Annons

Långtidsfotoprojekt inom ett nischat område - har ni gjort något sådant?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Ungefär vilka tider får du? Det kanske skulle räcka med ett enbent stativ? Sådana är lite mindre bökiga att släpa med sig.
Tanken har slagit mig också då jag har ett sådant hemma, men tiderna jag får verkar bli så pass långa att ett enbensstativ nog inte är tillräckligt.

Idag är det gråväder och jag provade kring lunchtid att bara genom fönsterrutan mäta ljuset lite snabbt mot motiv i trädgården (utan himmel) och fick då 1/8 sek eller så. Då "mätte" jag med ETTR-metoden. Jag räknar med att ett enbensstativ kanske kompenserar 3 steg, så då hamnar man på 1/60 sekund. Så visst..i teorin så skulle det ju fungera rent slutartidsmässigt. En fönsterruta i ett hus kanske också stjäl lite ljus, så kanske får jag ännu mer marginaler om jag står på andra sidan fönstret (utomhus) och mäter ljuset.. 😊 När mitt enbensstativ var nytt (för många år sedan) så provade jag förstås det, men trivdes aldrig med den lösningen...så det har blivit liggande sedan dess. Men den gången provade jag med ett teleobjektiv..ett 300/4L eller om det nu var ett 400/5.6L..minns inte riktigt. Men det kan kanske vara värt att leta upp enbenaren här hemma och testa det ihop med 40/2.8:an. Kanske kommer det fungera ypperligt?!

Som du säger blir det betydligt smidigare att bära runt på ett enbensstativ jämfört med ett trebent dito..och man kan också lätt stoppa ner det i ryggsäcken ifall man inte har behov av det för stunden eller ifall man ska ta en fika etc. Däremot vid fotograferingsögonblicket blir det en helt annat bekvämlighet med ett "vanligt" stativ med tre ben.
 
Senast ändrad:

forstheim

Aktiv medlem
Jag tog en titt på en "provbild" på en dörr jag gjorde för några dagar sedan. Himlen var då grå och klockan var 15:07. Jag använde även ETTR-metoden för den bilden som med Canon 6D + 40/2.8 gav mig exponeringen f4, ISO 320 och 1/40 sekund. Jag kunde alltså inte använda optimala kamerainställningar vid tillfället eftersom jag inte ville gå under 1/40 sek.

Om jag nu inte räknar galet så skulle jag fått 1/6 sekunds slutartid om jag istället hade valt f5.6 och ISO 100. Om ett enbensstativ då ger tre extra steg säger vi så skulle det klarat uppgiften. I teorin skulle man även kunna klara sig med enbensstativet vid 1/5 sek slutartid. Men som sagt..det är i teorin i det ljuset då den aktuella bilden togs. Ännu lite senare på eftermiddagen då ljuset är svagare eller en mer mulen/mörk dag så fungerar det kanske inte.

Sedan måste man också ta hänsyn till att ETTR-metoden körde jag efter histogrammet i kameran som utgår från jpeg. Vid RAW-fotograferande så kanske jag helst skulle vilja exponera ytterligare lite ljusare, vilket innebär ännu längre slutartid (kanske ett steg till eller så). Så 1/6 sekund skulle alltså ha blivit 0,3 sekunder istället. Men sedan är det frågan om man verkligen ska puscha exponeringen så långt åt höger då det inte är en absolut nödvändighet för att få bra kvalitet på bilderna... 🙂
 
Senast ändrad:

forstheim

Aktiv medlem
Efter att ha letat upp mitt enbensstativ kan jag konstatera att mitt trebenta lättviktsstativ inte känns särskilt mycket tyngre än enbenaren när jag jämför dem två. Det avgör saken för mig. Det trebenta lättviktsstativet får helt enkelt bli följeslagaren under mitt projekt med dörrar, portar och luckor. Om inte för användning alltid så i alla fall för dem bilder då svagt ljus omöjliggör handhållen kamera med inställningarna f5.6 och ISO 100.
 
ANNONS