Annons

Trött på "skitbilder"

Produkter
(logga in för att koppla)

startraker

Aktiv medlem
:eek: Oj, det kanske lät lite för negativt. Men vad jag vill säga är att det börjar dyka upp allt för mycket bilder som inte borde vara här. Sådana som "detta är bara en testbild" och bilder med mycket dålig kvalitét. Borde inte fotografen ställa sig frågan "varför laddar jag upp denna bilden?" eller "varför skulle någon vilja titta på denna bilden?".

Jag ska inte på något sätt komma och säga att mina bilder är mindre "skitbilder" än någon annans, men ni kanske förstår vad jag menar?! ;)

/ Jonas /
 

startraker

Aktiv medlem
Kom på en sak, kanske skulle man kunna ha ett filter som gjorde att man inte fick se bilder av en viss typ. Vissa kategorier eller något i den stilen som man kunde välja bort.
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Som i så många andra fall så befinner vi oss ju påå olika kunskaps nivåer.
Jag kan ju idag tycka att bilden som jag var jättenöjd med för 10 år sen inte alls är så bra.
Likaså så finns det ju vissa bildstilar som jag tycker är skit men likafullt så har dom ett berättigande att finnas här.'
Och vem ska avgöra vad som är en skitbild eller inte.
Störs man av vissa bilder så r det väl bara att ignorera dom ELLER ge något tips hur man kan förbättra dom, så kanske fotografen i fråga utvecklas och laddar upp bättre bilder. ;)
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Om jag lägger till kategorin "Skitbild" då, så kan alla som laddar upp mindre lyckade bilder klicka i den och ni andra välja bort den? ;)

Betygsskalan går från 1 till 5, men det är få som vågar(?) använda det lägsta betyget. Tycker ni något är dåligt sätter ni ett lågt betyg helt enkelt. Då får iallafall fotografen en vink om att det kanske inte var ett foto i klass med de andra...

Men kommentera alltid ett lågt betyg, så det blir till hjälp för den som fotograferat - vissa ser inte alltid det andra ser.
 

startraker

Aktiv medlem
Tycker bara att fotografen som laddar upp sin bild borde vara vara mycket motiverad till varför han laddar upp den. Så att han inte bara gör det för skojs skull. Hon/han borde bara välja ut de bilder som man verkligen är nöjd med, eller vill ha kommentarer på. Inte bara vräka ut de bilder man råkar ha på datorn.
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Jamen faktum kvarstår ju fortfarande VEM avgör vad som är en dålig respektive bra bild.
Ett antal bilder som vissa tycker är jättebra tycker jag inte om och Tvärtom.
Ska vi censurera vissa fotografer eller bilder ? :(
 

startraker

Aktiv medlem
Nä, men jag tycker fortfarande som jag har sagt innan. Folk borde läsa Davids artikel och följa den innan de laddar upp bilderna. Om man tagit en bild som man vill visa upp så ska man självklart få göra det. Men bara man tänker efter en gång extra innan man laddar upp den.

Sedan tycker jag att man skulle kunna välja vilken/vilka typ av kategorier man är intresserad av att bedöma. Själv vet jag inte så mycket om naturfotografering och är inte speciellt intresserad av det. Vorde skönt att kunna stänga av dessa bilder. Då menar jag inte att naturbilder är dåliga, det är bara inte mitt område. Men egentligen är detta två skilda problem. Dumt av mig att dra in det sista med filtrering i samma inlägg. Sorry =)
 

kaw

Aktiv medlem
Mera text!

Tänk om alla kunde skriva en genomtänkt beskrivning av sina album. Vad det är för bilder denne sammanställt och varför han laddat upp dem.

Ett exempel på minsta möjliga beskrivning av ett album: "Mina favoritblombilder - vilken nivå ligger jag på?"

Om man bara vill visa upp bilder ska de faktiskt inte laddas upp på fotosidan.se - då får man fixa sig en egen webbplats. Att utnyttja att bilderna ett kort tag är aktuella på fotosidan.se och därmed förstås ses av fler än om bilden läggs upp på en egen webbplats är lågt!

Jag skulle gärna se ett massutskick med denna information till alla medlemmar.
 

Bruzze

Medlem
jahaja...

Ville bara komma med ett litet inlägg...
kanske beror det på att jag känner mig lite träffad av "skitbilds" diskussionen.

Jag är ganska ny här (läs ett par dagar) och har väl fotograferat i sådär 5 år.
Nu är det så att jag är en sk. "hobbyfotograf", dvs. jag fotograferar hellre än bra.
Jag fokuserar på att ha kul och få många minnen på köpet.
När jag själv ser på mina bilder (utan att jämföra med andras) kan jag tycka att en del är s**tbra!

MEN, nu när jag de senaste dagarna tittat på många andras bilder här, ser jag en viss skillnad i kvalité. (inte på alla men på en del)
Mustiga färger, skarpa kontraster och fantasieggande motiv. Blir lite avundsjuk faktiskt.;) Har själv aldrig haft den "känslan" för fotografering.
Det finns gott om "seriösa amatörer" och halvproffs som har foto som enda hobby.
Sådana som komponerar, tänker, lurar ut vinklar, sätter ljus, kanske till och med sitter och väntar en halv dag för en bra bild.

Well, inget fel med det, men man ska som lekman kanske inte jämföra sig med de personerna.
Går det överhuvudtaget att jämföra?

Ungefär som att jämföra när en guldsmed gör en briljantring och när jag gör en. :)
För att slita en gammal klyscha "Alla är barn i början"

Tycker bara att fotografen som laddar upp sin bild borde vara vara mycket motiverad till varför han laddar upp den.
Har vi inte alla ett bra motiv? (blev ju lite vitsigt) :D
Jag tror inte det finns så värst många som bara "vräker ut bilder man har på datorn".
Lägger man upp dem, tycker man nog att de är bra efter ens egna förutsättningar och erfarenheter.
Jag tycker att mina "människor" som jag lagt upp här är bra med tanke på att jag av ca. 500 rullar tagen film, endast ägnat ca.4-5 rullar åt seriöst människo-fotograferande.

För min del vill jag gärna ha kommentarer från erfarna och duktiga fotografer, i syfte att lära mig någonting.
Vad har jag inte tänkt på?
Kunde jag gjort på något annat sätt?
osv.

Precis som festfotografen sa:
Som i så många andra fall så befinner vi oss ju påå olika kunskaps nivåer.
Precis...
Ni som har mycket erfarenhet, tala om för oss glada amatörer vad som gjorde bilden bra eller dålig.

Bäst är om man kan få "teknisk kritik", dvs. vad som är tekniskt bra eller dåligt med bilden.
Inte "jag gillar inte den här typen av bilder" eller "jag skulle flyttat stenen 4 cm till höger" utan mera "försök att blända ner ett bländarsteg så du får lite mera stuns i bilden" eller "har du funderat på att använda ett skylight filter för att få bort lite blåstick".

Jag hoppas att ni som är "duktiga" och får mycket beröm för era bilder, kan hjälpa dem med "skitbilder" att ta lite bättre skitbilder!

Observera att jag "hackar" inte på någons uttalanden eller så, jag vill bara försöka att ge min syn på saken.
 

Bruzze

Medlem
Anders...

Tänk om alla visste galleriets alla funktioner innan man har laddat upp något...

Tänk om man visste exakt var all text man skriver i beskrivningen hamnar på sidan...

Tänk om alla vet från början "Vilken nivå man ska lägga sig på"...

Tänk om alla är proffs...

Var tar mångfalden vägen?

Tänk om man inte kan html kod...
eller har lust att köpa en html editor...
bara för att få visa sina bilder.

Är inte fotosidan.se's motto "med focus på foto"?
Vad är foto?
Vad är inte foto?
Hur ska man bli bra på foto?
genom att sätta bilderna i ett album och låta farmor titta på dem? Hon tycker allt är fint...


Bara undrar...
 

reecoy

Aktiv medlem
Foto....

förkortning av fotografi, har sitt ursprung i grekiskan, "fos" betyder ljus och "grafein" skriva, alltså "skriva ljus" eller på välformulerad svenska: Konsten att måla med ljus.

Nåväl från språklektionen till ämnet, man kan ju alltid göra som jag ;-), släng upp en massa bilder, bli utskälld av kritikerna och tillfrågad av siteägarna om att avlägsna bilderna, då vet man var ribban ligger.

Lite roligt i sammanhanget att en av kritikerna som sågade mig första dagen berömde mig den andra dagen när jag lagt upp andra bilder.

Man kanske skulle ha en pop-up som kommer fram första gången någon laddar upp bilder ??
 

exabit

Medlem
Haj,

Jag tycker att alla i diskussionen har vissa poänger. En uppenbar nackdel med möjligheten att få sina bilder bedömda, är att man nödvändigtvis inte vet "kunskapsnivån" på bedömaren. Om jag exempelvis skulle få 5.0 i medelbetyg av 100 st. superamatörer vore jag inte särskilt stolt. Som tur är kan man "kolla upp" bedömarna och så att säga bedöma dem. Först då får man väl en uppfattning om deras nivå. Fotosidan slår lätt Utsidan där man bedöms, men utan kommentarer.

Plåta på!

/ Rikard
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Magnus, ett litet klargörande från din sida skulle inte sitta fel. Det var väl faktiskt så att min kommentar om dina första uppladdningar var att de inte var foton utan mer digital konst, och att sådana inte riktigt passar in här.Jag hade alltså inte några invändningar mot hur du exponerat dina bilder eller dina foto-motiv val.

Ok?

Hälsningar
David
 

kaw

Aktiv medlem
Re: Anders...

Bruzze skrev:
Tänk om alla visste galleriets alla funktioner innan man har laddat upp något...

Tänk om man visste exakt var all text man skriver i beskrivningen hamnar på sidan...
Visst finns det mycket som kan vara krångligt, men att skriva en beskrivning av sitt album kan inte vara något problem.

Tänk om alla vet från början "Vilken nivå man ska lägga sig på"...
Vadå lägga sig på nivå - man är väl på den nivå man är och det har jag väl inte klagat över. Väldigt många tror dessutom att de är sämre än de är och då är det utmärkt om de skriver hur de uppfattar sina bilder i beskrivningstexten. Jag lovar att de får betydligt fler kommentarer än om de inte skriver någonting!

Tänk om alla är proffs...

Vart tar mångfalden vägen?

Hur ska man bli bra på foto? Genom att sätta bilderna i ett album och låta farmor titta på dem? Hon tycker allt är fint...
Jag kan inte se att mitt inlägg klankade ner på de som vill bli duktigare, snarare tvärt om.
 

startraker

Aktiv medlem
Vad jag menade med "skitbilder" är sådana som tänker "ja, men den här bilden har jag ju också i min dator, den laddar jag upp" utan någon egentlig anledning. Men de som har bilder som de vill visa upp och få kritik på ska naturligtvis fortsätta med detta. Dessa bilder kallar jag inte för skit. Observera detta! :D
 

jonte11

Aktiv medlem
Hur man använder fotosidan.se

Fotosidan.se kan ju användas på olika sätt.. Antingen att göra "Reklam" för sig och sina bilder eller som för mig och mina vänner här, lägga upp bilderna för att få dem kritiserade och granskade. Så man förhoppningsvis kan lära sig något.. :D

Där tycker jag folk är dåliga, jag vill ha kommentarer och konstruktiv kritik. Och jag ger gärna det också.
Man bör också notera att det finns olika typer av fotografering jag är inte så imponerad av s/v porträtt fotografering. Medans naturbilder lockar mig mer. Givetvis är smaken som baken. Tror inte det finns någon som inte har en favorit kategori inom fotografering.

Det som kan störa mig eller rättare sagt göra mig lite ledsen är att vissa inte kan få ordning på scanningen. Ett jättebra foto kan lätt förstöras av en dålig scanning. Det är lixom inte någon mening med att lägga upp en på det sättet dålig bild.

Hur ska man då få bukt på problemet? Ett sätt vore kanske att när man listar medlemsgalleriet får se "Thumbnails" på en av bilderna i galleriet så kan man snabbt sortera ut de bilder man inte är intresserad av.

Tack för ordet.
Jonas.
 

reecoy

Aktiv medlem
David..

okej, jag skulle kanske delat av meningen till två stycken istället. Det var inte syftet att koppla ihop kritikernas synpunkter med dina.
 

Mira

Aktiv medlem
Ett förslag:

När man reggar sej som ny medlem borde texten om vilka regler som gäller - vad man ska tänka på när man laddar upp bilder komma upp. Man ska alltså tvingas läsa den (kanske t o m att man måste klicka OK innan man kommer vidare).
Som den ligger nu är det nog inte alla som ser den - det är ju inte det första man börjar leta efter innan man laddar upp sina bilder (dessutom ramlar den ju ur listan när nya artiklar skrivs...)
 
ANNONS