Annons

En Retusherings-"lektion" för bröllopsfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusbogucki

Avslutat medlemskap
Hej,

Efterbehandling av bilder är väldigt viktigt i dagens digitala värld - det är ju där en del av magin händer (finns ju gränser som jag har lärt mig).

Hur som helst, en utmaning/lektion som jag skulle tycka vara skoj att göra är:

Alla använder en och samma bild som de sedan retusherar på sitt eget sätt och visar resultat i denna tråden. Jag har medvetet laddat upp en bild som man kan jobba med. Bilden jag uppmanar folk att använda kan finns här:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1427457.htm?set=mp

Hur mycket ni vill göra är helt upp till er så klart. Ser fram emot att se vad folk kommer fram med.
 

Carl Andersson

Avslutat medlemskap
Bra initiativ. Men, om man vill jobba med bilden måste man print-screena. Går inte å spara bilder från FS. Du måste lägga upp bilden på någon annan sida.
 

iBoat

Aktiv medlem
Hej,

Efterbehandling av bilder är väldigt viktigt i dagens digitala värld - det är ju där en del av magin händer (finns ju gränser som jag har lärt mig).

Hur som helst, en utmaning/lektion som jag skulle tycka vara skoj att göra är:

Alla använder en och samma bild som de sedan retusherar på sitt eget sätt och visar resultat i denna tråden. Jag har medvetet laddat upp en bild som man kan jobba med. Bilden jag uppmanar folk att använda kan finns här:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1427457.htm?set=mp

Hur mycket ni vill göra är helt upp till er så klart. Ser fram emot att se vad folk kommer fram med.
Kul utmaning. Men även om man får hem bilden med Graylingmans metod så är den alldeles för liten att jobba med. Skicka ett PM så kan jag lägga upp den högupplösta bilden (om du inte själv har möjlighet).
 

magnusbogucki

Avslutat medlemskap
Bilder

Jag har nu skickat bilderna till en fotosidan medlem som skall ladda upp bilderna - när detta är gjort så har alla ett val av TVÅ bilder. Ger en chans att se lite mer variation men inte för mycket :)
 

Teodorian

Aktiv medlem
Här är en före- och efterversion av din bild sida vid sida.

Jag har

1) Beskurit bilden,

2) Klonat bort oönskade föremål,

3) Ljusat upp mörka delar i bilden,

4) Tagit bort färgstick som blå- och cyanstick,

5) Gjort färgkorrigering samt ökat kontrast, färgmättnad och skärpa.
 

Bilagor

Vevo

Aktiv medlem
Även jag gör en före och efter samt info om vad jag gjort.

Jag har
1. Klonat bort fönstret
2. Beskurit den i kvadratiskt format
3. balanserat upp skuggor och högdager
4. Svart/vit med lätt toning
5. Lätt vinjettering
6. Lätt softning
Klar!
 

Bilagor

Senast ändrad:

iBoat

Aktiv medlem
Här är mina små åtgärder

• Färgbalans
• kontrast
• Skärpning
• Softning
• Byggt på lite till v.
• lagt en liten vinjettering
• hudretusch
• lättat skuggpartierna
• Transplanterat hår

/Mats
 

Bilagor

hogge52

Ny medlem
Mitt lilla bidrag.

Crop
NoiseWare
Colorbalance
Gaussian blur
History brush (Blommor och ansikte)
Elliptical marquee
Inverse selection (Mörkare)
Levels
Inverse
Levels (Ljusare)
Flatten
Unsharp mask (50%)
 

Bilagor

Rommel

Avslutat medlemskap
Min version.
Båda är endast fixade i Lightroom 2.
För mig är tid viktigt och tycker inte att man ska lägga ner för mycket tid att retuschera för mycket. Särskilt om man fotograferar uppåt 600 bilder på ett bröllop.
Samt att man jag ogillar reustcheringsarbete som innebär att man förändrar personligheten bod brudparet genom att tex lägga på mer hår odyl

Dessa bilder är importerade i samband med mitt förinställda Preset.

I stort sett har LR fixat.
* Vitbalans
* Tonmfånget
* Mer mättnad
* Lagt på skärpa för porträtt
* Tagit bort brus
* Justerat tonkurvan
* Försökt höja detaljerna i högdagrarna

I den övre bilden har jag även beskurit samt rätat upp bilden
I den undre Klonade jag på lite mer löv där himmlen fräts ut.

Smaken är som baken.




/Rommél
 

dude

Aktiv medlem
Jag valde den bilden som ingen annan tagit än.

Jag beskar den lite för att minska miljön och öka brudparet, men ändå behålla vägen som linje.

Lade på en färgton i himlen med selekt colour för att markera dom utfrätta delarna och ett solid colour lager (det blev lite för mörkt i nästa steg)

En diffus vinjett för att öka fokus på brudparet utan att den känns tydlig (vinjettera ett nytt lager och kör hårt med gaussian blur på det)

Justerade hudtonerna med hue sation genom att gå in under röd och dra hue reglaget åt höger.

slutligen lite lins blur på ett nytt lager och en lagermask för fram paret och korta skärpedjupet.

Edit :

Bildkvaliten skönk som titanic vid uppladdningen
 

Bilagor

iBoat

Aktiv medlem
Samt att man jag ogillar reustcheringsarbete som innebär att man förändrar personligheten bod brudparet genom att tex lägga på mer hår odyl
/QUOTE]

Tja, man är väl lite påverkad pga av många års frilansande inom komsetikaretusch. Till mitt försvar vill jag dock säga att ibland påverkar de yttre förhållandena negativt vid fotoögonblicket. I det här fallet har killen hela himlen reflekterad i sin hjässa. Min avsikt var att minimera den måne som då framträder mer än den upplevs i verkligheten. Är själv "flintpannig" och har verkligen inga problem med det, men om man ska ha ett foto på väggen i många år är det inte fel att kompensera för ofördelaktiga ljusförhållanden.

Så ser jag på saken.
 

FrePe

Aktiv medlem
Jag valde också att bygga om bilden till en kvadrat med mycket kloning.

Beskar till kvadrat, lade till yta och klonade bort bänk + lite skräp> körde shadow/highlights på snubbens kavaj> la till vinjettering och oskärpa runt om.

Bild 1 enl. ovan

Bild 2 enl. ovan + svagt glow & ljusare

Bild 3 enl. ovan + crosstonad

Hör av dig om du vill ha någon variant i org. uppl. för användning.

Mvh.

F
 

Bilagor

ANNONS