Annons

Ändra metadata via lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
Jag fotade mycket i somras och även min kompis.
Min kompis hade en Nikon D80 och jag en K10d.

Nu när jag äntligen fått in alla bilder i macbooken så har det blivit nåt knas med metadatan =s

Alla bilder tagna med D80n har fått felaktiga datum och har lagt sig ganska olyckligt (det blir rörigt när massa D80-bilder dyker upp i helt fel datum-mapp)

Jag vet att det går att sortera på endast min K10d men den mappen är på 9000 bilder så på något sätt vill jag kunna få bara K10d men ändå sorterat per datum...

Skulle t.ex funka jättebra om man kunde ändra alla D80-bilders datum till ett enda datum.

"vill jag kunna få bara K10d men ändå sorterat per datum..."

Det går att göra. Om du i Library/Grid View tex väljer "All photographs" eller den katalog där du har alla bilder. Därefter går du in under Meta Browser i vänstermenyn -> Camera och väljer K10d. Nu har du valt att titta på bara bilder tagna med K10d. Nu kan du välja sorteringsordning i undre listen, tex "Capture Time".

"om man kunde ändra alla D80-bilders datum till ett enda datum".

På liknande sätt kan du välja ut D80-bildern. Välj samtliga bilder (ctrl+a) och gå sedan in under menyn "Meta-data". Där finns ett menyval "Edit Capture Time..." som ger dig några val att ändra datumet för när korten togs.

Hoppas det ger svar på de frågor du hade och att det är en hjälp på vägen.

/Thomas

Lånar tråden lite.
När jag kollar i metadatabrowsern och datum har jag några bilder som har hamnat jättekonstigt. Dom ligger på helt sjuka årtal som 2012, 4665 och 4836.
Har försökt få dessa bilder att hamna där de hör hemma (juni 2005) men lyckas inte.
Sen har jag ytterligare några blder som ligger under "Unknown Date".
Vilket fält använder sig LR av i sorteringen och hur kommer jag åt att ändra det??
Har provat både Date created och Edit capture time utan framgång.

zuukit skrev:

Vilket fält använder sig LR av i sorteringen och hur kommer jag åt att ändra det??
Har provat både Date created och Edit capture time utan framgång.

Jag tror det är capture time som styr sorteringen och för mig fungerar Edit capture time.

Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto