Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Paketobjektivet till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Stingray

Aktiv medlem
Tjena,

Nu har även jag fått 300D i min hand. Kan konstatera att det kan bara vara plast i objektivet, då det inte väger någonting alls. Kanske inte gör något om det är bra gjort, men ska fokuseringsringen glappa i sidled i den milda grad så att bilden förskjuts i sökaren?! Man kan röra den uppskattningsvis 0.5 mm i alla led.

Vore tacksam att höra hur era EFS 18-55 objektiv känns?

Stingray skrev:
Tjena,

Nu har även jag fått 300D i min hand. Kan konstatera att det kan bara vara plast i objektivet, då det inte väger någonting alls. Kanske inte gör något om det är bra gjort, men ska fokuseringsringen glappa i sidled i den milda grad så att bilden förskjuts i sökaren?! Man kan röra den uppskattningsvis 0.5 mm i alla led.

Det är självfallet glas i optiken i allafall.

Jag testade paketet & upplevde samma sak som du att bilden förskjöts i sidled i nåt ändläge på zoomen (tele tror jag). 0,5 mm låter mycket så jag tycker att du ska kontakta butiken & prata med dem, självfallet kan man väl inte ha för höga krav på budgetoptik men jag tycker att det finns gränser.

För övrigt så tycker jag att paketet gav bra resultat, tog ett 50-tal "enklare" bilder & jag har inget direkt att anmärka på för det priset.

Larsa

Hej!

Jag upplever också gluggen som mycket sladdrig. Har man fokuserat manuellt och sedan knäpper så kan tom spegelns rörelse på fokusringen att knäppa till och sabba hela bilden.

Kvalitén på bilderna är helt ok för den pengen, de gånger det blir bilder dvs =)

Mvh. Adrian

skrev ett inlägg om det häromdagen; var o klämde på en 300D i en butik här i Uppsala.

Obejktivet=skräp säger jag.

Jag var och klämde på en 300D idag och en 10D (har inte känt på den tidigare) och när jag hade hållt de båda i min hand och jämfört dem så försvann ju tankarna på 300D, 10D var bara så mycket skönare. Vet inte om plånboken pallar med den bara...

Många som går o klämmer ser jag =)

Canon 300d:s design tycker jag är fräck, men man går ju så klart främst efter kvalité och användarvänlighet.

Tveklöst är 10D mycket gedignare men det var ju väntat, måste dock säga att jag trodde 300D skulle kännas "billigare" än vad den gjorde. Tyckte att "tvålkoppen" kändes riktigt bra!

Optiken lämnar vi därhän, dock så tycker jag att bildresultatet ser hyfsat ut. Har då i & för sig inte gjort nån seriös test...

Även om objektivet är i smäckigaste laget funkar det tydligen rätt bra, och för nästan inga pengar. Canons ide' är ju att de flesta ska ha råd att köpa in sig i systemet. Det är ju bara att köpa bättre glas när plånboken hämtat andan.

Jag misstänker att objektivet är det 35-80 mm som vanligen medföljer startpaket. Något modifierat i fattningen för att ge en annan brännvidd. Mekanisk och utförande verkar det vara samma misstänkt lika.

Min Canon EOS 1000F var utrustad med ett sådant objektiv när jag köpte den. Rimligtvis har man samma krav på objektiv när man köper en analog som en digital, samt på funktioner i kameran. En EOS 1000F har egentligen inga funktioner alls om man jämför med dagens 300V för samma pris som 1000F kostade 1993. Samtidigt går det inte att ha högre krav på en digital dito som vänder sig till samma grupp, som analoga instegsmodeller vänder sig till.

Jag är nöjd med de bilder som min 1000F presseterar och för det ändamål den är köpt. Hade jag tänkt mig att plåta utomhus i hällregn så hade jag köpt ett vattentätat kamerahus för betydligt större pengar och sannolikt kastat linsen oxå. Samma ressonemang måste gälla även vid val av digitala kameror.

Om en 300D kostar 11 000 med lins och en 10D med lins för samma zoomområde kostar runt 20 000, så vet min hobbyplånbok vilken jag väljer. Det blirr 300D, därför att då spar jag 9 000, som jag kan lägga på optik samt köpa ett nytt hus om tre år som är bättre än 10D och återanvända optiken. Canons digitaler gillar E-TTL blixtar vilket gör att även den en klassisk TTL dito måste bytas ut och läggas ovanpå priset.

När det är dax att betala väljer nog rätt många 300D framför 10D, då den förmodligen passar väl in i behovet. Intressant är att 300D avfärdades som skräp innan den ens kom ut på marknaden. Jag tror nog att den mer än väl fyller behovet med råge för huvuddelen av besökarna här på Fotosidan.

Senast ändrad:
Linmajon skrev:
Även om objektivet är i smäckigaste laget funkar det tydligen rätt bra, och för nästan inga pengar. Canons ide' är ju att de flesta ska ha råd att köpa in sig i systemet. Det är ju bara att köpa bättre glas när plånboken hämtat andan.

Precis vad jag tänkte och tycker. Objektivet levererar trots allt bra bilder och man kan ju alltid köpa till schyssta gluggar.

Men glappet är så pass stort så jag ska gå till någon butik och kolla på ett annat ex och därefter kontakta Canon.

Tack för bilderna Tomas !

Dina bilder talar för sig själv.

Där jag beställt min 300D så kostade EF-S:en bara 70 euro mera än om jag skulle ha beställt endast huset.

Oberoende "sladirgt" eller ej så är det värt 70 euro.

300D skrev:
Hyfsad glugg för pengarna tycker jag. Det viktiga är bildresultatet. Se mina första bilder med gluggen på:

www.bostream.nu/tomas

Jag är då nöjd.

Huvudsaken är att man är nöjd! Jag äger inte heller någon kamera utan har bara klämt på den i ungefär 40 minuter. Kan vara så att det var något fel på just det jag kollade på med. Konstruktionen såg allmänt klen ut, sladdrig helt enkelt. I vidvinkligaste läget var inte en linje i sökaren rak heller.

Bengt-Arne skrev:
Han har ju en del nikon objektiv....blir dyrt att byta märke!

Jo för min del skulle det bli en dyr historia.. Visste inte först huruvida Nikons d-slr var kompatibla med mina äldre MF-objektiv. Har nu fått reda på dessa går att använda på t.ex. D-100, så det blir ju ingen Canon för min del.

Men man måste ju klämma lite på andra kameror med =)

Sigma 70-200 2,8 Apo EX för 7795kr och eventuellt en konverter 2x är inte rent fel att komplettera 300d med. Skall man ha något liknande Canon original blir man skinnad in på benen.

ANNONS
Götaplatsens Foto