Annons

Äldre objektiv till digitalt - Adapter?

Produkter
(logga in för att koppla)

ziphax

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte mig en Canon EOS 450d sommaren 2008. Min pappa äger en äldre analog EOS med objektiv jag hade tänkt använda. Vi kollade runt innan köpet så att det skulle fungera med hans objektiv på min digitala EOS.
Men, det fungerade självklart inte. Har inte fått tummen ur att ta tag i det tills nu.

Jag har sett och hört om adaptrar. Men har då en fråga angående vilken adapter man skall köpa?
Objektivet jag vill använda är ett Sigma 28-105mm f/2.8-4.0 Aspherical.
Och kameran jag har är som sagt en Canon EOS 450d

Tacksam för svar!
Är inte så insatt i just det här.

Que?

Hej!

Jag köpte mig en Canon EOS 450d sommaren 2008. Min pappa äger en äldre analog EOS med objektiv jag hade tänkt använda. Vi kollade runt innan köpet så att det skulle fungera med hans objektiv på min digitala EOS.
Men, det fungerade självklart inte. Har inte fått tummen ur att ta tag i det tills nu.

Jag har sett och hört om adaptrar. Men har då en fråga angående vilken adapter man skall köpa?
Objektivet jag vill använda är ett Sigma 28-105mm f/2.8-4.0 Aspherical.
Och kameran jag har är som sagt en Canon EOS 450d

Tacksam för svar!
Är inte så insatt i just det här.

Var objektivet till en analog EOS så måste objektivet passa till din kamera. Dock så har vissa äldre sigmagluggar problem med elektroniken med nyare kameror. De måste "chippas" om. Det hjälper inte med någon adapter!

Var objektivet till en analog EOS så måste objektivet passa till din kamera. Dock så har vissa äldre sigmagluggar problem med elektroniken med nyare kameror. De måste "chippas" om. Det hjälper inte med någon adapter!

Objektivet passar i gängan, om det är det du menar?
Kan nog dessvärre vara så att det faktiskt måste chippas om.

Displayen visar detta meddelande: "Kommunikationen mellan kameran och objektivet är felaktigt. Rengör objektivkontakterna."

Dock så vet jag att jag läste, efter det att jag testat det första gången, på någon amerikansk sida att det skulle lösa sig med adapter.

Men är inte särskilt kunnig när det gäller detta, du har förmodligen rätt.

Tack för svaret i alla fall!

Jag tror som Tony. Hade en 400 D och testade med två objektiv från en analog EOS 650. Samma fattning men funkade ej elektroniskt.

Hade det varit ett Canon objektiv hade allt funkat. Alla Canon EOS objektiv som någonsin tillverkats funkar till EOS450.
Tyvärr så är Sigma ett 'pirat'-märke. De har försökt gissa sig till hur kommunikationen mellan objektiv-kamera fungerar. Ibland har de gissat fel så när Canon släppt nyare modeller har objektivet inte funkat.
MEN...
Vad jag hört så är Sigma ganska behjälpliga om man har problem. Försök kontakta dem och fråga hur du ska göra.
Jag gissar att de ber dig skicka objektivet till dem så fixar de det åt dig utan kostnad. Jag har läst om flera som gjort så. Hör med dem och se.

Saken är den att de helst vill ha nöjda kunder. Ryktas det att deras objektiv kan strula kan de tappa hur många kunder som helst, särskilt i dessa Facebooktider...

Tack för svaren!

Ska kontakta Sigma och se vad de säger om det hela.

Vissa objektiv går "chippa om", vissa inte.Ju äldre ju mindre chans det går att få till.

("Tura Scandinavia" är Sigmas Sverigeimportör för övrigt).

Någon "adapter" finns inte som fixar detta kommunikationsfel.

"Felet" beror på att Canon då och då lägger till lite saker till kommunikationsprotokollet "kamera/objektiv" i nya modeller allteftersom, då de inte riktigt gillar att Sigma "baklänges" räknar ut elektroniken, istället för att skaffa licens av Canon.Ett sätt motivera kunderna att köpa Canons egna.

Andra "pirater" (= Tamron & Tokina) brukar inte ha dessa problem.

ANNONS
Götaplatsens Foto