Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tidning vs. pengar

Produkter
(logga in för att koppla)

linaphoto

Aktiv medlem
Ett knivigt problem.. jag ska ta bilder för ett reportage i en relativt stor facktidning. :)

Men just den här skribenten sköter om ett specialområde i tidningen på alldeles eget bevåg, dvs ingår inte i redaktionen, utan skickar in fristående texter & bilder till varje nr. Detta innebär att redaktionen försett skribenten med en kamera, så att bilder kan tas för varje nummer. Men om skribenten väljer att låta någon annan plåta till sina texter (som i mitt fall), är redaktionen inte beredd att betala arvode till fotografen, eftersom de ju bara bett om skribentens egna bilder (tagna med redaktionens utlånade kamera). Nu har skribenten i alla fall lovat mig ersättning för allt material.

Kommentarer??
 

Jeppe

Aktiv medlem
Se till att du blir angiven som fotograf till bilderna eftersom du äger copyrighten och gärna ett skriftligt avtal på ersättningen.
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Inget konstigt med det... men j-kligt irriterande för fotografer. Det är ju ett utmärkt sätt, och ganska vanligt sådant, för tidningar att skaffa sej material. En skribent som skriver ett reportage och samtidigt "knäpper några kort".
Jättebra... för uppdragsgivaren. De betalar bara ut 1 arvode för 2 jobb.
Vi får väl lägga skulden på kameratillverkarna som gör alldeles för fina, och lite idiotsäkra kameror. Nä, skämt åsido. Det finns faktiskt dom uppdragsgivare som inte bara tittar på kronor och ören utan som också har ett gott öga för vad som är kvalitet eller inte.
Jag kan hålla med om att för en del reportage jobb så är det ekonomiskt försvarbart med att skribenten även tar lite bilder (..."gratis"...).
Fortfarande så anlitas ändå reklamfotografer el likn, med det timarvodet det nu innebär, för att ta bilder av sånt som det finns ekonomi/intresse/tid för.

Om nu inte tidningen har anlitat dej, men dom har anlitat skribenten att plåta, så kan du ju inte ställa några ek krav på tidningen. Däremot så får du ju se till att komma överens med din skribentpolare.
Naturligtvis så ska du ju informera tidningen om vem som är fotograf, så du får lite cred. Markera även bilderna med namn etc.

/Jacob vP
 
ANNONS