Annons

Ändrat bildstorlek av misstag i Nikon D810

Produkter
(logga in för att koppla)

cakon

Aktiv medlem
Nu skulle jag verkligen behöva lite hjälp. Idag var jag ute och fotade och när jag kom hem så såg jag att några av mina bilder har en annan bildstorlek än övriga. De korrekta har måtten 7360x4912 pixlar och de som blivit fel har 6720x3776. Inte nog med att det är väldigt märkligt att vissa bilder plötsligt har ett annat mått, de har dessutom ett mått som inte står angivet i specifikationerna enligt bruksanvisningen. Jag har aldrig tidigare varit med om att bildmåttet ändrats av sig själv. Först tänkte jag att jag nog kommit åt något reglage av misstag eftersom jag idag hade handskar på mig vilket jag inte brukar ha när jag fotar. Men eftersom bilderna har ett mått som inte tycks finnas i kameran så börjar jag ju undra vad tusan som kan ha hänt? Förmodligen finns det en enkel förklaring men jag kan inte komma på någon.

Finns där någon som varit med om liknande eller som kan förklara vad som kan ha hänt? Jag fotade med en noname fjärrkontroll och körde en del liveview om det kan spela någon roll.
 

cakon

Aktiv medlem
"FX-format photographs taken in movie live view: 6720 x 3776 (L), 5040 x 2832 (M), 3360 x 1888 (S)"
MInsann, hade jag inte råkat vrida Lv-reglaget till filmning. Tusen tack för det! Trodde det blivit fel på kameran. Bara så jäkla typiskt att vissa bilder inte blev som jag tänkt.
 

cakon

Aktiv medlem
Men spelar det någon roll? Det ska mycket till innan man ser skillnad på 25 och 36 Megapixel. Jag har ingen kamera med fler än 20 Megapixlar.
Bilderna i 25 Megapixel är ju i formatet 16:9 vilket inte passar in riktigt för mitt syfte. En hel del information klipps bort i höjdled (i landscape) vilket var synd i detta fallet. Jag borde givetvis ha varit uppmärksam på detta under fotograferandet men var mer fokuserad på att få till kompositionen i sökaren och när bilden var tagen så kikade jag i princip bara på om skärpan var bra. Tänkte inte alls på att formatet var olika då jag aldrig varit med om det tidigare. Men som sagt, det berodde på att jag råkat vrida Lv-reglaget till filmläget. Som man brukar säga, man lär sig av sina misstag. :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Aha, jag insåg inte att det var olika höjd/breddförhållande. Syns inte det när du tar bilden, då?
Nu har jag inte D810 kvar, men det lär vara i allt väsentligt likadant som på D850 och visst syns det. Om jag byter mellan lägena med Lv på så byter det annars svarta fältet med exponeringsinfo i botten till grå bakgrund och bilden skärs av upptill och undertill så att man får svarta fält ovanför och under. Men man måste ju observera detta, särskilt om man råkat byta oavsiktligt (tvålägesbrytare runt Lv-knappen).
 

apersson850

Aktiv medlem
OK. Jag kör ju med Canon, och där finns en snarlik omkopplare. Men på de kameror där det alls går att ta stillbilder i videoläget påverkar den inte stillbildernas format, vad jag vet. Jag brukar inte fotografera från videoläget. I den nyaste Canonkameran jag har går det inte ens. Där har de gått vägen att göra en större separation mellan video och stillbilder. I nästa version av samma kamera har jag läst att separationen tagits ännu längre.
 

ztenlund

Aktiv medlem
OK. Jag kör ju med Canon, och där finns en snarlik omkopplare. Men på de kameror där det alls går att ta stillbilder i videoläget påverkar den inte stillbildernas format, vad jag vet. Jag brukar inte fotografera från videoläget. I den nyaste Canonkameran jag har går det inte ens. Där har de gått vägen att göra en större separation mellan video och stillbilder. I nästa version av samma kamera har jag läst att separationen tagits ännu längre.
Lägena är separerade. T ex stod bländaren på f/1,8 i stillbild och f/4 i videoläge, kameran bländade därmed ned och upp när jag bytte mellan lägena. Rec-knappen går att använda till andra saker i stillbildsläge. På D810 hade jag satt ISO på den, då ISO sitter på vänstersidan, och på D850 där Mode och ISO bytt plats har jag satt Mode på den.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jaha, då är det mer likt hur jag har förstått att exempelvis EOS-1DX Mark III fungerar. Någon sån har jag inte köpt än, även om jag varit lite frestad. I den påverkar tydligen inte de inställningar man gör för video de som görs för stillbild. I min Mark II följer de med mellan lägena.
I stillbildsläge är videoinspelningsknappen startknapp för live view på min kamera.
 

cakon

Aktiv medlem
Aha, jag insåg inte att det var olika höjd/breddförhållande. Syns inte det när du tar bilden, då?
Jodå det syns men eftersom jag aldrig växlade mellan filmning och stillbild i liveview-läget utan växlade enbart mellan sökaren och liveview (som ju var inställd på filmning) så upptäckte jag inte skillnaden förrän jag kom hem. Jag använder normalt sökaren när jag fotar och där jag inte kommer åt det, t.ex. när det är trångt, så använder jag liveview. Det är ju ingen katastrof det som hänt utan funkar helt ok i alla fall. Nu har jag lärt mig detta och tur är väl det :) Tack alla för input!
 
ANNONS