Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är felet på bilden ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pixelmania

Aktiv medlem
Konstruktiv kritik välkomnas.

Jag tyckte att bilden var hyfsad, men andra verkar inte tycka den är nåt av värde eftersom den bemöts med tystnad, eller är bilden sövande kanske.

Bilden är tagen på natten där eld syns från en skorsten mellan träden och reflekteras i biltaket.

Så vad är fel med bilden, är den felkomponerad eller ?
 

Bilagor

RolandM

Aktiv medlem
Horisonten i mitten och solen i mitten. Tips att flytta båda till 1/3 av något avstånd från en kant ungefär. Möjligen en för kraftigt exponerad sol. Annars en trevligt bild med stämning.
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Re: Vad är felet på bilden ? Det mästa...

Pixelmania skrev:
Konstruktiv kritik välkomnas.

Jag tyckte att bilden var hyfsad, men andra verkar inte tycka den är nåt av värde eftersom den bemöts med tystnad, eller är bilden sövande kanske.

Bilden är tagen på natten där eld syns från en skorsten mellan träden och reflekteras i biltaket.

Så vad är fel med bilden, är den felkomponerad eller ?
Jag ser intet av värde, eller till informasion. Ljusmätning mitt i eller nära ljuskällan. Alt annat exponeras inte.
Ditt minne av situasionen innhåller antagligen mer enn vad vi ser........
 

Bilagor

Pixelmania

Aktiv medlem
Eld i natten

Bra att ni skriver lite konkret, både bä och bu.


Håller nog med att det mest troliga beror på att nattbilden liknar en solnedgång och de flesta är trötta på solnedgångar.


Men det är bra att veta det, för då kan man undvika att skicka in nattbilder med ljus om de liknar en solnedgång.


Tack för kommentarerna.
 

hornavan

Aktiv medlem
Eftersom du frågar. Det ser ut som en av miljontals solnedgångar. Solnedgångar är fantastiska i verkligheten, men svåra att fånga på bild.
Det som saknas i bilden är både komposition och förgrund.
Om det funnits något framför huvdmotivet skulle djupkänslan förstärkas och som någon skrev så skall inte solen (elden) placeras mitt i bild. det blir aldrig riktigt bra.
Många gånger gillar jag en av mina bilder för att den påminner om något trevligt, men när jag visar den så är publliken likgiltig. De känner inte igen de goda vibrationerna som jag känner.
 

arnenym

Aktiv medlem
Bilden säger inte mig nånting! Vackert, men det finns även många andra vackra bilder.

Precis som Johan säger så kan det vara svårt att se vad som är bra fotomässigt med en egen bild. Man lägger in egna känslor och upplevelser i bilden som inte andra har.

Fråga inte mig hur man kommer tillrätta med det. Jag vet inte! Jag försöker få reda på det och det är bla därför jag lägger ut bilder här.
 

Lowrider

Aktiv medlem
Om du lägger upp en bild som varken får många visningar eller kommentarer så tror jag du får utvärdera det själv. Men du ska tänka på att det inte betyder att det generellt är en dålig bild.
Kolla vilka bilder som väcker intresse i listan o dra dina egna slutsatser utifrån ditt eget bildskapande. Tänk tex på att naket drar till sig mkt intresse även utan nån vidare bildkvalité...

Annars kan jag efter flera års studier på konstskolor tippsa om att analysera andras bilder är bra mkt mer utveklande än att höra att sin egen bild är snygg ;)

André
 

Palletheking

Aktiv medlem
Pixelmania skrev:
Konstruktiv kritik välkomnas.

Jag tyckte att bilden var hyfsad, men andra verkar inte tycka den är nåt av värde eftersom den bemöts med tystnad, eller är bilden sövande kanske.

Bilden är tagen på natten där eld syns från en skorsten mellan träden och reflekteras i biltaket.

Så vad är fel med bilden, är den felkomponerad eller ?
Ett uttjatat motiv som kräver något alldeles extra för att blidka kritiker. personligen ser jag inget särskilt som imponerar, däremot så tycker jag att den verkar luta lite åt höger.
 

Pixelmania

Aktiv medlem
Bra med konstruktiv kritik

Det är bra ni skriver lite ris och ros om varför vissa bilder inte har någon attraktion.


Men sånt kanske även behöver skrivas mer om bland bildkritiken.


En del bilder får inga kommentarer alls och andra får 5 till 20 positiva komplimanger.

Hur utvecklande är det med bilder som får 20 kommentarer som "fint" "snyggt".


Medan en del nästan aldrig fått en kommentar och som inte får reda på varför, vilket gör att de tröttnar kanske.


Vore det inte mer utvecknade för alla med en bättre fördelning, om ett motiv inte är speciellt, varför inte skriva liknande "hyfsat motiv men det saknar det där lilla extra" och ge tips på hur denne kan skapa mer kreativa motiv.



Jag tycker en del av kommentarerna i denna "tråd" varit konstruktiva och bra.


Tack för alla kommentarer och lycka till.

MVH
.
 

Pixelmania

Aktiv medlem
Eld från skorsten

Bilden är tagen 19 september 21:45 på kvällen, det finns även i EXIF informationen.

Då har solen gått ner för länge sedan och det är helt mörkt.

Någon gång ibland sker fackling i en petrokemisk anläggning i Stenungsund vilket ger enorma eldslågar från en skorsten som är nästan 100 meter hög.

Ljuset från eldslågan är så intensiv så kameror får svårt att fånga det som är runtomkring, därför syns knappt någon rök på bilderna.


Här visas en bild tagen närmare där 2 eldsfalammor kommer från 2 skorstenar och röken syns inte speciellt mycket.


MVH
.
 

Bilagor

Graal

Avslutat medlemskap
Aha, ingen vanlig soteld från villaskorsten alltså! Trodde annars det var det som menades. Men den liknar onekligen en solnedgång på pricken. Eftersom det liknar en solnedgång (och bilden ser ut som tusentals andra ganska ointressanta solnedgångsbilder med en lysande punkt och detaljlöst svart runtomkring) uteblir säkerligen kommentarerna. Den sista bilden var lite mera intressant.
 
ANNONS