Jag misstänker att objektivet är det 35-80 mm som vanligen medföljer startpaket. Något modifierat i fattningen för att ge en annan brännvidd. Mekanisk och utförande verkar det vara samma misstänkt lika.
Min Canon EOS 1000F var utrustad med ett sådant objektiv när jag köpte den. Rimligtvis har man samma krav på objektiv när man köper en analog som en digital, samt på funktioner i kameran. En EOS 1000F har egentligen inga funktioner alls om man jämför med dagens 300V för samma pris som 1000F kostade 1993. Samtidigt går det inte att ha högre krav på en digital dito som vänder sig till samma grupp, som analoga instegsmodeller vänder sig till.
Jag är nöjd med de bilder som min 1000F presseterar och för det ändamål den är köpt. Hade jag tänkt mig att plåta utomhus i hällregn så hade jag köpt ett vattentätat kamerahus för betydligt större pengar och sannolikt kastat linsen oxå. Samma ressonemang måste gälla även vid val av digitala kameror.
Om en 300D kostar 11 000 med lins och en 10D med lins för samma zoomområde kostar runt 20 000, så vet min hobbyplånbok vilken jag väljer. Det blirr 300D, därför att då spar jag 9 000, som jag kan lägga på optik samt köpa ett nytt hus om tre år som är bättre än 10D och återanvända optiken. Canons digitaler gillar E-TTL blixtar vilket gör att även den en klassisk TTL dito måste bytas ut och läggas ovanpå priset.
När det är dax att betala väljer nog rätt många 300D framför 10D, då den förmodligen passar väl in i behovet. Intressant är att 300D avfärdades som skräp innan den ens kom ut på marknaden. Jag tror nog att den mer än väl fyller behovet med råge för huvuddelen av besökarna här på Fotosidan.