Annons

HDR och Kameraval

Produkter
(logga in för att koppla)

Pixelmania

Aktiv medlem
Vilka kameror rekommenderar ni för HDR (kamera under 10.000 kr)

Vissa kameror använder inte längre slutartid än 1 sekund vid svagare ljus i samband med brackett, problemet blir att kamerans automatik ändrar bländaren och det vill man ju inte, man vill ju ha samma bländare och samma fokus på alla 3 brackett exponeringar,
inställning AV tidsautomatik, brackett -2,0,+2.

Vill ha stort skärpedjup så då är det inte roligt när kameran ändrar bländaren när programvaran är låst till högsta slutartiden 1 sekund.


Vilka kameror rekommenderas för HDR med brackett -2,0,+2 och klarar ändra slutartiden till 15 sekunder utan att ändra bländaren.


MVH
.
 

Zoso

Aktiv medlem
Det är väl bara att köra manuellt, förstår faktiskt inte problemet, jag kör då alltid manuellt när jag fotar HDR, det är väl en grundregel vid HDR foto och enda säkra sättet att man får samma tid och bländare.

/kent.
 

pellepiano

Aktiv medlem
För HDR kan man inte ha samma tid och bländare, då blir ju exponeringen densamma på alla bilder. Tiden ska ändras motsvarande 1-2 bländarsteg mellan bilderna.

Alla digitala systemkameror kan köra helt manuellt och det finns många att välja mellan. Spelar mindre roll vilken vad gäller hdr. Finns från 5000:- och uppåt.
 

Lena W

Aktiv medlem
Jag använder tidsautomatik, ett stegs mellanrum samt fem bilder. Viktigt att komma ihåg är att ta bort ISO-automatiken och köra alla på lägsta ISO.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Då förstår jag.
Ditt inlägg var lite luddigt, att manuellt skulle innebära att man ändrar iso.
Många kameror får för mycket brus vid högre ISO så det är ingen generellt bra metod.
Att ändra tiden är var den vanligaste metoden.
 

Pixelmania

Aktiv medlem
HDR & bracketing

Zoso skrev:
Det är väl bara att köra manuellt /kent.

Risken med att köra manuelt är ju att kameran kan röra på sig lite mellan exponeringarna när man måste ändra inställningen på slutartiden.


Då är ju Bracketing en bra funktion så alla HDR exponeringar blir exakta.



MVH
.
 

Lena W

Aktiv medlem
Det som är ett måste i sammanhanget är att:

- använda stativ
- använda kamerans lägsta ISO

Det som är optimalt är också att:

- använda trådutlösare
- fota i raw
- låta hdr-programvaran sköta råkonverteringen (funkar med Photomatix och min D200)

Själv har jag ingen trådutlösare, men använder tidsautomatiken, ej menuell inställning.

Ett annat sätt, men detta är INTE äkta HDR, är att skapa EN råfil och i råfilskonverteraren göra helst 5 tiff med ett stegs skillnad på exponeringarna. Bifogade bild är en sådan.
 

Bilagor

Zoso

Aktiv medlem
Varför måste man använda lägsta iso ?

Ställer man in auto iso innom dom gränser man tycker det är ok så är det väl inga problem.

/kent.
 

Zoso

Aktiv medlem
Re: HDR & bracketing

Pixelmania skrev:
Risken med att köra manuelt är ju att kameran kan röra på sig lite mellan exponeringarna när man måste ändra inställningen på slutartiden.


Då är ju Bracketing en bra funktion så alla HDR exponeringar blir exakta.



MVH
.
Bracketing funkar i manuellt läge också, använder man autoiso så används det för kompensationen när kamerans mätare nått sin gräns, dvs 30sekunder, om inte så justeras slutartiden under exponeringen precis som i "S" läget.

Jag mäter alltid manuellt när jag har kameran på stativ eftersom jag då tar mig tid att mäta mer exakt själv istället för att lita på automatiken.

/kent.
 
Senast ändrad:

JohanOlovsson

Aktiv medlem
Zoso skrev:
Varför måste man använda lägsta iso ?

Ställer man in auto iso innom dom gränser man tycker det är ok så är det väl inga problem.

/kent.
För att ha så lite brus som möjligt.
Auto-iso skulle inte jag använda, för den kompenserar upp slutartider/bländare.
 

Zoso

Aktiv medlem
JohanSandin skrev:
För att ha så lite brus som möjligt.
Auto-iso skulle inte jag använda, för den kompenserar upp slutartider/bländare.
Du tar ingen bild när du nått kamerans mätnings gräns då ?

För det är väl det vi pratar om här, vad man gör när mätaren nått sin gräns ?

/kent.
 

Kristofer Sjöström

Avslutat medlemskap
han menar nog att när kameran inte kan ha slutaren öppen mer än exempelviss 30 sekunder som på min Ds MkII...de suger.

Sen vill jag ha en gaffling på 6 bilder istället för 3..de är väl ett önskemål att lämna över till Canon.

HDR är en väldigt trevlig bekantskap på natten också.
 

Bilagor

Lena W

Aktiv medlem
JohanSandin skrev:
Nej säger jag :). Spara dom hundringarna. Använd stativ och slutarfördröjning på 2 sekunder :). Fungerar utmärkt!
Trådutlösare är ju optimalt, men det är inte det jag använder idag tyvärr. Mitt gamla stativ är så ruckigt att minsta petande på kameran verka flytta kameran lite. Därav kommentaren.
 

arneri

Avslutat medlemskap
Olympus E-1 har gaffling med tre eller 5 bilder. Vid t.ex. manuellt läge ändras tiden. Den klarar av 60 sekunders exponering på manuellt eller 8 min med B.
4/3 sensorn ger större skärpedjup än t.ex. APS-C.
Kameran är inte känd för lite brus, men på ISO 100 blir det ganska bra även på långa tider.

Dessutom har den spegeln fällas upp flera sekunder innan slutaren öppnas. Kan vara bra vid längre tider.

Har inte provat på HDR själv, men det fanns en artikel om detta i senaste Kamera&bild.
 

Zoso

Aktiv medlem
Lena W skrev:
Bra sätt att slippa brus
Jo, men man behöver ju inte köra på absolut lägsta iso för att slippa brus, jag förstår vad du menar, jag använder också lägsta iso så länge det är möjligt, men jag struntar inte att fotografera bara för att jag inte kan använda det.

/kent.
 

Lena W

Aktiv medlem
Zoso skrev:
Jo, men man behöver ju inte köra på absolut lägsta iso för att slippa brus, jag förstår vad du menar, jag använder också lägsta iso så länge det är möjligt, men jag struntar inte att fotografera bara för att jag inte kan använda det.

/kent.
Använder man stativ för att stabilisera så förstår jag inte varför man inte skulle köra på lägsta ISO?
 

Zoso

Aktiv medlem
Lena W skrev:
Använder man stativ för att stabilisera så förstår jag inte varför man inte skulle köra på lägsta ISO?
Då är vi där igen, vad gör du när ljuset inte längre räcker till ? Packar ihop och åker hem bara för att du inte vill höja iso en aning ?

/kent.
 
ANNONS