Annons

Förvaring av kamerautrustning vid tältning + längre utomhusvistelse?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag har en fundering hur man bör förvara kamera, objektiv och film då man t.ex. reser runt och tältar under en veckas tid.

Ska man rengöra kameran på något speciellt sätt? Någon speciell väska kanske?

Sommaren närmar sig med stormsteg och då vill man vara förberedd...

Förvara kameran i förtältet så att den inte får en kondenschock inne i tältet.. kan ju bli rätt fuktigt. och öppna aldrig filmburkarna förns du ska anväda dem, så slipper du kondens i filmen. Detta var bara några grundläggande råd.. säkert fler som kan detta bättre..

Jag paddlade Gotland runt med kajak för 2 år sedan. Jag hade både video & stillbildsutr. med.
Jag packade allt i PeliCase väskor. De är vattentäta, okrossbara och flyter!
Kalas!

Gör inte som jag

Jag brukar ha kamerautrustningen löst i min ryggsäck där jag också har fikat och någon extratröja och regnjacka. Efter ett antal år land och rike kring, ibland flera veckor i stöten, utan något skydd för objektivet så kan jag konstatera: INTE bra!!! Resultat: Damm bakom frontlinserna och på andra svåråtkomliga ställen och smårepor på frontlinsen samt kaffefläckar på telekonvertern. Kamerorna, den äldsta en Nikon FM från 1980 har dock klarat sig utan problem men objektiven får ta stryk. Köp en särskild fotoväska/ryggsäck samt ha objektivskydden på då du inte använder kameran. Du kan också lägga några påsar kiselgel i säcken då dessa suger upp fukt. Köp en tillräckligt stor väska/ryggsäck så att du kan ta med fika/extratröja och lägga i särskilt fack. Ta även med tryckluft på burk och lite andra rengöringprylar. Det är visst inte så bra att ta skithuspapper från en rulle som legat i säcken och samlat smuts och damm.
Man lär sig med åren även om det ibland tar onödigt lång tid.

Vart kan man få tag i PeliCase väskor? Jag har surfat runt lite på nätet men inte hittat ngt ställe i sverige.

MVH
Villgot

Jag tror att din vanliga kameraväska duger bra, om du har en förståss.
De brukar vara väderskyddade, och det innebär ett rätt bra skydd om man bara håller dem ifrån den värsta nederbörden, så nån veckas tältning på sommaren ska inte vara nåt problem.

Ett par påsar silica-gel eller annat fuktabsorberande ska man ju alltid ha i fotoväskan.

Lägg väskan inne i tältet framåt kvällen när daggen börjar falla, så klarar den sig mycket bättre mot fukt.

Jag brukar ha med en mjuk borste/pensel, speciellt linsputspapper och vätska samt en bit sämskskinn för kameravård i fält.
Se till att göra kameran och objektiven rena både på linser och på hela utsidan ibland, helst varje dag.
Var noga när du byter film så att du inte får in skräp i kameran. Kollas varje filmbyte!

/Magnus

silca-gel

Dessa påsar suger ju upp fukt, jätte bra så länge du förvarar utrustningen med torkpåsarna lufttätt annars så kommer det inte att funka.
luftfuktigheten är ju som bekant ganska hög i naturen specielt när det regnar och din kameraväska kommer dra in fuktig luft om den är otät, vilket nästan alla är. alltså kommer dina silca-gel påsar att försöka torka hela skogen och det räcker de ju inte till....

SilicaGelpåsar bli mättade och bör torkas varje dag i solen eller försiktigt över eld.
Lägg inga objektiv/hus i täta påsar bara. Då blir det kondens som snabbt kan förstöra grejorna.

mrsandin skrev:
Förvara kameran i förtältet så att den inte får en kondenschock inne i tältet
I förtältet? Där brukar det väl bara drypa av fukt? Jag sover helst med grejorna vid huvudet, inte minst för stöldrisken...

Här är länken till Pelican: http://www.pelican.com/ Jag köpte min från en svensk återförsäljare via internet för några år sedan. Tyvärr minns jag inte vilken. Jag tror dock att du kan beställa från Scandinavian Photo m fl internetbutiker.

ANNONS
Götaplatsens Foto