Annons

Filmsköljning

Produkter
(logga in för att koppla)

csandlund

Aktiv medlem
Var inne på apug.org och läste i deras forum.
Och där hittade jag en intressant tråd om att man inte behöver skölja filmen kontinuerligt i 15-20 min, istället har Ilford rekomenderat:

Efter fixering, skölj dosan med filmen i.
Häll ur och fyll dosan med färskt vatten, och agitera 5 ggr.
Häll ur och fyll dosan med färskt vatten, och agitera 10 ggr.
Häll ur och fyll dosan med färskt vatten, och agitera 20 ggr.

Klart!

Låter nästan lite för bra för att vara sant, men man sparar ju mkt vatten!

Jag ska framkalla en film idag, och tänkte testa den här metoden. Så jag återkommer senare!

Läs mer på: http://www.largeformatphotography.info/unicolor/ilfwash.pdf

Finns också med på sidan 10 i Ilfords manual för framkallning: http://www.ilford.com/html/us_english/pdf/Film Hobbyist.PDF

Kan varmt rekommendera apug.org - en guldgruva för oss bakåtsträvande analogare :)
 
Senast ändrad:

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har kört Ilfordmetoden flera år och har fullt förtroende för den. Jag har sett mätningar som verkade förtroendeingivande som intygade att renheten var fullgod efter sköljningen.

För mig var det ett stort steg framåt i framkallningskomfort eftersom mitt kranvatten inte är särskilt temperaturstabilt.

Fast lite paranoid är man ju, så jag brukar köra en gång extra.
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Låter ju som sagt nästan för bra för att vara sant, men inte destå mindre intressant. Både spar vatten & tid, det vore ju väldigt fint det.

Men jag undrar: Hur vet man om sköljningen verkligen är fullgod? Kan man se/känna det på filmen?


/Catherine
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nej, man kan inte se det. Det måste mätas på något vänster av en kemist. Eller så får man vänta femtio år och se hur negativen klarat sig.
 

mipert

Aktiv medlem
På webben finns tester att titta på.

Jag har ingen länk men här är utdarg från en PDF där en person gjort analys av metoden.

Sök med den info som ni ser...
 

Bilagor

Galaxens President

Avslutat medlemskap
csandlund skrev:

Kan varmt rekommendera apug.org - en guldgruva för oss bakåtsträvande analogare :)
Absolut. Jag har anmält den till fotosidan för länkning men administrationen verkar ha fullt upp annat, eller så är de rädda för att bli av med oss analogfreak :eek:)

Ledsen för att jag gick off-toppic.

Tror nästan mer på sådan här sköljning än en halvtimme i rinnande vatten. Agiteringen blir ju bättre och koncentrationen fix i tredje sköljbadet lär ju vara infinitisimal och det är väl skilnaden i koncetration som styr difusionshastigheten. Moderna filmer är väl dessutom så tunna i emulsionen att det inte borde vara något problem.
 

csandlund

Aktiv medlem
Nu är filmen framkallad och den ser bra ut, och vad jag kan se så är det inga fixrester kvar!

Nu är det bara att vänta i 50 år och se hur bra det funkar ;)
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
För papper finns det speciell testvätska man kan ha på för att testa sköljningen (kodak hypo test solution HT-2). Kanske finns det motsvarande för film eller så funkar HT-2 där också?
 

klasb

Aktiv medlem
Jag ska ha en länk nånstans till pdf:en som mipert nämde. Har för mig att de gjorde kemiska tester på fixkoncentrationen i sköljvattnet efter olika antal sköljningar och kom fram till att det t o m gick att spara ännu mer vatten om man gjorde rätt.
 

stefohl

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
För papper finns det speciell testvätska man kan ha på för att testa sköljningen (kodak hypo test solution HT-2). Kanske finns det motsvarande för film eller så funkar HT-2 där också?
HT-2 fungerar alldeles utmärkt för film också.

MVH/Stefan
 

aolsson

Aktiv medlem
Kan det vara idé att kombinera med Kodak Hypo Clearing Agent också eller blir det bara sämre då?
 

stefohl

Aktiv medlem
aolsson skrev:
Kan det vara idé att kombinera med Kodak Hypo Clearing Agent också eller blir det bara sämre då?
De tester jag gjorde på den tiden jag höll på med film visade att HCA gav en kortare sköljtid. En annan faktor som underlättade sköljningen var att använda två fixerbad. Det första badet tog hand om nästan all fixering, men blev då också ganska förorenat. Det andra baden kunde fixera bort de sista resterna och blev inte så nedsmutsat.

När det första fixet började innehålla alltför mycket silver, då fick fix nr 2 ta över och bli fix nr 1. Sedan blandade jag ett nytt fix nr 2. På så sätt var alltid det andra fixet rent och fint.

MVH/Stefan
 

mipert

Aktiv medlem
HT-2 är trevligt men egentligen onödigt.
Om du får fläckar vet du att sköljen är dålig, om du inte får fläckar vet du inte om du borde skölja längre eller om det räcker.
Det är en indikation på att det kanske är bra men inte mer.

Jag tycker det är bättre att räkna film.
Fixera max tjugo filmer i en liter fix, i två bad som Stefan nämner, med halva tiden i varje bad.
Byt förstabadet efter tjugo filmer.

Sedan HCA och en skölj på minst fem minuter. Gärna 10-15 minuter.

För arkivändamål rekomenderar sådana som Runo Kohlbeck max 12 småbildsfilmer i en liter fix.

Det trevliga med dubbla fixbad är att man känner sig proffsigare, det blir någon sorts processtyrning som passar en gammal gymnasietekniker som mig.
 

mange78

Aktiv medlem
Det här med att fixera två gånger. Vad tjänar man på det? Har man bara fräscht fix skall det väl räcka med en gång, eller hur är det?

Mange
 

mipert

Aktiv medlem
Vitsen med detta är att fixeringen hela tiden avslutas med ett fräscht fix, det gör att de sista, svårlösliga kristallerna (ofta bestående av silverjodid) lättare försvinner. Samt att tiden i ett ”smutsigt” fix minskar = lättare att skölja rent.

Redan 1873 kom man fram till att dubbla fixbad är att rekommendera.

Kör du bara med nyblandat fix behövs inga dubbla bad...
 

stefohl

Aktiv medlem
mange78 skrev:
Det här med att fixera två gånger. Vad tjänar man på det? Har man bara fräscht fix skall det väl räcka med en gång, eller hur är det?

Mange
När man fixerar skapas en rad restprodukter. Dessa samlas framförallt i den första fixeringen och sedan kommer den andra fixeringen och tar bort de restprodukter som finns i filmen. På så sätt blir det mycket enklare att sedan skölja filmen ren.

MVH/Stefan
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag brukar skölja enligt ungefär samma metod som Ilford men låter ändå skölja ca 15 min i rinnande vatten efteråt för att vara säker. Men har så lite vattentryck på att det går åt väldigt lite vatten. Brukar dock inte skölja samtidigt som någon duschar eftersom det då brukar vara svårt att få jämn temp.
 

centipod

Aktiv medlem
Just det... det var den filen som Carl länkade till i början. Så det var kanske inte den ni syftade på. Men jag tänkte att repetition kan väl aldrig skada! ;-)
 
ANNONS