Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Mellanring på en 100-400/4.5-5.6?
- Trådstartare sagan
- Start datum
Jeppe
Aktiv medlem
AF'en fungerar ju, då en mellanring inte tar några bländarsteg. Hur bra den sedan fungerar är en annan fråga.. Jag kan tänka mig att den jagar lite mer. Men det måste ändå vara rätt kraftig mellanring om det ska ge någon större effekt.
Olle bjernulf kan säkert räkna ut ökad förstoringsgrad/närgräns.. Jag har noll-koll på sådant.
Olle bjernulf kan säkert räkna ut ökad förstoringsgrad/närgräns.. Jag har noll-koll på sådant.
Utdrag genom brännvidd är lika med avbildningsstorlek. Med en 25 mm-ring får du alltså 0,25x, eller 1:4, i 100 mm-läget när du har fokuserat på oändligt. Fokuserar du på närgränsen får du ytterligare lite till. Vill du veta hur mycket så måste du räkna ut vad ditt internfokuserade objektiv har för verklig brännvidd inställt på 100 mm. Det kan du kolla hur du gör här t ex.
Ljusförlusten är brännvidd + tub x bländare / brännvidd = effektiv bländare.
Alltså (ca)
100+25x4,5/100=5,6
Detta är grova uträkningar, man behöver ta reda på lite mer om objektivet för att få det exakt, mend det borde väl räcka för ditt syfte.
Huruvida autofokusen funkar beror ju sen på huruvida mellanringarna talar om objektivets bländare eller effektiv bländare för huset. Talar de om effektiv bländare slår ju huset av om den blir över 5.6. Talar den om objektivets bländare så funkar ju autofokusen även om funktionen blir sämre ju mörkare det blir.
Ljusförlusten är brännvidd + tub x bländare / brännvidd = effektiv bländare.
Alltså (ca)
100+25x4,5/100=5,6
Detta är grova uträkningar, man behöver ta reda på lite mer om objektivet för att få det exakt, mend det borde väl räcka för ditt syfte.
Huruvida autofokusen funkar beror ju sen på huruvida mellanringarna talar om objektivets bländare eller effektiv bländare för huset. Talar de om effektiv bländare slår ju huset av om den blir över 5.6. Talar den om objektivets bländare så funkar ju autofokusen även om funktionen blir sämre ju mörkare det blir.