Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äldre Minoltagluggar

Produkter
(logga in för att koppla)

Repaterion

Aktiv medlem
Efter att städat och rotat i huset så sprang vi på två gamla gluggar från Minolta helt analoga.
MC Rokkor - PF 50mm 1:1.7 Både fokus och bländarring fungerar.
Auto Rokkor - PF 58mm 1:1,4 Blandare fungerar, fokus har fastnat vet inte om det går att få lös.

Är detta något som är värt något, eller det lika bra att ställa dom på hyllan av kuriosa?

//Hannes

Kanske skall tillägga att jag själv kör Nikon så det passar dåligt på nåt vis ;)

50 1.7 kan du nog ställa på hyllan, värdet är för lågt. 58 1.4 är lite roligare som kanske nån med NEX vill leka med, men värdet är nog ganska lågt där med. 1-2 hundra kanske.

Du kan ju alltid skaffa en omvändningsring och montera på 58:an på ditt nikonobjektiv. Då får du ett roligt makro. Det enda du ska tänka på är att tejpa eller limma bländararmen så att bländaren är öppen.

Det enda du ska tänka på är att tejpa eller limma bländararmen så att bländaren är öppen.
Inget lim i en klassisk 58:a! Om man vill ha bländaren helt öppen på ett MC-objektiv ställer man helt enkelt bländarringen på lägsta värdet.

De gamla 58:eek:rna (speciellt 58/1.2) är eftertraktade då de håller hög kvalité och går enkelt att bygga om till A-fattning. Utan ombyggnad, men med en adapter, fungerar de på Sony NEX. Jag vet dock inte vad ett exemplar med igenbeckad fokussnäcka kan vara värt.

Inget lim i en klassisk 58:a! Om man vill ha bländaren helt öppen på ett MC-objektiv ställer man helt enkelt bländarringen på lägsta värdet.

De gamla 58:eek:rna (speciellt 58/1.2) är eftertraktade då de håller hög kvalité och går enkelt att bygga om till A-fattning. Utan ombyggnad, men med en adapter, fungerar de på Sony NEX. Jag vet dock inte vad ett exemplar med igenbeckad fokussnäcka kan vara värt.

Är verkligen en 58 1.4 värdefull? Att 1.2 är det vet jag men 1.4:an är ju på intet sätt unik jämfört med AF-varianterna som finns.

50 1.7 kan du nog ställa på hyllan, värdet är för lågt. 58 1.4 är lite roligare som kanske nån med NEX vill leka med, men värdet är nog ganska lågt där med. 1-2 hundra kanske.

1,7/50 mm normalen är värdefullare än, att bara vara en hyllvärmare!
AF varianten är identisk till konstruktion, mycket skarp, troligen skarpare än någon optik från Nikon. :), :)
Seg avståndsring, innebär intorkat fett i snäckan, rengöring och återfettning, sedan fungerar den i ytterligare 50 år!

ANNONS
Götaplatsens Foto