Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dkamera med manuell fokus.

Produkter
(logga in för att koppla)

soulfool

Medlem
Jag är ute efter en kamera i stil med Fujis S5000 eller S5500, men där man kan ställa in skärpan genom att vrida längst fram på objektivet. Är det någon som har några tips och ideer?
Kameran skall helst inte ha lägre uppläsning än 4Megapixel
 

snysop

Aktiv medlem
Om skärpa och fokus är samma sak så vet jag 3 st 8 megapixelskameror som man kan ställa in fokusen på genom att vrida på "ringen" och det är: Minolta A2 och A200 samt Canon Powershot Pro 1. Däremot så tror jag att de ligger i en högre prisklass än de du nämner... (A2 kostar 6990:- i butik eller svensk näthandel)

/Karin
 

soulfool

Medlem
ok.. ja, lite för dyrt
S7000 som är storebror till 5000 har den möjligheten. Tänkte bara kolla om det även fanns billigare modeller som hade stöd för det. Men det får kanske bli en S7000 i alla fall
 

Per Crona

Aktiv medlem
i skolan har vi fått använda fuji s7000, på den kunde man vrida på en ring som ställde skärpan,
Man påverkade dock inte främre linsen direkt utan att vrida på ringen var samma sak som att trycka på en kknapp...allt styrs via elektronik i dessa kameror tror jag.
 

soulfool

Medlem
ok, tack för förslag.

Jag har hört rykten om att S7000 har slutat tillverkas. Är det någon som vet något om det? Kommer det en uppföljare?
 

andreasc89

Avslutat medlemskap
Jag har själv testat en S7000. Att ställa in skärpan med fokusringen är ingen höjdare. Det är inte som på en systemkamera att man vrider på linserna utan det är som sagt elektronik. Man styr både zoomen och fouseringen på ringen. Den går i hack också så det blir inte speciellt exakt. Bland halvsystemkameror (typ Canon Pro-1, Nikon Coolpix 8700, Fujifilm Finepix S7000, Konica-Minolta A2 och Sony DSC-F828) så är det bara på Konica-Minolta A2 och Sony DSC-F828 som man zoomar manuellt. Hur det är med fokusringen vet jag inte.

/A\
 

torkel_b

Aktiv medlem
Även fast det är elektroniskt styrt i Panasonicen så är det extremt "smootht" och enkelt att fokusera. Men bäst vore om det fanns en sån "splitring" eller vad det kallas som på en spegelreflexkamera. Istället får man en förstoring av det område man fokuserar på när man vrider på ringen (valbart om man vill ha den funktionen, när man är inne i digital zoom så finns den inte alls). Testa en FZ3/10/20 säger jag bara.
 

soulfool

Medlem
Ok, men då kanske inte den manuella fokusen är ett realistiskt alternativ. Då kanske jag lika gärna borde köpa en S5500 och spara nån tusenlapp.

Det är klart, en EOS 300D hade ju varit nåt. Men de pengarna finns inte rikitigt nu
 

AnWi

Aktiv medlem
Har du funderingar på Canon EOS 300D? Leta här på annonsmarknaden, blocket och cyberbörsen. Du kan säkert köpa en bra beggad 300D med objektiv till samma peng som en ny s7000.

Tänk efter vad du vill ha för inriktning och utgifter. Med en "färdig" lösning riskerar du att vilja byta upp dej. Med en dSLR kommer du att vilja ha fler objektiv. Det senare är mycket roligare tycker jag! Det blir som julafton varje gång man testar en ny glugg.

/AnWi
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag skulle välja en Minolta A1 långt före Fujis S5000 eller S5500 pga bildkvalité och bildstabilisering. jag har inte lyckats hitta någon bra bild från S5000/S5500 men många från A1:an. Jag har en Fuji F601z så intresset har funnits.
Räcker inte A1:ans kvalité så är det nog bara att suga tag i en systemare för visst är A2:an bättre men det är ingen revolution. Det är nog oftare fotografen det hänger på...
 

soulfool

Medlem
Bildkvalliten på S5000 och s7000 är helt ok, för mina krav. Det jag funderar mycket kring är den manuella fokusen som sagt.

Jag fotar (har jag märkt) i perioder. Därför är jag inte beredd att lägga för mycket pengar. Jag kan komma över en S5500 för 3tusen.. det känns ju ändå som ett rätt så bra klipp. A1 säljer de ut för 5500 nu.. men då är ju steget nära till EOS300D...
 

janc

Aktiv medlem
andreasc89 skrev:
...så är det bara på Konica-Minolta A2 och Sony DSC-F828 som man zoomar manuellt. Hur det är med fokusringen vet jag inte.
På Minoltas kameror i "7" och "A" serien är som sagt zoomningen helt manuell och mekanisk däremot är fokuseringen elektrisk, s.k. "fly by wire". När man vrider fokuseringsringen påverkan man alltså inte linselementen direkt mekaniskt utan indirekt via en elmotor. Däremot är funktionen rent logiskt densamma.
 
ANNONS