Annons

Lära sig fota mat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Antar att det kanske hör hemma under denna rubrik då mat oftast används i reklam.

Hur lär man sig fota mat lättast? Typ kokboksbilder menar jag. Vad ska man tänka på för att det ska se så aptitligt ut som möjligt osv?

Har ni några tips på bra matfotografer?
 

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Det bästa måste väl ändå att vara att träna. Jag har aldrig gjort det själv men jag tror att det handlar mycket om att få en fräsch belysning. En blixt och en bouncer(typ reflexskärm) gör nog susen.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Bra matfotografier är minst lika svårt att få till som andra typer..

Jag har prövat och orkar inte göra det igen.

Det gäller att få en lyster i bilderna (maten) så att betraktaren inte tänker på att det ÄR en bild. Liksom när man fotar gals så skall betraktaren inte tänka på att det är en bild utan glaaas (eller metall och alla andra material).

MeN mat förknippar vi med andra starka sinnen inte bara känsel som tex metall utan även smaksinnet är med. Detta bidrar till att vi har en mängd saker som skall falla på plats hos betraktare...

Beror ju också vilken mat det är. Varm mat måste se varm ut (svårt och lite kinkigt),, är man inte kock eller hobbykock med feeeling så bör man ha rätt/fungerande uppläggning av maten.. Om det nu inte skall vara trashigt såklart:=)

Maten får inte se torr ut om den nu inte är torr såklart,,

Man har alltid dåligt med tid när man fotar mat.

Inget kul alls, i studio alltså! Ute på uppdrag så är det en annan sak där har man kock och allt!

Mvh Niclas,
 

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
En viktig ingrediens är faktiskt att laga maten för fotografering och inte för att ätas...

Jag har gjorde en matplåtning och maten såg mycket trevlig ut men den var inte alltid ätbar...

Kocken färgade vissa grönsaker osv...

Men det är faktiskt riktigt kul att plåta mat. Stessigt ibland eftesom man inte alltid så himla mycket tid på att ta bilden.

tex skulle jag plåta en varm sallad med sockerärtor... Kocken sa "Du har ca 11 minut på dig innan ärtorna kroknar..."

Det stämde och jag blev stressad över detta. Som tur var så gick det bra :D
 

thefinger

Aktiv medlem
Jag hade satsat på tre blixtar.
En med softbox en med grid och den sista på bakgrunden.
Många bilder är ju tagna med kort skärpedjup så ett ljusstarkt objektiv är väl att rekommendera. (minst 2.8)
Sen att maten måste vara upplagd snyggt är ju klart.

Lycka till.
 

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
Exempel på de bilder jag pratade om:







Alla bilder ovan är tagna med 2st studioblixtar, Interfit i300. 2st softboxar. En rakt uppifrån och en från sidan. Använde också en silver reflektor för att modulera ljuset.

Macroglugg och 2.8 bländare.

Kanske skulle jag i vissa fall använt mindre bländare men vi blev alla nöjda med resultatet!.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Bra bilder Patrik! Tycker det dära är skitsvårt! Men vad hade det annars varit å prata om:=)
Bra ämne Karin, inte mycket skrivet om detta!
Mvh Niclas
 

Uttryck

Aktiv medlem
Jaha, då måste jag skaffa mig massa specialblixtrar o grejjer då...

Kan jag inte komma nån vart m en 350D och mitt 60 mm/f2.8 macro + blixten 420 ex riktad mot en reflexskärm då ev?

Ljusstarkt objektiv kan jag förstå, men ungefär vilken brännvidd fotar man mat med eg? Eller spelar det mindre roll?

Och jag förstår ju att belysningen är a och o när det gäller matfoto. Men jag tänkte även på andra tips som att t ex duscha maten m en sprayflaska o sånt där. Färga grönsaker, hur då t ex?

Jag gillar också matbilder som är tryckta på rätt grovt matt papper o m mkt kort skärpedjup. Kanske mer den typen av bilder än perfekt ljussatta eg.

Får väl öva lite på falukorven o mackisarna kanske...

Annars väldigt snygga o fräscha matbilder Patrik länkade till. Du har tagit dom själv alltså?
 

.Z.

Aktiv medlem
Av nån anledning så funkar inte tredje länken.

Sök på food photography så hittar du den.

eller gå till www.livingroom.org & sök dig fram. Den verkar vara bra.

//Larsa
 
Senast ändrad:

Uttryck

Aktiv medlem
Tack för tipsen, ja jag får nog söka på "food photography" för att få lite tips. Vet inte om det är så många här på Fotosidan som spontant vill dela med sig av m lite snabbtips.
 

wikman

Aktiv medlem
Jag har fotat en del mat, en hel kokbok faktiskt... Inte alls den magasin stilen som mat ofta är och som Patrik visade exempel på . Utan mer "såhär blir det". Det är ju lite skillnad på om man fotar i reklamsyfte för en tidning eller restaurang. Vår kokbok gick ut i 1500ex till våra kunder.

Du hittar lite bilder i min portfolio eller på http://www.irm.se/Default.aspx?id=229 (beklagar det konstiga formatet, måste ju passa in i övriga hemsidan), vissa bilder på hemsidan är numera vanliga kompaktkamerabilder också...

Jag använde i 90% av fallen två softboxar mot maten och gick alltid när mad 80 eller 180mm + mellanringar på min Hasselbladare.

Lite knep som vi använde.
- Pastan behöver knappt kokas... den ser bedrövlig ut i närbild om den är ätbar (all annan mat gjorde vi helt enligt recept)
- Pensla eller spraya med lite olja, speciellt på wok och liknande rätter.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Så här då?

Det verkar som om forumet helt enkelt tycker att själva filnamnet i länken är för långt. Ersatte jag ett par av understrecken med html-varianten så funkade det.
 

starnut

Aktiv medlem
Har inte så väldigt stor erfarenhet av matfoto, men lite kan jag tipsa om.

Ha någorlunda koll på ljuset innan maten kommer fram, förbered genom att sätta fram en tallrik och kolla så att ljuset kan funka, sen kan du markera ut talriken med några små trudelutter så att du vet exakt var du vill ha den när maten kommer.
Kontrollera så att underalget där tallriken skall stå är helt vågrätt, kolla försäkerhetskull med ett vattenpass. Detta för att inte sås och annat flytande ska ge sig iväg till en del av tallriken.
Vad gäller såsen så är det bäst att lägga på denna då tallriken står på plats, så att man alltså inte lägger på den i köket för att sedan gå iväg med tallriken dit den ska stå.
Ett tips är att fylla upp en spruta med såsen, med hjälp av den har man bästa möjliga kontroll på hur mycket som kommer och var det kommer.

Tomma olivglasflaskor och liknande kan användas att sättas mellan ljus och tallrik för att bryta in ljuset på maten på ett spännande sätt.

Om man använder en ljus tallrik och huvudljuset kommer från sidan så att det ligger shcyst på maten kanske man bränner ut tallriken, detta kan man motverka genom att sätta förslagsvis en bit svart kartong som bara är så hög att den precis når över tallrikskanten, då skuggar denna och man får teckning i tallriken.
Sen kan man experimentera med att lätta och skugga detaljer i maten med hjälp av vit kartong, nån guldaktig folie eller liknande.

Hoppas detta gav något.
Lycka till!
 
ANNONS