Annons

Ännu en bildstöld/faktureringsfråga...

Produkter
(logga in för att koppla)

gosa

Aktiv medlem
Rymdweb AB
City Malmö
E-mail address roomservice@rymdweb.se
Phone +46.8994000
Web Rymdweb AB
---

Det räcker väl?
Jomen allltså... den som är registrar för en sida lär väl sällan eller aldrig vara den som bygger den sidan?

- Jag ska testa att skriva till Rymdwebb, men risken är rätt hög att de liksom blogg.se kommer vägra att hjälpa mig komma i kontakt med de som ligger bakom sajten.

Jag kan antagligen få ner bilden däremot...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är väl ändå bara företaget som registrerat och inte ägaren till hemsidan, samma som PRQ.
Rymdwebb är registraren, alltså det ombud via vilket innehavaren av domänen har registrerat den och betalar avgiften till. För ett antal år sedan ändrade man ju modellen för .se från att man alltid var kund hos IIS, till att ha ett system med registrarer. Man kan dock, om man vill, vara kund hos IIS egen registrar .SE Direkt.
 

PMD

Aktiv medlem
Är det någon som kan tänkas ha ett tips på hur jag får fatt på de som ligger bakom den här sidan:

http://www.kanelbullar.se/kanelbullensdag/
Klicka på länken längst ner på sidan (där det står "officiella hemsida").

sidan man hamnar på finns en kontaktlänk i sidhuvudet.

På kontaktsidan finns:
Maila till info@hembakningsradet.se eller ring 031- 24 50 14 så svarar Birgit Nilsson Bergström, projektledare Hembakningsrådet.

Hembakningsrådets hemsida: www.hembakningsradet.se
 

PMD

Aktiv medlem
Tvivlar på att det är hembakningsrådet som sitter på www.kanelbullar.se
- Jag kan ha fel, men jag ser nog den länken mer som en länk till mer info om ämnet.
Jag tror nog att en kontaktlänk i sidhuvudet på huvudsidan för kanelbullens dag bör betraktas som just en kontaktlänk till den som står bakom kanelbullens dag.

Emailadressen på kontaktsidan står dessutom även på huvudsidan (http://kanelbullensdag.se) dit man uppmanas att skicka in bilder på kanelbullar

Det vore orimligt att de uppmanar en att skicka bilder på kanelbullar till någon annans adress (speciellt som det står "Bilden skickar du in till oss på info@hembakningsradet.se").

På kanelbullensdag.se finns dessutom en bakgrund till "initierandet" av kanelbullens dag, vilket gjordes av just Hembakningsrådet.
 

gosa

Aktiv medlem
Jag tror nog att en kontaktlänk i sidhuvudet på huvudsidan för kanelbullens dag bör betraktas som just en kontaktlänk till den som står bakom kanelbullens dag.

Emailadressen på kontaktsidan står dessutom även på huvudsidan (http://kanelbullensdag.se) dit man uppmanas att skicka in bilder på kanelbullar

Det vore orimligt att de uppmanar en att skicka bilder på kanelbullar till någon annans adress (speciellt som det står "Bilden skickar du in till oss på info@hembakningsradet.se").

På kanelbullensdag.se finns dessutom en bakgrund till "initierandet" av kanelbullens dag, vilket gjordes av just Hembakningsrådet.
Jooo... men jag har inga synpunkter på www.kanelbullensdag.se

Tror fortfarande du blandar lite väl mycket.

Det jag började prata om är en sida som heter www.kanelbullar.se/kanelbullensdag medan det du hänvisar till är www.kanelbullensdag.se vilken mycket riktigt har en mängd information om kontaktuppgifter.

Det är därför jag känner att länken du hittar på www.kanelbullar.se/kanelbullensdag bara är en slags "läs mer"-hänvisning. Det ena är en undersida, det andra är hel domän.
 

PMD

Aktiv medlem
JTror fortfarande du blandar lite väl mycket.
Ja, det gjorde jag visst. :)

Tillbaka till ruta ett då.

whois rapporterar att "holder" för kanelbullar.se är WGbyTCC1409-0001. Om man googlar på det namnet så får man upp en del sidor som visar vilka övriga domäner som denne innehar (det är åtminstone fyra stycken). Det kanske skulle kunna ge något att snoka lite på eventuella websidor under de domännamnen?
 

gosa

Aktiv medlem
Ja, det gjorde jag visst. :)

Tillbaka till ruta ett då.

whois rapporterar att "holder" för kanelbullar.se är WGbyTCC1409-0001. Om man googlar på det namnet så får man upp en del sidor som visar vilka övriga domäner som denne innehar (det är åtminstone fyra stycken). Det kanske skulle kunna ge något att snoka lite på eventuella websidor under de domännamnen?
Det var inte dumt tänkt, tror jag har honom/henne.

Ska se lite mer på den när jag kommer hem från jobbet.
 

martinot

Aktiv medlem
Det var inte dumt tänkt, tror jag har honom/henne.

Ska se lite mer på den när jag kommer hem från jobbet.
Fick inte dela med mig av infon här (missade att man tydligen inte får ange detta i forumet), men skickar ett mail med namn, kontaktuppgifter och personnummer till hen bakom sajterna.

Är det någon mer här som också blivit utsatt för bildstöld på någon annan av ovan persons sajter (hen har ca 300+ både svenska och engelsskpråkiga domäner/sajter reggade, med flera foton som iaf ytligt sätt ser tveksamt anskaffade ut) så skicka mig ett meddelande med er mailadress så skall ni också få ta del av uppgifterna (jag kan dock inte röja hur jag kommit över uppgifterna/datan, så ni får utan debatt eller bevis ifrån min sida bara ta de som de är).
 

iSolen.se

Guest
Fick inte dela med mig av infon här (missade att man tydligen inte får ange detta i forumet), men skickar ett mail med namn, kontaktuppgifter och personnummer till hen bakom sajterna.

Är det någon mer här som också blivit utsatt för bildstöld på någon annan av ovan persons sajter (hen har ca 300+ både svenska och engelsskpråkiga domäner/sajter reggade, med flera foton som iaf ytligt sätt ser tveksamt anskaffade ut) så skicka mig ett meddelande med er mailadress så skall ni också få ta del av uppgifterna (jag kan dock inte röja hur jag kommit över uppgifterna/datan, så ni får utan debatt eller bevis ifrån min sida bara ta de som de är).
Info går bra i forum om det är ett företag för då gäller inte PUL.
 

martinot

Aktiv medlem
Info går bra i forum om det är ett företag för då gäller inte PUL.
Det är en svensk privatperson. Hen har tidigare haft ett helägt officiellt svenskregistrerat företag, men det avregistrerades av hen för ett par år sedan (har även de företagsuppgifterna om det är av intresse).

Kör förmodligen sin komersiella verksamhet svart eller via utländska bolag (lägger ingen som helst moralisk aspekt på det - vill bara hjälpa de fotografer som eventuellt blivit utsatta för bildstölder att kunna komma i direktkontakt med personen i fråga för vidare dialog, eller att juridiskt kunna gå vidare med sina ärenden om hen inte svarar).
 

martinot

Aktiv medlem
Fick inte dela med mig av infon här (missade att man tydligen inte får ange detta i forumet), men skickar ett mail med namn, kontaktuppgifter och personnummer till hen bakom sajterna.

Är det någon mer här som också blivit utsatt för bildstöld på någon annan av ovan persons sajter (hen har ca 300+ både svenska och engelsskpråkiga domäner/sajter reggade, med flera foton som iaf ytligt sätt ser tveksamt anskaffade ut) så skicka mig ett meddelande med er mailadress så skall ni också få ta del av uppgifterna (jag kan dock inte röja hur jag kommit över uppgifterna/datan, så ni får utan debatt eller bevis ifrån min sida bara ta de som de är).
Jag har pga lite ojämn arbetsbelastning inte alltid tid, vilket händer till och från, att hänga med på FotoSidan. Nu har Göran S. och ett par till fått alla uppgifterna, så det är bara att hojta till här i forumet och denna tråden så kan flera messa er dessa om jag inte hinner med att svara.
 

PeterWem

Aktiv medlem
http://aktuelltfokus.se/tess-ville-inte-utnyttjas-som-sosse-propaganda-kallades-for-otrevlig/

Socialdemokraterna plockade bilden fotografen lagt upp på Facebook https://www.facebook.com/fotografistockholm/photos/a.275553695952946.1073741829.267544646753851/381491965359118/?type=3&hc_location=ufi

Har jag förstått allt rätt att:

  • Socialdemokraterna får plocka bilden och använda den i linje med Kalmar tingsrätt och Göta hovrätt.
  • bilden är i partiets kampanj där byline normalt inte finns med, d.v.s. det är inte lönt att gå till tinget med ett krav om ersättning för utelämnande av namn.
  • lagen om namn och bild i reklam kickar inte in för motivens del i och med att det är ett politiskt parti som annonserar och inte näringsidkare.
Nu är bilden borttagen, men min frågeställning är om det finns någonting som fotograf/person på bild att göra om man själv drabbas?
 

ErlandH

Aktiv medlem
... min frågeställning är om det finns någonting som fotograf/person på bild att göra om man själv drabbas?
Man kan, som i det aktuella fallet, höra av sig och protestera och hoppas att folk har anständigheten att plocka bort bilden. Men något lagrum tycks det inte finnas. I alla fall inte förrän Facebook har formulerat om sina regler.
 
ANNONS