Annons

Äldre Metz blixt med batteridrift

Produkter
(logga in för att koppla)

Gigas

Aktiv medlem
Jag har en gammal Metz 54 MZ-3 som jag använt några gånger under forografering av småfåglar. Det går i 4 x AA batterier men de tappar musten rätt snart. Funderar på några tänkbara lösningar som uppladdningsbara Lithium AA med bra mängd energi. Har dock provat tidigare med IKEAs Ladda 2450 och blixten startar inte upp. Ett vanligt alkaliskt AA verkar ha bättre kraft men som sagt det går åt mycket av den varan. Sedan finns ju batteripack där P40 är billigare men kräver ett batteri, laddning, batterihållare och en särskild kabel till blixten. P50 är mer avancerad men kostar därefter. Vad föreslår ni som testat`

Uppladdningsbara batterier är generellt bra för blixtar eftersom de ger snabbare uppladdningtid. Ikea:s batterier anses tillhöra de bättre.

Om du har Canon eller Nikon kan det vara en idé att köpa en billig proffsblixt som är 10-15 år gammal och som man kan koppla extern batteripack till. Sådana finns från tredjepart och kostar några hundra. Med genomgående Ikea-batterier borde det bli bra fart.

Litium AA 1,5V bör fungera i stället för laddbara batterier som bara ger 1,2V. De är kraftfullare och håller längre än alkaliska batterier.

Litium AA 1,5V bör fungera i stället för laddbara batterier som bara ger 1,2V. De är kraftfullare och håller längre än alkaliska batterier.
I manualen nämns både NiCd och NiMh så egentligen borde de rimligen fungera. 1,2 V är ju även den nominella spänningen och de ligger lite högre fulladdade och håller spänningen ganska hyfsat tills de börjar ta slut. Alkaliska tappar däremot spänning ganska tydligt vartefter de laddas ur. Om blixten har blivit övertjurig med spänningen så kan man misstänka att den inte lyckas nyttja de alkaliska fullt ut heller.

Nu är den här Metz väl lite äldre, men min Nikon SB-800 (kom 2003) har ju inga problem med NiMh. Jag har aldrig haft något annat i den (har en köpt ny och en köpt långt senare beg). Det enda problemet är att det är en del tolerans kring hur stor omkrets/diameter ett AA har, och laddbara är ofta liiite fetare än alkaliska, så batteriet närmast luckans gångjärn är lite pilligt att få ur. Detta är däremot inget problem med den nyare SB-700. Den största fördelen med den är att den har lite mindre krånglig meny och att huvudet går 180 grader åt båda hållen, vilket det irriterande nog inte gör på SB-800 (eller samtida SB-600).

Red: borttappat ord.

Senast ändrad:
Om Metz-blixten är gammal och trött så kan det förklara att den inte svarar på laddbara batterier. Och att den dränerar alkaliska batterier för snabbt. Det kanske är bättre att lägga pengarna på en modernare och effektivare blixt.

ANNONS
Götaplatsens Foto