Annons

Behöver Hjälp med Puiblicering av bilder!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sniket

Aktiv medlem
Hejsan,

Såhär är läget, Jag och en kompis har en väldigt enkel hemsida där vi precis nydligen har börjat lägga upp enkla bilder som jag tagit på folk/shower/tävlingar inom stockholms salsaliv.
http://www.webbfixarna.se/salsapics/index.htm
- Det är mycket uppskattat av de som är inom salsakretsen.

Nydligen fotograferade jag en tävling, och fotograferade en massa personer(ni kan själva kolla på sidan vad det är för bilder)

Sedan fick jag ett mail av killen i vinnarparet som jag självklart tagit bilder på som tackade för bilder etc. men som också bad mig kolla på hans hemsida och säga vad jag tycker om den, sure visst kunde jag det. Men till min häpnad ser jag att han användt en av mina nydligen tagna bild från tävlingen. UTAN att fråga. dessutom skriver han under bilden: copyright sitt eget namn.
http://www21.brinkster.com/streetsalsa/

JAg lägger till (C) Robert Edman 2002 på samtliga av mina bilder, men på denna bild syndes det knappt tack vare att han antagligen krympt det.

JAg mailade självklart tillbaka och sa att jag inte har godkänt att han får använda min bild(han ju inte änns frågat) och att det står klart och tydligt på hemsidan att om man vill använda sig utav bilderna ska man maila och fråga mig om det.

han mailar tillbaka:

jo jo MEN du använder dig av bilder med bland annat mig, på din sida......
och på många andra UTAN att ha frågat någon av alla
dessa personer om lov först. Det ÄR väl värre... eller?????
OCH (c) med.. FOTO AV ROBERT EDMAN står faktiskt kvar, om du kollar noga. Så
det e ju hur som helst en credit till dig som fotograf.
Bilden e också utklippt och omredigerad i photoshop vilket gör
att det inte är en orginalbild längre.

Ursäkta men, INTE FAN KAN HAN GÖRA SÅ ELLER HUR ?
1. han kan ju inte ta min bild och göra om den utan lov och sätta dit sitt namn på copyright, är inte lite det som copyright står för. att bilden tillhör mig. :)

Tyvär så kan jag väldigt lite om detta men håller just nu på luskar fram det mesta innan jag skickar mitt andra mail till denna person.

Snälla är det någon som vet hur det ligger till med detta, vad ska jag säga till honom. KAn ajg hänvisa till någon lag? Vore ypperligt tacksam för svar!! tack på förhand!

mvh Robban
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag är inte heller hemma på alla paragrafer..men en sak kan jag säga..under INGA omständigheter kan man sno en bild från en annan fotograf och använda den för sina egna eller någon annans syften. Det spelar ingen roll om han beskär bilden etc..det måste han ha din tillåtelse till först.

När det gäller bilderna du har tagit (som jag nu inte har sett)..så beror det väl lite på hur bilderna är arrangerade. Tar man bilder på ett fåtal personer som man kan identifiera så bör man först fråga personerna om lov. Tar man bilder över en vy och det befinner sig en klunga med människor så kan man nog publicera bilden utan att få personernas medgivande.

Nu var ju det hela en tävling, vilket måste innebära att vinnarna som du har fotograferat är offentliga personer. Och vad jag känner till behöver man inte fråga dessa offentliga personer om lov att publicera sina bilder. Men då måste du ha tagit bilderna under pågående tävling eller i samband med tävlingen. Inte "backstage" eller liknande då inte personerna är i offentlighet längre..

Som sagt..jag är inte själv insatt i alla paragrafer..så ta det jag har skrivit med en nypa salt. Men så borde det vara, tycker jag. Kanske kan andra medlemmar med bättre kunskap på området bekräfta, förtydliga eller förkasta ovanstående.


Mvh
Jonas
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag tog mig nu en titt på några av dina bilder på hemsidan. Du har ju presenterat bilderna tydligt i det sammanhang dem är tagna i..nämligen i just tävlingar. Det kan jag inte se vara fel.

Skulle du däremot få för dig att använda bilderna i andra sammanhang än just som en representation av en tävling så måste du nog kontakta personerna som är med på bild och då få deras medgivande till publicering.


/Jonas
 

Sniket

Aktiv medlem
Dena speciell bild tog jag genom att:

Efter finalen var avklarad bad jag alla tre "vinnarparen" om att få plåta dom enskillt(alla vet att jag lägger upp dessa bilder på denna site) Sa till och med att jag lägger upp bilderna i på söndag, då bilderna tog på fredagen.

Direkt länk till bilderna det handlar om:
min bild: http://www.webbfixarna.se/salsapics/contestbacardi/SSC2002-47.JPG
hans version:
http://www21.brinkster.com/streetsalsa/

Frågade även La Isla (klubb en där bilderna togs om lov) och jag håller med dig om att man bör fråga när det handlar om 1-4 personer man tar bild av, men när man tar bild på personer som är i bakrunden eller medverkar i en tävling så bör det ju inte vara några problem?!?

Jag håller med dig Jonas, skulle ex. deras ansikten som vann tävlignen vara med på en affish som gäller nästa tävling så måste jag självklart ha deras godkännande om detta.

Måste ha något konkret som säger om jag har rätt eller fel...brr

hmm.. mvh Robban
 

Jeppe

Aktiv medlem
Din bild, du har tagit den, du har rätt. Enkelt att tolka upphovsrättslagen. Han får inte under några omständigheter ta din bild, redigera, eller publicera den utan din tillåtelse. Han kan å andra sidan förbjuda dig att använda bilden i reklamsammanhang, eller rättere sagt, du måste fråga honom.
 

Sniket

Aktiv medlem
Tack Jeppe!

Men kan han förbjuda mig att ha bilder exempel på sidan? Han bad mig att ta bort en bild som han inte tyckte om, och det gjorde jag.

MEn måste jag göra det? (självklar gör jag detta, för deta är menat att ha som skojjigt minne inget annat). Sedan isf om jag skulle få inkomst av det hela är det isf om klubbarna skulle behöva bilderna för tryck eller så).

Då skulle jag självklart fråga om det är någon som är på bilden, om personens godkännande.

/Robban
 

Sniket

Aktiv medlem
Ja länken verkade inte fungera så bra, men det fanns dok en länk till den engelska sidan där
http://www.whatiscopyright.org/

Där står det istortsätt att jag har verkligen rätt. Dvs han får inte röra min bild utan min tillåtelse! Men det tror jag mig vara säker på, det jag dock inte är säker på är att om jag får ha bilden på nätet (efersom han är med på den) JAg vet inte om han kommer att be mig ta bort bilderna på honom(visserligen är ju det inget problem, men man vill ju ha lite kött på benen innan man ger sig in i en fight) =)

Jag hade ju trots allt tillstånd från klubbägaren!
Och det är väll rätt offentligt eftersom det är en tävling? Jag bad om att få ta en bild...men innebär det att jag får lägga upp den på en hemsida som jag gjort (dock utan ekonomisk vinst)!

hmmm hmm... Robban
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Det borde väl dessutom gå att hävda att bilderna är publicerade för journalistiska ändamål. Eller?
Har det inte varit något precedensfall för ett tag sedan där det fastslogs att press och annan (mass)media inte hade monopol på journalistiska ändamål?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Om du verkligen vill att han skall plocka bort din bild från sidan skall du göra så här:
1 plocka bort bilden från din egen sida
2 gå till tex polisen och be dem kolla på dels bilden du håller i handen och på nätet och se till att bilden på nätet är en bearbetad version av din bild
3 när polisen kommer fram till att bilden på nätet är en bearbetad version av din bild anmäler du webbmastern för copyrightintrång.

Kan detta ge en juridisk cirkus? Ja.
Kan detta leda till dålig atmosfär mellan dig och den anmälde? Ja.
Kan du senare komma att ångra dig? Ja.
Finns det juridiska spetsfyndigheter att tänka på? Ja.
Har den anmälde nåogt att komma med? Nej, om han inte har ett papper med din underskrift där det klart framgår att han får använda bilden.
Har jag som skriver detta någon juridisk utbildning? Nej.
 

camag

Aktiv medlem
Copyright!

Apropå att jag tidigare tydligen länkade till en sida som inte fanns, har jag nu hittat en länk som är ok.

http://www.gilbertson.nu/copyrightswe.htm

Jag letade efter den då jag själv blivit drabbad av en "bildstöld" som jag nyligen fått reda på.

Jag nöjde mej med att tala om för kvinnan att hon inte får lov att kopiera bilder från min hemsida och använda som julkort, för hon visste verkligen inte att hon gjorde fel.
Men i fortsättningen skall jag skriva mycket tydligare vad som gäller, då kan dom inte säga att dom inte vet i alla fall...

/Catarina
 
ANNONS