Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äldre Metz och Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Är det någon som har stenkoll på gamla Metzblixtaroch Sony/Minolta?

Jag är på jakt efter en liten rackare till min Sony Nex-7, och undrar om en Metz 34 AF-3M med den gamla Minolta-blixtkontakten är kompatibel.
Eller om det finns några andra bra tips. Viktigt att den är liten, billig begagnat. Helst snygg. TTL är inte nödvändigt, men ett A-läge vore fint!
 

KristoferM

Ny medlem
Om jag förstått saken rätt så var det något i protokollet som ändrades när man gick från analogt till digitalt. Jag tror att det gäller alla kameramärken eftersom det var någon fysisk förutsättning för TTL-mätningen (TTL-OTF) som inte gick att implementera i digitalkameror, som kräver Pre-TTL/ADI (som du märker att jag flummar lite här men det var 15 år sedan jag hade koll ordentligt...). Så blixtar som tillverkades för en analog kamera går bara att användas i helmanuellt läge på en digital kamera. Det öde drabbade min fina Minolta 5400HS. Däremot brukar övrig informationsöverföring fungera (som zoom på blixt och liknande). Så svaret beror först och främst på om din Metz tillverkades på analogkameratiden eller efter. Tillverkades den efter så bör den gå att använda med en adapter (Minolta Dynax -> Sonys nya). Tillverkades den före går den också att använda men bara helmanuellt.
Sedan verkar det i praktiken vara än mer komplicerat. Jag tror att protokollen ändrades ytterligare en gång när Sony gick från DSLR (KM7D/A700/800/900 mfl) till spegellöst. Troligen för att någon aspekt av den TTL-mätning som användes i deras DSLR helt fasades ut. Sony är lite kryptiska här. Kamerorna är bakåtkompatibla med deras egna blixtar men menyalternativ (som val ADI/Pre TTL) som tidigare fanns i A700 saknas i A7III, så någon fundamental ändring är gjord. Själv har jag en Metz 48 Af-1 digital som jag köpte till min Sony A700. Den fungerar "formellt" på min A7III men inte klockrent. Så länge man inte kör med direkt blixt går det ganska bra men den har väldigt stora problem med indirekt blixt. Upptäckte dock nu ikväll att det finns en uppdatering. Ska testa den...

Så för att sammanfatta. Om din blixt tillverkades för Minoltakamera på analogtiden: endast manuellt. Om din blixt tillverkades för Minolta/Sony DSLR: automatik men med brister. Att hitta en billig begagnad Sony-blixt för DSLR är troligen inte ett dumt alternativ.

Tror för övrigt att det är ytterligare någon ännu mer fundamental aspekt av synkroniseringen som gör att de äldre blixtarna bara går att köra på max på digitalkameror. Något med utlysningstiden i förhållande till sensorutläsning. Det är egentligen det som gör att alla tillverkare var tvungna att lansera nya blixtar.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Tack för finfint svar! Det verkar lite knepigt att hitta info om den där lilla rackaren, men som du säger, en lite nyare Sonyblixt skadar nog inte.
 

KristoferM

Ny medlem
Lyckades uppdatera min Metz igår och gjorde några enkla tester. Det verkar som exponeringen är ok nu vid både indirekt och direkt blixt. Det stod i release notes (från 2012...) att blixten uppdaterades för att fungera med NEX-7, vilket jag tolkar som att den då även fungerar ordentligt med alla spegellösa. Skönt! Använder blixt väldigt sällan nuförtiden men det är ju bra att ha en som funkar vid behov.
Så, tack för frågan! Utan den hade jag nog inte börjat rota runt på Metz hemsida...
 

sceptic

Aktiv medlem
Var försiktig med gamla blixtar på nya hus. Äldre blixtar har i vissa fall väldigt höga "triggerspänningar" (typ 100 Volt), som kan vara farligt för moderna kameror med massor av elektronik.
Googla "flash trigger voltage" och blixtens modell/nummer och se vad som sägs om just den.
 

KristoferM

Ny medlem
Låter klokt! Vad gäller Metz blixtar så verkar alla som heter "AF-1/2 Digital" gå att uppdatera för Sonys spegellösa kameror så där är det säkert grönt ljus.

Var försiktig med gamla blixtar på nya hus. Äldre blixtar har i vissa fall väldigt höga "triggerspänningar" (typ 100 Volt), som kan vara farligt för moderna kameror med massor av elektronik.
Googla "flash trigger voltage" och blixtens modell/nummer och se vad som sägs om just den.
 
ANNONS