Annons

Äkta digitalt mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Den springande punkten är att redan existerande sensorstorlekar överträffar det analoga 6x 4,5-9 cm mellanformatet i upplösning och detaljrikedom. Kamerorna är dessutom mer behändiga m.m..
Det finns en annan känsla i det analoga. Det finns ju redan analoga mellanformatskameror, bara att skaffa en! Väldigt många fotokonstnärer ligger kvar i det analoga och skapar enormt vackra bilder. Ta bara Lars Tunbjörk .....
 
Den springande punkten är att redan existerande sensorstorlekar överträffar det analoga 6x 4,5-9 cm mellanformatet i upplösning och detaljrikedom. Kamerorna är dessutom mer behändiga m.m..
Det finns en annan känsla i det analoga. Det finns ju redan analoga mellanformatskameror, bara att skaffa en! Väldigt många fotokonstnärer ligger kvar i det analoga och skapar enormt vackra bilder. Ta bara Lars Tunbjörk .....
Tunbjörk dog för tio år sedan, så han kör varken analogt eller digitalt längre, men visst tog han fantastiska bilder 😊
 
Ja, kan också räkna och förstå det teoretiska. Inget fel i att det finns nyanser att ta av precis

I realiteten märks det inte så mycket därför att grafik kortet, skärmen eller skrivaren inte klarar av det som kameran klarar av

Ibland noterar jag det men oftast inte. Högupplösta bilder med stort förgdjup kan i några fall tom få en slags 3D känsla över sig. Uppstår random tyvärr

I mitt fall är det ibland tillräckligt bra att bara veta att kameran är så pass bra som den faktiskt är
Är det så med större sensorer som mellanformat att man får räkna crop bakåt liksom, ännu större än mellanformat ytterligare mera crop bakåt.
 
Jag gjorde en likaledes grov uppskattning beräknat på areaförändring och förväntad yield och hamnade på två miljoner, så din uppskattning är nog inte orealistisk.
Man behöver inte göra ela sensorn i ett stycke. Det är en etablerad teknik att stacka ihop flera sensorpaneler. Det har t ex Hasselblad gjort. Under flera år vad den största sensor Canon kunde göra i ett stycke i APS-H-format (det var därför de pushade den storleken).

För flygfotografering finns det kameror med gigantiska sensorer.
 
Har en fråga som jag undrat över ett tag: varför finns det fortfarande inga "riktiga" digitala mellanformatskameror? På filmsidan ser (åtminstone tycker jag det) mellan- och framförallt storformatsbilder markant annorlunda ut jämfört med småbild, mycket tack vare kombinationen av skärpedjupet och upplösningen.

I digitala termer innebär mellanformat oftast 44x33 mm, ganska marginellt större än småbild. Lite snabb googling antyder att den största seriösa sensorn (Phase One XF IQ4) mäter 54 x 40,5 mm. Det är nästan, men inte riktigt, samma storlek som 6x4,5, det minsta mellanformatet i filmvärlden. Småbildssensorer har funnits i snart 20 år, så varför finns ingen digital motsvarighet till exempelvis 6x6 eller 6x7?

Jag fattar så klart att det är en teknik- och kostnadsfråga, men folk betalar ju glatt 100 000 plus för en Leica, så nog borde det finnas en viss marknad även om priset blir några hundra tusen. Om inte annat borde det väl gå att ta fyra (eller fler!) småbildssensorer och placera dem bredvid varandra, och eliminera en eventuell skarv med lite mjukvarutrolleri?

Gör den höga upplösningen kombinerat med ljusstarka objektiv (t.ex. 50mm/f1,2) för småbild att det helt enkelt inte blir någon nämnvärd skillnad gentemot större sensor och längre objektiv (som Pentax 105mm/f2,4)?
För att sammanfatta så kan man väl konstatera att för generell användning så överstiger nackelarna fördelarna med råge.
 
När det gäller kameror för film har TLR kameror några fördelar (och ett antal nackdelar...) jämfört med SLR kameror. Frågan är väl om några av dessa fördelar finns kvar jämfört med dagens spegellösa kameror?
Ingen aning om för och nackdelar. Det är nog mer känslan att fota med en sådan som jag är ute efter. Jag har en YashicaMat 124G som är underbar att fota med. Tänk en digital sådan :) Det är nästan så det rycker i baguetten när man tänker på det.
 
Jag är lockad att köpa en begagnad Hasselblad H4D eller H5D med den stora sensorn som bara 1,1 gångers beskärningsfaktor jämfört med filmformatet 6x4,5. Inte för att det skulle ge mig några tekniska fördelar mot det jag redan har, men för känslans skull.
 
"The Brenizer method", i princip ett enkelt panorama-hopklipp, kan ge skärpesläpp som storformat med en mindre sensor.
Men då måste man ju klippa ihop delbilder med oskärpa, och det har jag aldrig klarat.
 
Jag är lockad att köpa en begagnad Hasselblad H4D eller H5D med den stora sensorn som bara 1,1 gångers beskärningsfaktor jämfört med filmformatet 6x4,5. Inte för att det skulle ge mig några tekniska fördelar mot det jag redan har, men för känslans skull.
Jag blev nyfiken och tog en titt på begagnatpriserna. Oväntat överkomligt ändå.
Jag som redan suktar lite efter en Pentax 645D av samma skäl. Men avstår (ännu...).
 
Intressant diskussion som jag också grunnat på. Den kamera jag lärde mig fotografera med var en Hasselbladh 1000F och ridåslutaren var rätt så imponerande (men opålitlig i kyla). Om man frigör sig från tanken på en 6x6 helvledarteknikbaserad sensor och istället gjorde en linjesensor (tänk scanner...) så skulle man kunna sätta den på ngt slags ridåslutarliknande mekanism och det borde inte bli så fruktansvärt dyrt, det borde till och med gå att göra en 5"x7"-sensor i samma storlek som en bladfilmskassett.

Jag har hållit på med elektronikutbeckling i hela mitt liv, men inte börjat ännu....
 
Det är en del som har byggt sin egna digitala mellan- eller storformatskamera av en scanner. Det verkar funka bra bortsett från att det kan ta en stund att scanna av ytan så man får hålla sig till statiska motiv.
 
När det gäller kameror för film har TLR kameror några fördelar (och ett antal nackdelar...) jämfört med SLR kameror. Frågan är väl om några av dessa fördelar finns kvar jämfört med dagens spegellösa kameror?
Fördelen är att det är kul med ”slow photography” och att det inte finns något annat alternativ (sagt innan någon påpekar att man visst kan köra ”slow …) också med en digital kamera) …
 
Fördelen är att det är kul med ”slow photography” och att det inte finns något annat alternativ (sagt innan någon påpekar att man visst kan köra ”slow …) också med en digital kamera) …
Frågan är väl om man skulle få samma "slow känsla" om man allt annat lika ersatte 120 / 220 rullen med en sensor+kortläsare? Ingen bildskärm - bara ett ISO hjul ?
 
Det är en del som har byggt sin egna digitala mellan- eller storformatskamera av en scanner. Det verkar funka bra bortsett från att det kan ta en stund att scanna av ytan så man får hålla sig till statiska motiv.
För 25-30 år sedan använde jag under en kort period ett scannande bakstycke på en Hasselblad 500c. Minnet sviker men tror att det antingen var Leaf eller Phase One som producerade. Bra kvalitet men det tog tid och varmt blev det av halogenlamporna. Användes vid produktionen av katalog för en storköksgrossist. Sedan kom småbildskamerorna med bra kvalitet och arbetsmiljön blev mycket bättre när det gick att använda blixt.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto