Annons

Merge to HDR

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Är det någon som kan förklara hur man gör HDR-bilder?

Jag har läst några trådar här och letat lite på nätet, men jag blir inte klokare. De flesta guider verkar säga att man ska använda "local adaptation" och sen dra lite i kurvorna. Men hur? Finns det inga handfasta tips eller så? Jag har just nu bara testat med de 4 provbilder som följer med i PS, men jag kommer inte i närheten av det resultat som sedan visas i den medföljande slutbilden. Hur ska man göra?
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Vad jag har förstått så måste man bestämma sig innan man fotar om man ska göra HDR-bilder. Jag testade en gång och då plåtade jag fem bilder med ett bländarstegs skillnad mellan varje bild.
 

erro.se

Aktiv medlem
Jodå, att man måste ta flera bilder med olika exponering vet jag. Jag kommer så långt att jag kan skapa HDR-bilden med 32 bitar per kanal. Men sen då, när man ska konvertera den till vanlig 8 bitar per kanal så man kan visa den här t.ex., hur gör man då?

PS har ju fyra delbilder med som exempel, och en slutbild (finns i mappen c:\program\adobe\photoshop cs2\samples\HDR eller nåt liknande). Jag lyckas då inte få nån 8-bitar bild som liknar den som Adobe har.

Hur gjorde du med din bild Per? Den ser ju otroligt bra ut.
 
ANNONS