Annons

Rykte: Spegelfri fullformatare från Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Flera rapporterar idag om Canon har en fullframe mirrorless på gång.

Vad är troligt?

1. Samma sensor som 5dmkiv eller någon modifierar variant av den.
2. AF men kan de matcha a9, a7riii
3. Design likande m50.


Mindre troligt
4. Peaking, zebra och andra videofinesser.
5. XLR-adapter som Sony har
6. Full utläsning av sensor för video dvs ej med crop vid 4K


Undra hur det gör med objektivutbudet?

Många har klagat på Sonys utbud men skulle vara rätt imponerade om de släppte ett utbud större än de, vilket i princip är omöjligt.

Har Canon några fördelar mot Sony som i detta har ett stort försprång?
 

Makten

Aktiv medlem
Har Canon några fördelar mot Sony som i detta har ett stort försprång?
Ja, Canon (och Nikon) har gjort kameror bra mycket längre än Sony och är mycket duktigare på intuitiva användargränssnitt och mjukvara som man inte blir förbannad på:) Jag har själv två Sonykameror som är mycket bra rent hårdvarumässigt, men de är inte i närheten av lika användarvänliga som kameror med motsvarande prestanda från de tillverkare som hållit på länge.

Objektivutbudet blir förstås ett dilemma, men om man lanserar 3-5 objektiv med kameran så räcker det ett tag. Sony hade ju också väldigt skralt med gluggar i början men nu är utbudet utmärkt. Man måste ju börja nånstans, och det går alltid att använda äldre objektiv med adapter (förutsätter jag).

Peaking och zebra har ju alla spegellösa kameror och det är bara en mjukvarugrej, så det vore konstigt om man utelämnade det.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Eftersom det ffa är på vidvinkelsidan man kan tjäna i storlek på FF spegellöst och eftersom Canon EF objektiv alla har elektronisk koppling till kameran (d v s elektromagnetisk bländare, inbyggd AF motor i objektiven) räcker det långt med en vidvinkelzoom och några fasta 50mm och nedåt. Normalzoomar, telezoomar och telen blir ju lika stora och låmga till FF spegellöst som till DSLR så de funkar lika bra med adapter. Av alla system torde alltså Canon ha lättast att få till ett komplett system snabbast. Sedan möjliggör DO tekniken väldigt kompakta telen/ telezoomar. Det verkar som om dual pixel funkar bra med deras olika AF system också. Där de tycks ha svårast eller sakna vilja är ffa på videosidan vad gäller deras icke-renodlade videokameror. Canon brukar inte experimentera med den senaste tekniken i proffshusen (sannolikt då dessa måste fungera pålitligt. T ex så kom 45-punkts AF i EOS 3 och inte EOS 1 serien först och ögonstyrd AF kom i A2E eller 50E tror jag den hette här eller EOS 650 och 620 som första modell i EOS) så det lär på sin höjd bli en avancerad amatörkamera som första modell.
 

MichaelB

Aktiv medlem
Jag tror Canon kommer göra sina spegellösa lika stora som sina DSLR vilket innebär att man redan från början har ett fullständigt objektivutbud. Jag ser ingen fördel i Sonys alldeles för små kameror. Dessutom är det som nämnts tidigare bara vissa objektiv som kommer bli märkbart mindre om man ändar till ett kortare registeravstånd. Håller man kvar vid nuvarande blir tröskeln för att byta till spegellöst extremt liten för dom som vill testa.

Storleken kommer ge att antal fördelar möjlighet till riktiga batterier som håller ett tag. Möjlighet till bra kylning för filmfunktionen. Man kan få plats med dubbla snabb kortplatser. Kameran går att använda även för dom som fotar när det är kallt & använder handskar.

Vill man ha en liten Canon spegellös kan man lika gärna gå på Eos-M serien.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Min gissning är att Canon o Nikon börjar på toppen i FF och gör det först spegellöst i en variant av 1D och i D5/6, där går det att ta ut 60000:- eller liknade och visa upp något som är det bästa som finns. Storleken blir heller inget problem man behåller i princip storleken och kan få in lite mer batterier för att behålla antal bilder som idag. Tror också man behåller objektivfattning som idag, det är så inkört i det segmentet och användaren har flera hus sedan tidigare och vill enkelt växla objektiv mellan spegel o spegellöst
 

PerKr

Aktiv medlem
Om Canon släpper en kamera med FF sensor utan spegel är det inte alls osannolikt att det blir en variant på 1D med de kanske viktigaste fördelarna spegellöst ger för stillbilder just nu; absolut tyst fotografering samt extremt snabba bildserier. Behåller man EF-fattningen kan man tillgodose både de kunder som föredrar OVF (det blir en nisch men en nog så viktig sådan) och de som vill ha EVF. Kompakta kameror kan man göra med EF-M och aps-c sensorer och dumpa EF-S. FF blir aldrig kompakt utan att man kompromissar med bildkvaliteten.

Grejen är att det behöver bli en modell som imponerar men utan att den skrämmer bort trogna kunder. Och Canon verkar ju fortfarande satsa på EF-fattningen.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Objektivutbudet blir förstås ett dilemma, men om man lanserar 3-5 objektiv med kameran så räcker det ett tag. Sony hade ju också väldigt skralt med gluggar i början men nu är utbudet utmärkt. Man måste ju börja nånstans, och det går alltid att använda äldre objektiv med adapter (förutsätter jag).
Det finns en stor skillnad mellan Canon och Sony. I början hade Sony dåligt med egen kompetens för objektivutveckling och var tvungna att samarbeta med Zeiss. Nu har Sony en kapacitet på cirka 5 nya objektiv per år. När Canon introducerade Eos-systemet 1987 lanserade de 14 objektiv första året och 9 året efter.

Canon jobbar långsiktigt och jag skulle inte bli förvånad om de rullar ut mycket prylar när de väl bestämmer sig för att helhjärtat skifta till spegelfritt.

Trots att Canon vara håller sig till APS-C och enklare modeller så är det störst på spegelfritt på många marknader. Canons mål i år är att dubbla försäljningen av spegelfritt. Jag är inte alls säker på att de kommer med fullformat i år. Med tanke på att M50 ger allt som M5 kan, men till halva priset, så är nog en M5 Mark II det stora numret i år i samband med Photokina. Men det är naturligtvis bara en gissning.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Min gissning är att Canon o Nikon börjar på toppen i FF och gör det först spegellöst i en variant av 1D och i D5/6, där går det att ta ut 60000:- eller liknade och visa upp något som är det bästa som finns. Storleken blir heller inget problem man behåller i princip storleken och kan få in lite mer batterier för att behålla antal bilder som idag. Tror också man behåller objektivfattning som idag, det är så inkört i det segmentet och användaren har flera hus sedan tidigare och vill enkelt växla objektiv mellan spegel o spegellöst
Jag har svårt att se att man skulle börja med en kamera för 60 000 kronor. Jag tror mer på en mellanmodell likt A7R III. De vill nog komma upp i volym. Dessutom är det svårt att sätta allt perfekt om man börjar med en toppmodell. Men behöver få göra misstagen först. Eos 650 och 620 kom två år innan Eos-1. Eos-5 förgick Eos-1N med en hel del teknik. Eos-3 var samma projekt som Eos-1V/1D/1Ds, men kom två-tre år tidigare.

Att behålla samma bajonett är rätt meningslös. Då blir ju kameran onödigt tjock och tung. De kan köra med Eos M-fattningen även för fullformat. Vad jag förstått så är den aningen större än Sonys E-fattning.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Tror Canonrumor var igång redan 2014 och flaggade för att en spegellös fullformatare från Canon kunde vara på gång, så skulle vara trevligt med ett lite högre rankat rykte 4 år senare :). För ett tag sedan sa ryktet att det skulle bli tre olika spegellösa FF hus från Canon. Ett med EF=fattning och ett mindre med ny fattning och så en kompakt. Något blir det vad det lider men vet inte om tålamodet räcker för att vänta. De där Sonyhusen är allt bra lockande just nu.

Tror heller inte Canon ska spara på krutet utan göra det absolut bästa spegellösa FF huset de kan. Får de till något i stil med a9 och med EF-fattning så finns ju hela proffsparken med långa telen för sport och annan action att komplettera huset med, samt att vi vanliga dödliga åtminstone vet att de kan och att mer kommer följa som är i vettigare prisklass.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha av nikon en typ Nikon D850 som är mindre, likt d750. Om den blir mirrorless fx och kan ta alla nikons nuvarande objektiv vore det najs.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vilka är det som rapporterat och hur trovärdiga är ryktena?
Finns inga. Sista jag kollade så var det fortfarande på lägsta nivån, dvs önskemål från privatpersoner som försöker pussla ihop dagens kameror och resonera sig fram till en tänkbar modell.
Tror Canonrumours haft rykten om spegelfri FF Canon i över 3 år nu.

/Stefan
 

Makten

Aktiv medlem
Vill man ha en liten Canon spegellös kan man lika gärna gå på Eos-M serien.
Inte om man vill ha så stor sensor som möjligt. Då får man välja Sony och det är därför Sony knappar in på Canon och Nikon som tycks ha sovit de senaste tio åren.

För egen del skiter jag i vilken tillverkare som gör den kamera som passar mig. Hade Canon eller Nikon släppt ett vettigt, spegellöst system i samma veva som Sony gjorde det, så hade jag förmodligen valt nån av de förstnämnda just för att de har (eller åtminstone hade då) bättre erfarenhet av att göra vettiga kameror. Men nu missade de tåget och har väldigt mycket att ta igen. Vilket de säkert ägnat många år åt. De lär inte släppa en hafsig produkt.

Jag tycker fortfarande att det är väldigt märkligt att så många antar att man vill ha ett tegelstenshus bara för att man vill ha bra bildkvalitet. Alla är inte pressfotografer liksom. Att göra en spegellös kamera som är lika klumpig som dagens spegelreflexdito däremot, känns rätt meningslöst förutom för att pressa ner tillverkningskostnaden.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag tycker fortfarande att det är väldigt märkligt att så många antar att man vill ha ett tegelstenshus bara för att man vill ha bra bildkvalitet. Alla är inte pressfotografer liksom. Att göra en spegellös kamera som är lika klumpig som dagens spegelreflexdito däremot, känns rätt meningslöst förutom för att pressa ner tillverkningskostnaden.
Har inga siffror alls på detta, men undrar om inte nikon och canons försäljning i pengar ligger just på tegelstenar, tänk på bilden inför tex vinter-OS, det är ju mer pengar i ett objektiv än vad jag har spenderat i Nikon och Canon prylar sedan 1970.

Jag har inget problem med för stora hus, utan har mer problem med för små hus. Man ska iaf kunna hålla kameran i greppet med ett telezoom -500 monterat. Man ska kunna fotografera och ställa in det viktigaste med handskar på sig. Jag har alltid tänkt att det skulle vara krav inom kamerautveckling att designers jobbar med riktiga vinterhandskar och inte de tunna i bomull de har för renlighet :)
 

PerKr

Aktiv medlem
Att behålla samma bajonett är rätt meningslös. Då blir ju kameran onödigt tjock och tung. De kan köra med Eos M-fattningen även för fullformat. Vad jag förstått så är den aningen större än Sonys E-fattning.
Över huvud taget så blir FF onödigt stort och tungt. Sony har lyckats bevisa det själva. Små hus men stora objektiv. Att någon fortfarande väljer en stor sensor när de vill spara vikt och storlek är obegripligt. Att det fortfarande är ett argument för Sonys A7-serie beror på hype, okunskap och aggressiv marknadsföring.

EF-M fungerar för fullformat men vad är poängen?
 

PerKr

Aktiv medlem
Det finns en stor skillnad mellan Canon och Sony. I början hade Sony dåligt med egen kompetens för objektivutveckling och var tvungna att samarbeta med Zeiss. Nu har Sony en kapacitet på cirka 5 nya objektiv per år. När Canon introducerade Eos-systemet 1987 lanserade de 14 objektiv första året och 9 året efter.

Canon jobbar långsiktigt och jag skulle inte bli förvånad om de rullar ut mycket prylar när de väl bestämmer sig för att helhjärtat skifta till spegelfritt.

Trots att Canon vara håller sig till APS-C och enklare modeller så är det störst på spegelfritt på många marknader. Canons mål i år är att dubbla försäljningen av spegelfritt. Jag är inte alls säker på att de kommer med fullformat i år. Med tanke på att M50 ger allt som M5 kan, men till halva priset, så är nog en M5 Mark II det stora numret i år i samband med Photokina. Men det är naturligtvis bara en gissning.
Sony tog över Minoltas kameradivision. All kunskap som behövdes om kameror och optik fanns där. Det har inte funnits några ursäkter för att inte få fram bra optik. Samarbetet med Zeiss handlade väl snarast om marknadsföring, att ha högpresterande objektiv som man kan ta betalt för. Ett snabbt sätt att bygga ett sortiment motsvarande Canons L-objektiv.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Den källan hänvisar till Canonrumours som säger CR1. Dvs väldigt osäkert. Specar kan vara stämma och är inte helt osannolika. Dvs som jag skrev man tar lite vad som finns just nu och bygger sin kamerarykte utefter det. Denna typ har funnits i flera år utan något kommit ut från fabriken.
Att det finns en eller flera protoyper är nog inte så konstigt. De har säkerligen en MF prototyp med liggandes med i olika utföranden som aldrig kommit i produktion för allmänheten.
Tycker först de ska göra en extremt bra APS-C kamera och det tror jag kommer snart efter M50 kommit ut Kanske i höst. Går denna bra så har vi nog snart en FF-modell snart. Men det blir inte i år eller början av nästa. Mer rimligt slutet av 2019.
Det är vad jag tror.

/Stefan
 
ANNONS