Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Äldre analoga kameror

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, min pappa vill göra sig av med sin samling av äldre kameror.

Finns det något värde i någon av dessa eller är det så lite att det är lika bra att kasta dem?

Agfamatic 2000 (komplett med emballage)
Yashica G
Minolta SR-7
Polaroid Land Camera 1000
Brownie Model D
Manex BOX

mfl (se bifogade bilder)
Är lite osäker på vissa modellbeteckningar.

Mvh Joachim

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    40.8 KB · Visningar: 645
Lägg ut dem på tradera. Det kostar bara någon tia eller liknande per produkt.
Hade du frågat mig för en vecka sedan hade jag nog betalat 300-400 för Yashican.

/ Marcus

Eventuellt värde kan jag inte uttala mig om. Men att kasta dem låter drastiskt. Nostalgivärde kanske finns?

Dessutom brukar det alltid vara kul att spara på och återkomma till gammal teknik.

Eller spara dem av rent museala eller estetiska skäl. De ser ju ut att vara i bra skick så de gör sig nog bra i bokhyllan.

Joachim Ljunggren skrev:
Hej, min pappa vill göra sig av med sin samling av äldre kameror.

Finns det något värde i någon av dessa eller är det så lite att det är lika bra att kasta dem?

Agfamatic 2000 (komplett med emballage)
Yashica G
Minolta SR-7
Polaroid Land Camera 1000
Brownie Model D
Manex BOX

mfl (se bifogade bilder)
Är lite osäker på vissa modellbeteckningar.

Mvh Joachim

Minolta SR-7 var en mycket bra kamera med en närmast outslitlig slutare, värdet idag är svårt att uttala mig om men kasta den för guds skulle inte.

erro_67 skrev:
Eller spara dem av rent museala eller estetiska skäl. De ser ju ut att vara i bra skick så de gör sig nog bra i bokhyllan.

Och finns inte intresset att låta dem stå i bokhyllan och samla damm så finns ju ett par fotomuseer i Falkenberg respektive Osby som kanske är intresserade.

När det gäller äldre analoga kameror (före sjuttiotalets slut) kan man säga att rent allmänt mekaniska kameror är mer intressanta än elektroniska. När det gäller bruksvärdet. Samlaren kan vara intresserad av det mesta om det är i fint skick. Du verkar ha en ganska fin Voigtländerkamera enligt bilden.
Polaroid, disc.kameror, pocket instamatic (110 film och instamatic (126) har knappast något bruksvärde.
Yaschican har ett speciellt batteri som inte tillverkas längre. Går att lösa ändå.
Jag håller med om att Minoltan är mest intressant. Finns gott om objektiv som passar. Den är vacker också. Svartlackade systemkameror var inte så vanliga heller vid den tiden. Den skulle jag inte knappast sälja.

ANNONS
Götaplatsens Foto