Annons

Mellanring på en 100-400/4.5-5.6?

Produkter
(logga in för att koppla)

sagan

Avslutat medlemskap
Kommer det att fungera eller kommer det bli för mörkt för att AF ska fungera?

Om det fungerar vilken mm på mellanring blir bäst då? och vilken skillnad i närgräns blir det?

Tacksam för svar.

/Kim

AF'en fungerar ju, då en mellanring inte tar några bländarsteg. Hur bra den sedan fungerar är en annan fråga.. Jag kan tänka mig att den jagar lite mer. Men det måste ändå vara rätt kraftig mellanring om det ska ge någon större effekt.

Olle bjernulf kan säkert räkna ut ökad förstoringsgrad/närgräns.. Jag har noll-koll på sådant.

Vilken är den minsta bländare där autofokusen fortfarande fungerar med din kamera?
Med vilken brännvidd har du i första hand tänkt att använda mellanringen?
100 mm ger störst avbildningsskala, 400 mm minst ljusförlust.

Olle

Det är f/5.6..därav att jag var tveksam om det skulle fungera.

Alla brännvidder hade jag tänkt använda..(närgränsen är den samma hela vägen 1.8 meter).

Utdrag genom brännvidd är lika med avbildningsstorlek. Med en 25 mm-ring får du alltså 0,25x, eller 1:4, i 100 mm-läget när du har fokuserat på oändligt. Fokuserar du på närgränsen får du ytterligare lite till. Vill du veta hur mycket så måste du räkna ut vad ditt internfokuserade objektiv har för verklig brännvidd inställt på 100 mm. Det kan du kolla hur du gör här t ex.

Ljusförlusten är brännvidd + tub x bländare / brännvidd = effektiv bländare.

Alltså (ca)

100+25x4,5/100=5,6

Detta är grova uträkningar, man behöver ta reda på lite mer om objektivet för att få det exakt, mend det borde väl räcka för ditt syfte.

Huruvida autofokusen funkar beror ju sen på huruvida mellanringarna talar om objektivets bländare eller effektiv bländare för huset. Talar de om effektiv bländare slår ju huset av om den blir över 5.6. Talar den om objektivets bländare så funkar ju autofokusen även om funktionen blir sämre ju mörkare det blir.

Canon EF 100-400 fungerar bra med mellanringar. Jag har provat med EOS 10D och Kenkos mellanringasats (36 + 20 + 12 =68mm) och AF fungerar. Alteftersom ljuset avtar så får den söka mer och vid alla mellanringar bör man förfokusera manuellt.

/ Roine W

För makro lär ju annars 100-400 fungera bra med Canon 500D närbildslins, ger nästan 1:1 vid fokus på oändlighet och 50cm arbetsavstånd. Är lite sugen på en själv till min Nikon 80-400.

Det viktiga för mig är alltså att få bättre närgräns..typ 1 meter och att AF fungerar hyfsat.

Det ska alltså fungera med mellanringar då..fint :)

ANNONS
Götaplatsens Foto