Annons

Äkta digitalt mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Kameran spelar ”pytteliten” roll helt enkelt.

Sent svar, livet kom emellan. Håller i princip med så klart, kameran spelar liten roll rent generellt. Och om man bara ser en slumpmässig bild är det normalt omöjligt att avgöra vilken kamera som använts.

Det sagt så tycker jag videon visar att skillnaden är natt och dag när det gäller detaljrikedomen mellan Iphonen och mellanformataren. Spelar det roll? Beror på situationen, men jag hade i alla fall aldrigt tänkt om hasselbladsbilden "jag önskar den här var tagen med en Iphone" :)

Många tankar kring detta

Har 3 kameror. En Fujifilm 100S (mellanformat), Fujifilm XH2 (APS-C) och en Fujifilm X100VI (APS-C)

Gillar verkligen 100S:aren men om jag ska vara ärlig får jag ibland anstränga mig för att se skillnaden på bilder tagna mellan den kameran och någon av de andra två. Finns.... men är det lilla extra man får värt priset. Objektiven är också dyrare och klumpigare

Undrar hur dyrt ett premium objektiv till en digital 6*6 eller 6*7 sensor skulle bli?

Att jag inte ser någon större skillnad mellan de flesta bilderna beror nog också på bildskärmen. Har faktiskt en mycket bra men den har ändå inte upplösningen som mina kamerors sensorer har. Det innebär i sin tur att bilden behöver interpoleras "bakåt" för att få plats inom ramen för skärmens upplösning

Bra att ha många pixlar att ta av när man beskär. Ja, det är klart men i mitt fall beskär jag vanligtvis marginellt.

Har nog kommit till insikten att jag till del lurar nog mig själv. APS-C kamerorna jag har, tar mer än tillräckligt bra bilder än vad jag sedan kan visa eller skriva ut
Intressant perspektiv, APS-C mot 44x33 är ju en stor skillnad rent matematiskt. Dock tycker jag att det är först med riktigt stora format bilderna börjar se rejält annorlunda ut. 6x9 närmar sig, men det är först med 4x5 eller 8x10 skärpedjupet blir så kort att bilder tagna med en normal att bilden verkligen ändrar karaktär.

Många tankar kring detta

Har 3 kameror. En Fujifilm 100S (mellanformat), Fujifilm XH2 (APS-C) och en Fujifilm X100VI (APS-C)

Gillar verkligen 100S:aren men om jag ska vara ärlig får jag ibland anstränga mig för att se skillnaden på bilder tagna mellan den kameran och någon av de andra två. Finns.... men är det lilla extra man får värt priset. Objektiven är också dyrare och klumpigare

Undrar hur dyrt ett premium objektiv till en digital 6*6 eller 6*7 sensor skulle bli?

Att jag inte ser någon större skillnad mellan de flesta bilderna beror nog också på bildskärmen. Har faktiskt en mycket bra men den har ändå inte upplösningen som mina kamerors sensorer har. Det innebär i sin tur att bilden behöver interpoleras "bakåt" för att få plats inom ramen för skärmens upplösning

Bra att ha många pixlar att ta av när man beskär. Ja, det är klart men i mitt fall beskär jag vanligtvis marginellt.

Har nog kommit till insikten att jag till del lurar nog mig själv. APS-C kamerorna jag har, tar mer än tillräckligt bra bilder än vad jag sedan kan visa eller skriva ut
Objektivfrågan vet vi väl svaret på, det har funnits högkvalitativa objektiv för 6x7 cm och större format hur länge som helst. Om inte annat kan man väl slänga på ett Pentax 105mm/f2.4 på en digital kropp :)

Man kan väl i sammanhanget fundera över hur ofta man stått framför en bild och tänkt "...den här bilden skulle verkligen haft något att berätta om den bara tagits med en större sensor.."
Sant sant sant :) men enligt samma logik kan man hävda att småbildssensorer inte heller behövs

Tänk en 24x36sensor nermaskad till 24x24 och nedere objektiv justerat vad gäller brännvidden
Hade varit häftigt! Som en Baby-Rolleiflex, de var ju 4x4 cm om jag minns rätt. Finns det digitala SLR så kan det väl finnas digitala TLR. Tänk en TLR med hybridsökare à la Fuji X100!

Sent svar, livet kom emellan. Håller i princip med så klart, kameran spelar liten roll rent generellt. Och om man bara ser en slumpmässig bild är det normalt omöjligt att avgöra vilken kamera som använts.

Det sagt så tycker jag videon visar att skillnaden är natt och dag när det gäller detaljrikedomen mellan Iphonen och mellanformataren. Spelar det roll? Beror på situationen, men jag hade i alla fall aldrigt tänkt om hasselbladsbilden "jag önskar den här var tagen med en Iphone" :)
Håller med! Jag tänker att det är intressant när någon drar saker till sin yttersta spets, "saker" blir så tydliga då. Om man jämför mer jämbördiga kameror kommer skillnaden minska vilket lättar på känslan av "fomo" vid valet av kamera. Man kan istället låta andra parametrar styra enligt egen sin personliga uppfattning om vad som spelar störst roll såsom ergonomi eller bara att kameran är snygg, som exempelvis nya OM-3 eller att den är lätt att ta med sig.

En av få jag hört talas om som behövde hur mycket upplösning som helst var en kille som fotograferade maskiner i industrin. Hans kunder ville kunna se hela maskinen men ändå zooma in i bilden och läsa vad det stod på en display. Displayen var förstås pytteliten i den stora bilden.

En av få jag hört talas om som behövde hur mycket upplösning som helst var en kille som fotograferade maskiner i industrin. Hans kunder ville kunna se hela maskinen men ändå zooma in i bilden och läsa vad det stod på en display. Displayen var förstås pytteliten i den stora bilden.

Maskiner går ofta att få att stå still, då kan du använda pixelshift för att få högre upplösning.

Det förutsätter att du inte redigerar bilden, börjar du ljusa upp skuggor och ändrar vitbalansen etc så kan man se skillnaden.
Fast det kan du göra med alla bilder för gränsen blir vad skärmen klarar av att visa.
Att man vrider parametrarna till ATT man kan se saker förändrar inte ögats fysikaliska begränsningar.

Det som styr (enligt mig) är främst hur bilden skall presenteras. Är målet visning sociala media på nätet eller skall det bli 2 m bildutskrifter? Eller affischer på stan på 5 m? Eller bilder till konstutställning?
Har man stora behov och eller kommersiella krav - och budget för det, använd det bästa.
För min del kör jag 24x36 det innebär 2,2 gånger mer information än APS-C att jobba med att jobba m. Vill ändå påstå att allt från så kallat 1" som egentligen är 5/8" och uppåt kan ge mycket fina bilder - även A2 bilder på väggen om man pysslar om bilden väl i efterbehandlingen.
En bra fotograf är viktigare än teknokratiska finesser. Är det "skit bakom ratten" blir det bara sämre ju mer avancerad kamera man använder.
Telefonfoto? Gå inte på marknadsföringen, redan en A4 utskrift är usel jämfört med en 1" sensor kamera med hygglig optik. Det finns ändå aspekter på bildskapande där telefon foto kan göra jobbet om man är konstnärligt kreativ.

En bra fotograf är viktigare än teknokratiska finesser. Är det "skit bakom ratten" blir det bara sämre ju mer avancerad kamera man använder.
Tack !
Telefonfoto? Gå inte på marknadsföringen, redan en A4 utskrift är usel jämfört med en 1" sensor kamera med hygglig optik.
Jag har gjort utskrifter tagen med mobil (Samsung Galaxy S8+) i 10*15 cm storlek och det blev tillräckligt bra (för mig), men jag skulle nog akta mig för att skriva ut i större storlek, ja.

Sedan har jag en utskrift i A4 format tagen med min Sony RX100 M5A, och jag har då inget att klaga på, vad det gäller kvaliteten på den utskriften, (men vad vet väl jag 🙄).

En sak jag gillar med klassiska mellanformat (alltså storlekarna från 6x4,5 upp till 6x9) är övergången från skärpa till oskärpa. "Skärpesläpp" har jag sett någon kalla det för. Det ser ut att påverkas just av den fysiska storleken på "sensorn". Särskilt vid porträtt i halv- eller helfigur. Det gör vissa bilder speciella med ett extra djup och en karaktär som skiljer sig från småbild med motsvarande korta skärpedjup. Det hade varit häftigt om det fanns digitala motsvarigheter. De vanligaste idag har ett överflöd av pixlar men inte tillräckligt stora sensorer för att den här effekten skall framträda ordentligt.

En sak jag gillar med klassiska mellanformat (alltså storlekarna från 6x4,5 upp till 6x9) är övergången från skärpa till oskärpa. "Skärpesläpp" har jag sett någon kalla det för. Det ser ut att påverkas just av den fysiska storleken på "sensorn". Särskilt vid porträtt i halv- eller helfigur. Det gör vissa bilder speciella med ett extra djup och en karaktär som skiljer sig från småbild med motsvarande korta skärpedjup. Det hade varit häftigt om det fanns digitala motsvarigheter. De vanligaste idag har ett överflöd av pixlar men inte tillräckligt stora sensorer för att den här effekten skall framträda ordentligt.
Ja precis, det är just den fysiska storleken på sensorn/filmen som ger effekter man inte får med mindre format, oavsett hur högupplöst sensorn är.

Intressant perspektiv, APS-C mot 44x33 är ju en stor skillnad rent matematiskt. Dock tycker jag att det är först med riktigt stora format bilderna börjar se rejält annorlunda ut. 6x9 närmar sig, men det är först med 4x5 eller 8x10 skärpedjupet blir så kort att bilder tagna med en normal att bilden verkligen ändrar karaktär.
Ja, och karaktären på oskärpan. Jag har sett en del foton med digital 54x40 som fått precis den där härliga oskärpan jag inte sett sen analogt och som jag inte heller har sett med photoshoppad oskärpa. Men antagligen skulle det vara precis som du drömmer om ännu enklare att komma dit med ännu större sensor.

ANNONS
Götaplatsens Foto