Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Äldre Metz blixt med batteridrift

Produkter
(logga in för att koppla)

Gigas

Aktiv medlem
Jag har en gammal Metz 54 MZ-3 som jag använt några gånger under forografering av småfåglar. Det går i 4 x AA batterier men de tappar musten rätt snart. Funderar på några tänkbara lösningar som uppladdningsbara Lithium AA med bra mängd energi. Har dock provat tidigare med IKEAs Ladda 2450 och blixten startar inte upp. Ett vanligt alkaliskt AA verkar ha bättre kraft men som sagt det går åt mycket av den varan. Sedan finns ju batteripack där P40 är billigare men kräver ett batteri, laddning, batterihållare och en särskild kabel till blixten. P50 är mer avancerad men kostar därefter. Vad föreslår ni som testat`

Uppladdningsbara batterier är generellt bra för blixtar eftersom de ger snabbare uppladdningtid. Ikea:s batterier anses tillhöra de bättre.

Om du har Canon eller Nikon kan det vara en idé att köpa en billig proffsblixt som är 10-15 år gammal och som man kan koppla extern batteripack till. Sådana finns från tredjepart och kostar några hundra. Med genomgående Ikea-batterier borde det bli bra fart.

Litium AA 1,5V bör fungera i stället för laddbara batterier som bara ger 1,2V. De är kraftfullare och håller längre än alkaliska batterier.

Litium AA 1,5V bör fungera i stället för laddbara batterier som bara ger 1,2V. De är kraftfullare och håller längre än alkaliska batterier.
I manualen nämns både NiCd och NiMh så egentligen borde de rimligen fungera. 1,2 V är ju även den nominella spänningen och de ligger lite högre fulladdade och håller spänningen ganska hyfsat tills de börjar ta slut. Alkaliska tappar däremot spänning ganska tydligt vartefter de laddas ur. Om blixten har blivit övertjurig med spänningen så kan man misstänka att den inte lyckas nyttja de alkaliska fullt ut heller.

Nu är den här Metz väl lite äldre, men min Nikon SB-800 (kom 2003) har ju inga problem med NiMh. Jag har aldrig haft något annat i den (har en köpt ny och en köpt långt senare beg). Det enda problemet är att det är en del tolerans kring hur stor omkrets/diameter ett AA har, och laddbara är ofta liiite fetare än alkaliska, så batteriet närmast luckans gångjärn är lite pilligt att få ur. Detta är däremot inget problem med den nyare SB-700. Den största fördelen med den är att den har lite mindre krånglig meny och att huvudet går 180 grader åt båda hållen, vilket det irriterande nog inte gör på SB-800 (eller samtida SB-600).

Red: borttappat ord.

Senast ändrad:
Om Metz-blixten är gammal och trött så kan det förklara att den inte svarar på laddbara batterier. Och att den dränerar alkaliska batterier för snabbt. Det kanske är bättre att lägga pengarna på en modernare och effektivare blixt.

Det finns flera faktorer i detta.
Dels batteriets lagrade kapacitet samt dess förmåga att lämna ifrån sig höga strömmar för att ladda upp kondensatorn som ska urladdas och driva blixtröret.

Ikeas celler kan lämna ifrån sig ganska bra med ström, klart bättre än vanliga alkaliska celler.
Men de har aningens lägre spänning. Men inget som skiljer från gamla NiCd.

Däremot kan kondensatorn i blixten ha torkat ut och därmed förlorar blixten sin funktion.
De går att byta ut men kräver sin kunskap för att man inte ska skada sig av den extremt höga spänningen som komponenterna kan lämna ifrån sig vid beröring eller kortslutning.

Uppladdningsbara batterier är generellt bra för blixtar eftersom de ger snabbare uppladdningtid. Ikea:s batterier anses tillhöra de bättre.

Om du har Canon eller Nikon kan det vara en idé att köpa en billig proffsblixt som är 10-15 år gammal och som man kan koppla extern batteripack till. Sådana finns från tredjepart och kostar några hundra. Med genomgående Ikea-batterier borde det bli bra fart.
Problemet är att jag har testat IKEAs "ladda" som är märkta 2450 men blixten startar inte med fullt laddade sådana batterier. Om spänningen är för låg eller om min laddare som går att justera till 2000 inte förmår att ladda upp till full lapacitet.

Det finns flera faktorer i detta.
Dels batteriets lagrade kapacitet samt dess förmåga att lämna ifrån sig höga strömmar för att ladda upp kondensatorn som ska urladdas och driva blixtröret.

Ikeas celler kan lämna ifrån sig ganska bra med ström, klart bättre än vanliga alkaliska celler.
Men de har aningens lägre spänning. Men inget som skiljer från gamla NiCd.

Däremot kan kondensatorn i blixten ha torkat ut och därmed förlorar blixten sin funktion.
De går att byta ut men kräver sin kunskap för att man inte ska skada sig av den extremt höga spänningen som komponenterna kan lämna ifrån sig vid beröring eller kortslutning.
Blixten fungerar utmärkt med vanliga alkaliska batterier men jag börja tro att det är laddaren som inte kan ge full laddning.

Blixten fungerar utmärkt med vanliga alkaliska batterier men jag börja tro att det är laddaren som inte kan ge full laddning.
Så verkar det ju vara då. Vad betyder det när du säger din laddare kan justeras till 2000?
Det vore ju bra om det går att lösa problemet eftersom uppladdningsbara batterier är bättre på alla sätt.

Köp ikeas laddare. Den ska ju funka med deras batteri.

Jag har en avancerad laddare där man kan ställa laddstyrkan. Det gör att man kan välja mellan att snabbladda och mer hälsosam långsam laddning

Så verkar det ju vara då. Vad betyder det när du säger din laddare kan justeras till 2000?
Det vore ju bra om det går att lösa problemet eftersom uppladdningsbara batterier är bättre på alla sätt.
Laddaren, Powerex går inte högre upp än 2000 mAh 1,2V men jag har sett laddningsbara batterier som ger 1,5V och 3000mAh som kan vara ett alternativ. Vanliga alkaliska ger 1,5V och det är nog vad den gamla Metz blixten behöver för start.

Laddaren, Powerex går inte högre upp än 2000 mAh 1,2V men jag har sett laddningsbara batterier som ger 1,5V och 3000mAh som kan vara ett alternativ. Vanliga alkaliska ger 1,5V och det är nog vad den gamla Metz blixten behöver för start.
2000 mAh är bara laddhastigheten. Du kan ladda med lägre för att skona batteriet.

Däremot kan det vara betydelsefullt med batterier som ger 1,5 volt.

Jag tror att du missuppfattar detta lite.

Ladda har en kapacitet på 2450mAh.
Kapaciteten betecknas C.
En normal laddström brukar anses vara C/10. Dvs 2450/10 vilket ger 245 mA i laddström. Den är låg och det tar då minst 10 timmar att ladda ett tömt batteri.

Med bra laddare som Powerex kan du enkelt ladda med en ström motsvarande C/4 och även C/2 vilket medför 600 respektive 1200mAh.
Att ladda med 2000 som din laddare kan motsvarar 0,8C och det är rejäl snabbladdning. Det funkar men det sliter på cellerna.
Dessa laddare känner av när spänningsökningen avtar med ett visst värde samt max spänning för den kemin, vissa laddare känner också av temperaturen och stoppar om de blir för varma.
45-50 °C är inte ovanligt om man laddare dem snabbt.

Så din laddare är perfekt. Kör med 1000mA i laddström och de kommer att trivas.

Det finns även laddbara Litium-batterier AA 1.5V med speciell laddare.
(De håller konstant spänning länge)
Men det lutar väl åt att blixten är problemet. Den kanske klarar av några laddningscykler med nya alkaliska batterier tills spänningen sjunker i batterierna efter X antal avfyrningar.
(Nya alkaliska batterier har betydligt högre spänning än nyladdade metallhybrider, men den sjunker snabbt vid belastning.)

Nu har vi gått ett varv angående batteriteknik och olika alternativ. Mitt förslag är att du slänger blixten (förlåt, återvinner) och köper en fungerande blixt med TTL-mätning till din kamera. Kanske en billig Godox (jag vet inte om det finns blixtar som inte är gjorda i Kina) som är anpassad till märket på din kamera.
EDIT: Dina batterier och din laddare är bra. Använd dem i din nya blixt.

Nu har vi gått ett varv angående batteriteknik och olika alternativ. Mitt förslag är att du slänger blixten (förlåt, återvinner) och köper en fungerande blixt med TTL-mätning till din kamera. Kanske en billig Godox (jag vet inte om det finns blixtar som inte är gjorda i Kina) som är anpassad till märket på din kamera.
EDIT: Dina batterier och din laddare är bra. Använd dem i din nya blixt.
Nja, jag vill nog prova att hitta en lösning med min gamla blixt. Den fungerar utmärkt med alkaliska batterier men vägrar att starta med mina IKEA 2450 "Ladda" när de är fulla. Kan det kanske vara så att det skiljer i längd mellan dessa två typer och de laddbara får inte riktig kontakt i blixten?

Nja, jag vill nog prova att hitta en lösning med min gamla blixt. Den fungerar utmärkt med alkaliska batterier men vägrar att starta med mina IKEA 2450 "Ladda" när de är fulla. Kan det kanske vara så att det skiljer i längd mellan dessa två typer och de laddbara får inte riktig kontakt i blixten?
Det du beskriver är trots allt en defekt blixt. Funkar inte med Ni-MH, tappar musten rätt snart med alkaliska. Går den att lita på?

Om en fungerande blixt du kan lita på är viktigt för dig så lägg en tusenlapp på att få en ny modern bättre blixt.
Om mindre viktigt så kan du ju fortsätta använda den du har. "Tappar musten rätt snart" betyder väl att varje blixt kostar en del pengar för dig.

Laddningsbara och alkaliska ska vara av samma storlek när det gäller vanliga AA-batterier. Toleranserna skiljer sig väl lite mellan olika tillverkare och därför brukar ena polens kontaktbleck i apparaten vara fjädrande. Jag tror inte det är problemet. Jämför dina batterier och kolla - det kan knappt skilja mer än någon mm i längd väl?

EDIT:
PS
Jag brukar inte be andra slösa med sina pengar. Men min uppfattning baserad på infon du lämnat är att din Metz kan kasseras.

Men Peder säger ju att det fungerat med vanliga alkaliska? Då lär det väl inte vara fel på blixten?

Peder, du kan inter låna andra uppladdningbara batterier, laddade med kompisens laddare, att testa med? Har du förresten testat IKEA-batterierna i nån annan apparat så du vet att de är OK och att laddningen tar?

Jag fick igång en gammal Osram som inte använts sedan tidigt 80-tal. Funkar utmärkt och batterierna räcker länge. Minns inte vilka batterier jag povade med först, men inte IKEA, har bara AAA såna och blixten kräver AA. NÄr jag vissste att blixten var OK köpte jag ett set GP Recyko Pro Photoflash som ska ger snabbere uppladdning av blixten. Obs att Photoflash i namnet är viktigt. Finns även utan det suffixet. De är NiMH.

Det hela gjorde att jag blev intresserad av blixt och när jag även började försöka mig på macro köpte jag en Godox. Ändå glad för Osramen. Den har inbyggd slavtändare, så jättepraktiskt om man vill använda två kraftiga blixtar, men skulla inte kosta på mig att öpa en till ny.

Senast ändrad:
Som jag redan har påpekat, med tanke på att det här med batterierna går runt runt:

1767196047967.png
Sedan nämns även P 50, men det är en annan sida emellan pga flerspråkig manual.

Uppenbarligen kroknar den väldigt snabbt, vilket inte låter korrekt, även om man förvisso kan ha olika förväntansbild:

1767196216004.png

Notera att NiMh bara anges till 1200 mAh, vilket är ett skräpbatteri idag, plus att de inte självurladdar snabbt som de gjorde på den tiden blixten var ny. De flesta av mina är 2600 och de nämnda från IKEA är ju 2450, så de får i stort betraktas som likvärdiga i det avseendet. Jag har en uppsättning på 1000 mAh som kom ihop med en radio och de väger typ ingenting... Dock går det bra att köra mina blixtar på dem också, dvs inte ens med dessa vägrar de att fungera.

Det spekuleras i måtten, och nu vet jag inte hur det är med just IKEA:s, men min generella erfarenhet av NiMh med lite högre kapacitet är snarast att de brukar vara lite större än alkaliska. I och med det är det mest sannolika rimligen, om de inte får kontakt alls av fysiska skäl, att det är polerna som har mindre utstick, snarare än att batteriet i sig är mindre.

Men Peder säger ju att det fungerat med vanliga alkaliska? Då lär det väl inte vara fel på blixten?

Peder, du kan inter låna andra uppladdningbara batterier, laddade med kompisens laddare, att testa med? Har du förresten testat IKEA batterierna i nån annan apparat så du vet att de är OK och att laddningen tar?
[...]
Oh... jag har kanske gjort mig skyldig till ett felaktigt antagande; jag förutsätter naturligtvis att hans NiMH-batterier är OK. Varför annars starta en tråd om detta? Men du har rätt, bäst att fråga.

EDIT:
Men nu är det nyår. Gott Nytt allihop!

ANNONS
Götaplatsens Foto