Annons

Engångsminnen - varför?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Alagazam

Avslutat medlemskap
Nu är det dags för engångsminnen:

http://www.fotosidan.se/cldoc/engangsminneskort-fran-toshiba.htm

Tillämpningsområdena låter extremt krystade.

Jag har svårt att komma på en onödigare produkt. Tro mig. Jag har försökt.

Här har man uppfunnit och masstillverkat allt större små minnen, där man kan radera och återanvända "i oändlighet". Att då börja producera minneskort som bara kan användas EN gång är ett aprilskämt.

Om vi bortser från att det finns många saker som är mer idiotiska ur miljösynpunkt, på vilket sätt är det bra för miljön att man använder engångsminnen före flergångsminnen?

Här har man uppfunnit och masstillverkat allt större små minnen, där man kan radera och återanvända "i oändlighet". Att då börja producera minneskort som bara kan användas EN gång är ett aprilskämt.

Om vi bortser från att det finns många saker som är mer idiotiska ur miljösynpunkt, på vilket sätt är det bra för miljön att man använder engångsminnen före flergångsminnen?

Ur en miljösynpunkt är det så klart inte bättre, men miljön är väl kanske inte alltid prio 1?

Ur en kriminalteknisk synpunkt är det ju faktiskt inte helt dumt att ha engångsminneskort.

Om du vill hitta en onödigare produkt är det bara att bläddra i en normal hobbex/teknikmagasinet katalog, och säga 'stop' för dig själv precis när du vill. På valfri sida lär du hitta minst en grej som är onödigare. :)

Då kan du inte ha försökt speciellt mycket ...

Som jag förstått det var en av de ursprungliga beställarna polistekniker som hanterar bilder där det är extremt viktigt att kunna påvisa att inget hänt med bilderna från det att de tagits i kameran tills de visas upp i rätten. Sedan finns det hyfsat gott om andra som har liknande behov, till exempel inom forskning.

Jag som med jämna mellanrum agerar it-support åt privatpersoner med kraschade datorer och borttappade bilder tycker det här är en bra produkt. Det finns tyvärr många som idag flyttar bilder från minneskorten in i sina datorer och sedan aldrig gör en säkerhetskopia.

Själv skulle jag kunna tänka mig att använda sådana här kort som en smidigare variant på CD-skivor för bildleverans.

Nej, olika användningar, olika behov. Det finns återvinningsbara linneservetter och bomullsnäsdukar. Innebär det att alla papperservetter är ett aprilskämt de med?

Vem har påstått att det skulle vara bra för miljön? Men satt i relation till användningen av vanliga återskrivningsbara minneskort där majoriteten bara raderas mycket sällan så är skillnaden minimal. Sett ur miljösynpukt finns det som sagt betydligt värre fenomen - som tillverkarnas mer eller mindre lyckade försök att göra småkameror och mobiltelefoner till modeprylar som skall bytas ut ofta.

Jag tycker du verkar bli väldigt upprörd över en väldigt marginell produkt :)

Jag gillar tanken. Hittils har jag använt sådana här http://www.dustin.se/pd_5010443904.aspx (Nåja, Ok, Ultrium-4 versionen av samma produkt) för att årligen arkivera data från våra tullsystem (i tre kopior). Eftersom det rör sig om datamängder på långt under 1GB, och att optiska media inte anses arkivmässiga så känns det som WORM-minneskort är en lysande idé.

Jag tycker också det verkar som en onödig produkt, men faktiskt med den ökade enkelheten att manupilera bilder så kan jag förstå att det är bra vid bevis av olika saker. Men då gäller det jue även att det ska vara svårt att bryta "engångsspärren" vilket jag inte skulle tro att det är för erfarna. (skulle man manipulera en bild skulle man nog kunna manipulera minnet också).

Den naturliga lösningen om en produkt inte passar dig: köp den inte. ;-)

Jag har också svårt att se meningen med detta utom möjligen för t.ex. tekniska eller "polisiära" tillämpningar, för egen del är detta en komplett ointressant produkt. Som jag fotar skulle det bli *väldigt* dåligt utnyttjat minne med många permanentade skräpfiler; diskar och raderbara kort är mitt val. Men som sagt, produkten är antagligen inte avsedd för mig, och därför heller inget att bli upprörd över. :)

Ur en miljösynpunkt är det så klart inte bättre, men miljön är väl kanske inte alltid prio 1?

Ur en kriminalteknisk synpunkt är det ju faktiskt inte helt dumt att ha engångsminneskort.

Om du vill hitta en onödigare produkt är det bara att bläddra i en normal hobbex/teknikmagasinet katalog, och säga 'stop' för dig själv precis när du vill. På valfri sida lär du hitta minst en grej som är onödigare. :)

Varför skulle man inte kunna använda flergångsminneskort?

Jag får en deja-vu-känsla! Jag provade att återanvända Agfa CT-18 en gång, men det gick inte något vidare! CT-18 var ett klart fall av engångsminne!

Tanken är kanske inte så dum, egentligen. Minneskorten blir negativkartan som man alltid sparar!

Jag tror inte att jag skulle köpa, dock. För snål och för mån om naturen.

Per.

Målgruppen är tex kriminaltekniker. Förfalskning av bevis blir svårt om bilder etc inte går redigera efteråt. Självklar och smart tillämpning.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jo, så kan man ju också se det. Men man kan ifrågasätta produkter mer än så.

Visst kan man det ... men det finns en triljon produkter som man inte gillar eller som man tycker är onödiga, så då skulle man inte hinna med annat än att ifrågasätta olika saker. Enklaste sättet att visa sin mening och ta avstånd från en dålig produkt är att rösta med plånboken, gör alla det så försvinner produkten från marknaden. Är det tillräckligt många som köper så fyller den uppenbarligen ett behov och då kan det, per marknadens definition, inte vara en dålig produkt. Det är ett självreglerande system. :)

Var i mitt inlägg hittar du något om att jag är upprörd? :)

Jag ifrågasätter en produkt. Det är allt.

Aha, men jag tyckte du lät så indignerad :)

Men ifrågasätta är sunt. Mer sånt.

Jag skulle ju säga att det här antagligen blir en säljmässigt marginell produkt, men med ett visst nyhetsvärde just för att den är udda. Men jag vidhåller att för många semesterfotografer skulle faktiskt sådana hör kort innebära en drastisk ökning av deras datasäkerhet - de blir tvingade att behålla en säkerhetskopia (gamla kort) av sina bilder :)

Ett konkret exempel från ett läsarmejl jag fick i slutet av förra sommaren - förtvivlad förälder upptäcker att kameran som utlånats till tonårsbarn på språkresa kommer tillbaka med alla gamla bilder (varav få hade "hunnit" kopieras till datorn) bortformaterade och överskrivna av nya bilder. Det var inte ont om utrymme - bara att tonårsbarnet hört från en kompis att man alltid skulle formatera minneskort innan man började fotografera med det ...

Plus att det som sagt finns en del människor som yrkesmässigt föredrar media som inte går att skriva över eller radera.

Foto- och kameravärlden vimlar av udda produkter ... De här minneskorten framstår i jämförelse med mycket annat som ganska begripliga och förnuftiga. Det finns andra prylar och fenomen som stör mig mycket mer:

- Billiga små plaststativ som överhuvud taget inte klarar att göra det de är till för
- Udda minneskortsformat som xD eller Memorystick
- Egenpåhittade (tillverkarspecifika) kontakter
- Att i stort sett alla kameror i grunden använder likadana batterier (tre storlekar), men att de manipulerats så de ändå bara går att använda till ett kameramärke
- Att alla (väl?) kameramärken följer en uråldrig standard för filstruktur/namngivning på minneskort (hallå, 8+3 för filnamn är sååå 80-tal ...)

För att nu ta några exempel :)

Målgruppen är tex kriminaltekniker. Förfalskning av bevis blir svårt om bilder etc inte går redigera efteråt. Självklar och smart tillämpning.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag ser inga problem med att förfalska bilderna. Det är bara att ta bilderna med ett vanligt SD-kort och överföra dessa till datorn. Där kan man fixa bäst man vill. Sen överför man dessa till engångsminnet och allt ser äkta ut. Jag ser bara nackdelar med det för nu lockas ju domstolen till att tro att det är helt äkta och oförvanskat bara för att det ligger på ett engångsminne. Om jag bränner det på en CD-skiva, blir det mer äkta då? Jag kan ju bara bränna en gång...

Visst kan man det ... men det finns en triljon produkter som man inte gillar eller som man tycker är onödiga, så då skulle man inte hinna med annat än att ifrågasätta olika saker. Enklaste sättet att visa sin mening och ta avstånd från en dålig produkt är att rösta med plånboken, gör alla det så försvinner produkten från marknaden. Är det tillräckligt många som köper så fyller den uppenbarligen ett behov och då kan det, per marknadens definition, inte vara en dålig produkt. Det är ett självreglerande system. :)

Nu pratar du om marknadsekonomi. Den har - åtminstone hittills i världshistorien - väldigt lite med miljöhänsyn att göra. :)

Om något inte ifrågasätts sker ytterst sällan någon reaktion på det. Givetvis vore det bra om alla onödiga produkter försvann.

Jag skriver det igen: Varför kan man inte använda flergångsminnen?

Det känns helt enkelt ytterst udda att först uppfinna ett minne som kan användas "obegränsat" antal gånger, och sedan skapa ett som endast går att använda en gång.

Jag tänker inte ge mig in i någon djupare juridisk diskussion här, men jag har ändå svårt att se att ett engångsminne skulle ge så mycket större trovärdighet jämfört med ett flergångsminne att man därför skulle börja använda dem.

Ett konkret exempel från ett läsarmejl jag fick i slutet av förra sommaren - förtvivlad förälder upptäcker att kameran som utlånats till tonårsbarn på språkresa kommer tillbaka med alla gamla bilder (varav få hade "hunnit" kopieras till datorn) bortformaterade och överskrivna av nya bilder. Det var inte ont om utrymme - bara att tonårsbarnet hört från en kompis att man alltid skulle formatera minneskort innan man började fotografera med det ...

Men den typen av "dumheter" skulle motivera många produkter. Jag är också tveksam till att det här exemplet skulle ha använt engångsminnen istället. Kunskapsnivån verkar ha varit synnerligen låg.

Jag ser inga problem med att förfalska bilderna. Det är bara att ta bilderna med ett vanligt SD-kort och överföra dessa till datorn. Där kan man fixa bäst man vill. Sen överför man dessa till engångsminnet och allt ser äkta ut. Jag ser bara nackdelar med det för nu lockas ju domstolen till att tro att det är helt äkta och oförvanskat bara för att det ligger på ett engångsminne. Om jag bränner det på en CD-skiva, blir det mer äkta då? Jag kan ju bara bränna en gång...

Jag är helt inne på din linje. Att garantera bilders äkthet kräver helt andra åtgärder än det minne de lagras på.

För mina föräldrar hade det nog inte varit så tokigt, de fyller 4 Gb på 1-1,5 år med kompakten, sedan lägger de det kortet i en låda och köper ett nytt kort.

Visst, det är ju ingen större fördel, men inte heller någon nackdel och det är ingen risk att man som ovetande tar fel kort i lådan och formaterar.

För mina föräldrar hade det nog inte varit så tokigt, de fyller 4 Gb på 1-1,5 år med kompakten, sedan lägger de det kortet i en låda och köper ett nytt kort.

Visst, det är ju ingen större fördel, men inte heller någon nackdel och det är ingen risk att man som ovetande tar fel kort i lådan och formaterar.

Den målgruppen du beskriver är större än många här på Fotosidan gärna vill tro. Sälj sedan korten som "Det säkra kortet du inte kan radera av misstag" och jag tror faktiskt en hel del med glädje skulle köpa det även om det var lite dyrare än vanliga kort.

Själv har jag ett tiotal minneskort som ideligen formateras om, men jag tror ärligt talat att sett till hela marknaden är det jag som är en mer udda kund än de som bara fyller något kort om året ...

Men den typen av "dumheter" skulle motivera många produkter. Jag är också tveksam till att det här exemplet skulle ha använt engångsminnen istället. Kunskapsnivån verkar ha varit synnerligen låg.

Inte "dumheter", bara vanlig hederlig okunnighet. Det kan framstå som dumt för människor som oss som har foto som hobby eller yrke, men för många är fotografering (själva verksamheten) långt ifrån det viktigaste i livet - man gör det mer för att bevara minnen än för att man är road av själva fotograferingen (och grejerna). Om då en produkt gör det enklare och tryggare att få behålla sina minnen ... Bra tycker jag.

Totalt sett är det faktiskt inte "dummare" än att sådana som jag lägger många tusentals kronor på stryktåliga kameragrejer så att jag kan arbeta fort och rationellt i alla möjliga lägen och vara säker på att få bilder. Med tanke på vad det kostar kan det nog ofta framstå som "dumheter" för många utanför vår krets av entusiaster :)

ANNONS
Götaplatsens Foto