Annons

Zuiko Digital ED 12-60mm / F2.8-4.0 SWD

Blåögd.

Tack för bildkommentaren.

Nä, så blåögd är jag inte, att jag skulle stämpla mina bilder med mitt namn utan att ge den verkliga fotografen credit för fotot, om någon annan stod bakom kameran.

P.S: Som synes, så har dottern fått sin mors ögonfärg, eftersom bruna ögon har den dominanta genen. Intressant är att två brunögda föräldrar har 25% chans att få en blåögd baby, om de själva båda har ett blått/brunt gen-par.

Snön och kylan brukar komma i februari/mars i mellersta delarna av landet. Det har ju varit så klent med kyla hittills, att det inte ens finns någon skridsko-is söderut.

Gynna gärna Jämtland-Härjedalen om ni vill ha snö.
 
Härliga bilder!

2:an är verkligen fin som sagt.

Vilka färger du fick fram på fyrhjularen!

Klockrent!

Här i göteborgsområdet lyser vintern med sin frånvaro. Kanske lika bra det, vi får ju bara slask ändå.
Tur att det blir sälen om någon månad.

Mvh

Stefan
 
Power Toboggan or Rabbit Killers

Stefan_BOJ skrev:
Härliga bilder!

2:an är verkligen fin som sagt.

Vilka färger du fick fram på fyrhjularen!

Klockrent!
Tack för bildkommentarerna.

Just vinterljuset är mycket intressant att experimentera med. Blandar men även in blixt, så kan det bli effektfullt. Just de IS-försedda E-510 och E-3 inbjuder ju till att exponera med riktigt långa tider även med längre brännvidder, för att återge fallande snö på sätt som jag inte prövat förrut.

P.S.
Jag frågade vad snöskoter kallas i Kanada, ingen säger snowmobile längre verkar det som (i samband med att jag erhöll kommentarer på barnatrion på skotern):

Kommentarer från min dialog med en Winterpeggare:
-Well the proper term is Power Toboggan. Most people just call them Ski-Doo's (after the Canadian inventor's - Bombardier - trade name for them). Like Xerox has become generic for photo copier. But the real nut cases for this stuff just call them sleds !!!

-The Disney Damaged, Tree Hugging, EcoNuts, (I use the description with love and admiration) call them Rabbit Killers.
-I would tell you what some of the snow shoe and XC Ski folks call them, but that would likely get me kicked off of the forum !!!!


-Vill ni se snöskoter bilder? Så här går det till på tävling i Kanada denna vinter, enligt Garry Frankel från just Winnipeg:
tävling 2007-2008

-Och så här såg det ut förra säsongen från en annan tävling i Winnipeg:
tävling 2006-2007

-Hittade även en svensk filmsnutt på YouTube:
Swedensleders Awesome Amateure Snowmobile Action!!
 
Popular Photography Lens Test

Än en gång visar Olympus att de kan konstruera och tillverka zoom-objektiv med mycket bra egenskaper....

CONCLUSIONS:
Overall, this is among the sharpest and least distorting wide-angle zooms in recent memory. Following the Olympus strategy of pairing lenses of complementary ranges (for instance, the 12-60mm with the 50-200mm, and the 14-42mm with the 40-150mm), the 12-60mm SWD is unofficially mated to the new 50-200mm SWD -- a match made in heaven, we're guessing. Finally, the visual effect of that 1:8.77 magnification at 12mm -- uniquely strong magnification at such a wide angle -- has to be experienced to be appreciated.


Ref:
 
Servicemeddelande 12-60mm/F2.8-4

Min glugg har ett tidigare s/n och tillhör inte den grupp som kan vara behäftad med drivnings-problemet.

Olympus sätter stort värde på våra kunder, och som en viktig del i vårt arbete, vill Olympus säkerställa att du får den bästa servicen och supporten för de produkter du köpt av oss.

För att vara säker på att du är helt nöjd med de köp du gjort hos oss, har Olympus viktig information till dig som har köpt ett ZUIKO DIGITAL ED-objektiv 12-60mm 1:2.8-4.0. På ett fåtal av dessa objektiv fungerar inte autofokusen på korrekt sätt. Detta beroende på ett produktionsfel på autofokusmotorn.

Detta eventuella problem gäller enbart ZUIKO DIGITAL-objektiv 12-60mm 1:2.8-4.0 SWD med serienummer mellan 230005416 och 230010688.
Ref:
 
E-3 fotar kinesiska Dragon Gate

Även om kameran är kinatillverkad, så är inte gluggen det, för den är producerad i Japan. Så jag undrade följdaktligen hur en E-3'a & 12-60mm återger kinesiska färger och material.

Kan väl bara säga att jag är mycket nöjd med både E-3 och 12-60mm. Det är en skillnad mot gamla 14-54mm, samt att färgerna och detaljerna från E-3, är bland det bästa jag sett. IS gör faktiskt nytta också.

P.S: Hoppas du är lika nöjd med din felfria 12-60 SWD
 
Senast ändrad:
Re: Servicemeddelande 12-60mm/F2.8-4

Sundvisson skrev:
Min glugg har ett tidigare s/n och tillhör inte den grupp som kan vara behäftad med drivnings-problemet.


Ref:

Men jag vet en som har en sådan glugg på skrivbordet... Jag kan upplysa om att felet är att den slutar fokusera när man zoomar. Den fungerar helt okej, men när man zoomat ut/in vill den inte fokusera, förens efter man startat om kameran.
 
Re: E-3 fotar kinesiska Dragon Gate

P.S: Hoppas du är lika nöjd med din felfria 12-60 SWD [/B]


Jo tak det er jeg, helt klart mit favorit all around optik og selv om jeg har en 11-22mm har jeg savnet min 12-60 i de 2 uger den har været på service.
 
Re: Re: Servicemeddelande 12-60mm/F2.8-4

Jeppe skrev:
Men jag vet en som har en sådan glugg på skrivbordet... Jag kan upplysa om att felet är att den slutar fokusera när man zoomar. Den fungerar helt okej, men när man zoomat ut/in vill den inte fokusera, förens efter man startat om kameran.

Det gør min ikke, men den har jo også lige fået ok stempel fra Olympus.

Ham du kender skal jo nok sende sin ind til service.
 
Re: Re: Re: Re: Servicemeddelande 12-60mm/F2.8-4

arneri skrev:
Är det kanske Jeppes testkamera som avses?

Precis så är det.. Jag funderade ett tag över detta, men blev informerad om att det var defekt. Nåväl, det spelar inte så stor roll i sammanhanget. Den går ju att testa... och snabb är den oxå. Recensionen dyker upp till helgen.
 
Pris

Beställde ett alldeles nyss från företaget bhphotovideo.com där slut priset blev 914 dollar vilket motsvarar i dagens läge 5590kr.
 
Du blir säkert nöjd med den gluggen!

Priset blir runt 7000kr om du åker på moms i tullen, det är ~1500kr billigare än att köpa i Sverige/EU.
 
Tullen

Systern tar emot den i usa så jag hoppas att tullen inte tar något extra. Vore surt när man har fått den så billigt.
 
Närbild med 5x zoomen

Provade först med kitzoomen 40-150mm, hade dock inte med mellanringen för att komma nära, så med 12-60mm påmonterat smög jag inpå det här objektet med blixt. Gräshoppan var nog trött i bakbenen efter gårdagskvällens idoga spelande och ute på bryggan valde den att sitta kvar en stund istället för att hoppa i sjön.
 

Bilagor

  • P9174222r400.JPG
    P9174222r400.JPG
    88.1 KB · Visningar: 139
ANNONS