Annons

Bra ställen i Skåne?

Produkter
(logga in för att koppla)

IQue

Ny medlem
Hejsan allihopa
Nu när det är semester ska jag passa på att köra runt till lite olika bra ställen att fota på i Skåne och Danmark.
Problemet är att jag vet inte riktigt vad det finns för ställen som är intressanta och roliga?
Jag är öppen för alla tips om platser och evenemang där man kan ta lite fina bilder.
 

Arne S

Aktiv medlem
Hej!

Ett ställe som är populärt och fint är Hovs Hallar. Ligger en liten bit från Torekov mot Båstadhållet. Finns många fina vyer där, du kanske har sett en del här på FS.

Kullen brukar också vara poppis, där kan man även hitta en del fågel om man har tur.

Nästa tips är österlen, ner mot Simrishamn och Kivik, där det också finns en hel del. T.ex. Stenshuvud.

Vill man ge sig in i landet kan jag rekommendera området kring Röstånga med Söderåsens nationalpark och Kopparhatten vid Skäralid.

Det var några tips. Det är ju också väldigt beroende på vad du är ute efter.

Edit: Du efterfrågade även evenemang. Helsingborgsfestivalen drar igång på torsdag, mycket artister och annat kul där.
 

Bokblad

Aktiv medlem
En punkt som är kul att besöka är "Gillshög" strax vid Barsebäck. Det är en gamal kultplats. Har för mig att den är ca 6000 år gamal och det finns en liten "gång grift" tror jag det heter. Varför kultplatsen ligger just där den ligger förstår alla människor då man är där. Vid klart väder och utan löv på träden kan man se Malmö, Landskrona Helsingborg, Helsingör, Köprenhamn och Lund genom att snura 180 grader. När man ser utöver Öresund ser man allt rakt ut till Danmark, det finns inte en kotte på sundet som komma förbi utan att riskera bli upptäckt från just Gillshög.

Jag brukar köra dit ett par gånger om året bara för att njuta av att kunna se utöver det öppna landskapet.
 
ANNONS