Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D:s blixtsystem

Produkter
(logga in för att koppla)

Sydostbild

Aktiv medlem
Går det att ansluta studioblixtar respektive äldre stavblixtar till en 300D med hjälp av en sockerbit i blixtskon? Enligt vissa fotohandlare går det medan andra säger att det finns risk för att elektroniken i kameran skadas. Finns här nån som vet av egen erfarenhet?

Du kan använda en HAMA-adapter för ca 80 kr för att använda en stavblixt eller studioblixt med pc-kontakt. Jag har själv använt en 300D med en Metz 45 CT-4 för porträttfoto.

Äldre studioblixtar sägs kunna skicka in ström i kameran. Jag har dock aldrig hört att det verkligen inträffat någongång. Är man lite elektronikkunnig kan man själv bygga ett skydd mot detta.

Det ska inte vara några problem med moderna studioblixtar från 80-talet och framåt.

Canon skriver i manualerna till amatörhusen att man inte får ansluta blixtar med högre synkspänning än 6 volt.

Jag skulle inte ansluta en gammal blixt utan att mäta upp synkspänningen. Många har flera hundra volt. Även om jag ärligt talat inte heller hört talas om någon som grillat sin kamera i praktiken så är hundratals volt rätt mycket att mata in i pyttesmå elektroniska kretsar med obefintligt avstånd mellan ledarna. Men upp till några tiotals volt skulle jag inte vara rädd för.

ANNONS
Götaplatsens Foto