HCA'n ska vad jag vet slängas efter användning, det är bara 24 timmar hållbarhetstid på brukslösningen.

Lycka till!
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Det blev skit!

Vet inte vad jag gjorde för fel, men som jag kan se på filmen (visserligen är den fortfarande blöt, men det spelar väl ingen roll), så blev det ingenting alls....förstår inte, den ser ut som om den vore ny...

Har dubbelkollat allt och kan inte hitta var jag gjorde fel.
Laddade filmen i spiralen i mörkrumslampans sken, stoppade i den i burken med framkallare och skruvade på locket.
Gick sedan ut i tvättstugan, där jag har rinnande vatten (lampor tända) och utförde resten av momenten där.
Burken har ju en "sluss" så inte skall det väl vara ngt problem att tända lampan när locket är på och man bara häller i/ur vätskor?


Ja, jag fattar ingentig...vill nog inte göära om detta om det skall vara så krångligt...'


/Catherine - ledsen
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Innan jag börjar drar jag ut den första delen av filmen med hjälp av en filmutdragare. Då kan jag enkelt klippa till änden på filmen så att den lätt kommer att gå på spiralen.

Sen släcker jag alla lampor och matar på filmen. När hela filmen är på klipper jag av den längst in mot kassetten. Därefter stoppar jag ner den i den torra dosan och skruvar på locket.

Framkallar gör jag på diskbänken. Innan jag börjar ser jag till att ha hällt upp framkallare, stopp och fix i tre väl utmärkta tillbringare. Det står stort och tydligt "Dev", "Stop" och "Fix" på dom bara för att jag inte så blanda ihop dom. Jag är noga med att kontrollera temperaturen på vätskorna är 20 grader.

Jag häller i framkallaren så fort det går utan att det rinner över och startar tidtagaruret. De första 30 sekunderna agiterar jag dosan konstant med en vändning varannan sekund. Sen ställer jag ner den med en liten smäll så att eventuella luftbubblor lossnar från filmen. Fortsättningsvis vänder jag på dosan var 30:e sekund. Jag gör 3 vändningar under 5 sekunder. När det är 10 sekunder kvar hällar jag ur framkallaren.

Exakt när framkallningstiden är uppnådd häller jag i stoppbadet. Det får vara kvar i dosan i max 30 sekunder. Sen häller jag tillbaka det.

För att kontrollera fixeringstiden kan man lägga den avklippta laddremsan från filmen. Man mäter tiden för att se hur lång tid det tar för remsan att bli genomskinlig. Därefter dubblar man tiden och använder den när man fixerar filmen. Detta hinner jag med medan framkallaren arbetar. Jag brukar agitera fixet på samma sätt som framkallaren. När fixeringstiden är uppnådd häller jag tillbaka fixet.

Jag brukar skölja ur dosan några gånger med vatten. Sedan öppnar jag och tittar om det blev något. För att skölja filmen använder jag en Jobo snabbsköljslang. Eftersom jag inte använder HCA sköljer jag i en timme. Med HCA räcker det med en kvart.

När filmen är sköljd häller jag ut lite vatten så att vattnet bara täcker spiralerna. Därefter droppar jag ner lite Photo-Flo i centrumpinnen och rör om. Där får filmen vara i några minuter. Sen tar jag ur den ur spiralen och drar av vattnet med filmen mellan två fingrar. Sen är det bara att torka den på lämplig plats.
 

jorgene

Aktiv medlem
Re: Det blev skit!

-Catherine- skrev:
Har dubbelkollat allt och kan inte hitta var jag gjorde fel.
Laddade filmen i spiralen i mörkrumslampans sken, stoppade i den i burken med framkallare och skruvade på locket.

/Catherine - ledsen
Du gjorde säkert allt rätt, förutom att du missade det där med mörkrumslampan. Precis som Mikael skrev här ovan, så måste det vara ABSOLUT mörkt när du flyttar filmen från kasetten till framkallningsdosan...

Jag missade också ett par gånger när jag hade eget mörkrum för många år sedan, men ge inte upp för det, och var framförallt inte ledsen! Alla gör misstag! Ett tips kan vara att köpa några billiga svartvita filmer, exponera dem med vad som helst och helt enkelt öva lite. Fråga i fotoaffären efter gammal och utgången film; kanske får du lite helt gratis?

Lycka till och ge inte upp !
 

Skurmedel

Aktiv medlem
Hehe jag är också "novis" på framkallning (även om jag fixar det bra nu) och det största problemet jag har är att få den förbaskade filmen på spiralen i mörkret, skiter det sig blir jag oftast arg och då blir det ännu värre. Men det tar inte många inga filmer innan det känns enkelt, det mesta går automatiskt.

Glöm bara att inte agitera lite slumpmässigt, gör man inte detta kan man få "ränder" på negativen då framkallaren strömmar igenom perforeringen.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Skurmedel skrev:
Hehe jag är också "novis" på framkallning (även om jag fixar det bra nu) och det största problemet jag har är att få den förbaskade filmen på spiralen i mörkret, skiter det sig blir jag oftast arg och då blir det ännu värre. Men det tar inte många inga filmer innan det känns enkelt, det mesta går automatiskt.
Jag brukar inte ha några problem med att ladda filmen på spiralerna.

Jag brukar alltid dra ut filmen ur kassetten med en filmutdragare. På så sätt kan jag klippa till filmänden på ett bra sätt. Jag rundar av kanterna så att den inte fastnar i spiralen.

När jag laddar spiralen i mörkret brukar jag hänga filmen över ett finger så att man får ett stopp för kassetten. När jag har vevat in filmen så att det tar stopp i kassetten klipper jag av den med en sax längst in mot kassetten och vevar in det sista.
Skurmedel skrev:
Glöm bara att inte agitera lite slumpmässigt, gör man inte detta kan man få "ränder" på negativen då framkallaren strömmar igenom perforeringen.
Filmframkallning är allt annat än slumpmässig. Det gäller att göra exakt lika varje gång. På så sätt lär man sig att kontrollera resultatet. Jag jobbar lugnt och metodiskt. Jag har aldrig fått repor eller överframkallning i perforeringen.
 

Skurmedel

Aktiv medlem
Simon Otter (Skurmedel) skrev:
Hehe jag är också "novis" på framkallning (även om jag fixar det bra nu) och det största problemet jag har är att få den förbaskade filmen på spiralen i mörkret, skiter det sig blir jag oftast arg och då blir det ännu värre. Men det tar inte många inga filmer innan det känns enkelt, det mesta går automatiskt.

Jag brukar inte ha några problem med att ladda filmen på spiralerna.

Jag brukar alltid dra ut filmen ur kassetten med en filmutdragare. På så sätt kan jag klippa till filmänden på ett bra sätt. Jag rundar av kanterna så att den inte fastnar i spiralen.

När jag laddar spiralen i mörkret brukar jag hänga filmen över ett finger så att man får ett stopp för kassetten. När jag har vevat in filmen så att det tar stopp i kassetten klipper jag av den med en sax längst in mot kassetten och vevar in det sista.

Simon Otter (Skurmedel) skrev:
Glöm bara att inte agitera lite slumpmässigt, gör man inte detta kan man få "ränder" på negativen då framkallaren strömmar igenom perforeringen.

Filmframkallning är allt annat än slumpmässig. Det gäller att göra exakt lika varje gång. På så sätt lär man sig att kontrollera resultatet. Jag jobbar lugnt och metodiskt. Jag har aldrig fått repor eller överframkallning i perforeringen
Nu kanske det var så att jag redan visste det och detta är precis vad jag gör. Och jag menade inte att allt skulle vara slumpmässigt. Men agiterar du den genom att bara tilta den åt höger och vänster hela tiden kommer du få en ojämn framkallning, det är ju inte helt säkert, men jag anstränger mig hellre lite mer.
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Tack för alla svar...

Hade faktiskt ingen aning om att till och med mörkrumslampan var för ljus för filmen. Har läst och läst i böcker och tidningar samt på nätet, men ingenstans stod det att man inte ens fick ha den lampan tänd.
Visserligen stod det "släck lampan", men med det trodde jag det menades att man skulle släcka "vanliga" lampan....jaja, nu vet jag ju...

Det som retar mig mest är att jag genomförde alla moment med största noggrannhet med en film som redan var förstörd.

Nu fick jag ju dock en film att öva på att föra in i spiralen, vilket jag har övat på rejält nu inför mitt nästa försök.


Håll tummarna för mig att jag inte klantar till det denna gång också..


Och tack igen för alla svar!


/Catherine - som fortfarande är lite besviken på sig själv
 

J. Patric

Aktiv medlem
Filmen tål ljus först efter fixeringen. Men när man väl laddat den ljustäta framkallningsdosan kan man förstås tända ljuset.

Häromåret råkade jag öppna dosan i fullt ljus efter att jag hällt ut stoppbadet, som jag trodde var fix. Stängde dosan snabbt och började fixera. Som tur var så hade framkallningen stoppats helt av stoppbadet, och filmen klarade sig.

Angående HCA så är den rekommenderade slutsköljen 5 minuter efter ett tvåminuters HCA-bad. Jag brukar skölja 7-10 minuter för att vara på den säkra sidan. Utan HCA-bad så bör man skölja filmen minst 30 minuter. En timme är för mycket, eftersom filmen består av en plastbas med tunn emulsion.
 

alf109

Aktiv medlem
Lite tips:
1. Var noga med temperaturen på vätskorna, i synnerhet framkallaren (20 grader skall vara 20 grader och inte 19,5 eller 20,5).
2. Agitera alltid likadant med framkallaren.
3. Börja hälla ut framkallaren ca 10 sek innan framkallningstiden gått ut.
4. Häll i stoppbadet och agitera i 20-30 sek.
5. I och med att du stoppat framkallaren behöver du inte stressa med fixet.
6. Skölj med vatten i ca 30 sek mellan fix och HCA.
7. Det skall räcka med 5 min sköljning efter HCA, jag sköljer dock 10 min för att vara säker på att inga fixrester finns kvar på filmen.
8. Avsluta med vätmedel i ca 30 sek under kontinuerlig agitering (det går bra med en droppe diskmedel i 5 dl vatten om man inte har köpt vätmedel), den enda funktion som jag vet att detta har är att se till att vattnet rinner av filmen så att det inte uppstår torkfläckar.
9. Häng filmen på tork på dammfri plats (jag använder vanliga klädnypor, en för at fästa filmen och två i ändan som vikt för att den skall hänga sig rak).

Vitsen med exakt temperatur och agitering är att du när du ser resultatet lätt vid behov kan justera framkallningstiden så att du får framtida rullar som du vill ha dem.

Använd inte för kallt vatten vid sköljning då det kan förorsaka krackelering av filmen. Försök att hålla alla vätskor, även sköljvattnet på ca 20 grader. Jag brukar fylla diskhon med 20 gradigt vatten och lägga ner alla flaskor i den. Då håller sig temperaturen under tiden jag jobbar.

Jag brukar återanvända HCA utan problem, när framkallaren börjar bli dålig ändrar den färg från ljus genomskinlig gul, till först mörkare gul, sedan brun och grumlig.

Lycka till!
 
ANNONS