Annons

Ännu en fullformat från Nikon.. D600 [spekulationer]

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Falumas

Aktiv medlem
För mig så får de ha endast en AF punkt, har aldrig använt något annat (billigt och bra :), men den AF punkten ska vara något alldeles extra, flyger en fluga igenom AF punkten så ska den hinna ta en bild skarp o fin (då är jag nöjd)
Usch vad irriterande det skulle vara! Jag är dock inte någon flugfotograf.

/Karl
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
15.000:- är inget lågpris, kommer ihåg när LCD TV appareterna kostade 25-30 tusen (idag kostar samma 6-7 tusen) Jag tror att man har tagit ut ett överpris för FF-kamerorna under ett antal år för att helt enkelt tjäna stora pengar. Priserna på sensorer och annan ingående elektronik har dock fallit rejält så att om man nu börjar tillverka FF-kameror i större skala kommer man nog ändå att tjäna en slant. Man kan väl säga att morgondagens exklusivitet blir dagens standard, och kanske kommer det kameror längre fram med ännu större sensorer.......Jag tror att D600 kommer att bli en välbyggd kamera inge jäkla smäck!
 

Melker Humala

Aktiv medlem
För mig så får de ha endast en AF punkt, har aldrig använt något annat (billigt och bra :), men den AF punkten ska vara något alldeles extra, flyger en fluga igenom AF punkten så ska den hinna ta en bild skarp o fin (då är jag nöjd)
Måste inte det finnas mer än en fokuspunkt för att VR-systemet ska fungera?

M
 

microo

Aktiv medlem
15.000:- är inget lågpris, kommer ihåg när LCD TV appareterna kostade 25-30 tusen (idag kostar samma 6-7 tusen) Jag tror att man har tagit ut ett överpris för FF-kamerorna under ett antal år för att helt enkelt tjäna stora pengar. Priserna på sensorer och annan ingående elektronik har dock fallit rejält så att om man nu börjar tillverka FF-kameror i större skala kommer man nog ändå att tjäna en slant. Man kan väl säga att morgondagens exklusivitet blir dagens standard, och kanske kommer det kameror längre fram med ännu större sensorer.......Jag tror att D600 kommer att bli en välbyggd kamera inge jäkla smäck!
Exakt där är vi helt överens!
Välbyggd men inte i framkanten
Uppfäljare till D300 och D700
 

Emil-G

Aktiv medlem
Hmm, det här kan bli spännande. Det är iofs inte helt orimligt att Nikon kommer med något/några nya kamerahus till Photokina i september men jag ser några saker här som jag inte gillar:

*Huset ser väldigt, väldigt litet ut. Får det verkligen plats en FX-spegel och -prisma där inne? Ser dock ok ut på bilden framifrån utan objektiv.

*AF-väljaren - bara AF/M, inte Single/Continuous/Manual (men finns det bara en AF-ON-knapp på baksidan så är det eg inget problem)

*Den stora väljarratten på ovansidan till vänster ser rätt plastig ut. En förvuxen D7000? Ratten på D300 och D700 ger ett betydligt stabilare intryck.

Åas verkar den få AF-motor, alltid något! Och till halva priset (rykten) jämfört med en D800 så får man räkna med att göra avkall på en del önskemål.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har väldigt svårt att tänka mig att D600 får samma byggkvalitet som D300 och D700. Mer rimligt är D7000-kvalitet enligt mig, den verkar också ha samma mode-dial som D7000 inte som D300/D700. D400 (om den nu kommer) får nog däremot D300/D700-byggkvalitet.

/Karl
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag tror du ser lite fel där.. Kamerahuset är inte litet, det är bara liiiiite lite lite mindre än D800 av vad jag kan se, alltså STORT.
Men oavsett, är DR i nivå eller nära med D800 (14.4 dxomark-steg) och kameran inte har någon som helst bandning i skuggorna (som min D5000) så blir detta min nästa kamera utan tvekan. :)
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag tror du ser lite fel där.. Kamerahuset är inte litet, det är bara liiiiite lite lite mindre än D800 av vad jag kan se, alltså STORT.
Men oavsett, är DR i nivå eller nära med D800 (14.4 dxomark-steg) och kameran inte har någon som helst bandning i skuggorna (som min D5000) så blir detta min nästa kamera utan tvekan. :)
Det är möjligt att perspektivet lurar mig lite, spontant tyckte jag det såg ut som en förvuxen D7000 snarare än en krympt D800. Jag står dock redan i kö hos en större handlare, så får vi se när den faktiskt dyker upp om jag köper den.
 

Tell

Aktiv medlem
Med undantag för sökarhuset så tycker jag den verkar hålla D7000-storlek. Fast jag skulle iofs gärna vilja se den något mindre ändå.
För övrigt verkar den ju ha AI-ljusmätning också, vilket är jääävligt smutt.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Om man tittar på storleken på huset jämfört med fattningen, vilken givetvis är samma på alla Nikon DSLR, så ser man tydligt att den verkar vara i storlek med D7000 (förutom sökarprismat). Titta på dessa två bilder, och jämför med de på D600.

D600: http://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2012/06/Nikon-D600-font.jpg

D7000: http://www.dirtcheapcameras.com.au/images/Nikon_D7000_Body_Front_sm.jpg

D800: http://www.wilkinson.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/8/d800_front.jpg
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Om man tittar på storleken på huset jämfört med fattningen, vilken givetvis är samma på alla Nikon DSLR, så ser man tydligt att den verkar vara i storlek med D7000 (förutom sökarprismat). Titta på dessa två bilder, och jämför med de på D600.

D600: http://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2012/06/Nikon-D600-font.jpg

D7000: http://www.dirtcheapcameras.com.au/images/Nikon_D7000_Body_Front_sm.jpg

D800: http://www.wilkinson.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/8/d800_front.jpg
Jag hoppas självklart att du har rätt. En behändig FF-kamera vore inte fel alltså.. Åh..

När kommer den här släppas tror ni? Slutet av juni eller blir det på Photokina ?
 

phool

Aktiv medlem
Ehm.. Ja den ser ju i alla fall insteg ut, i samma storlek som D7000, kanske liiite större. Den här kameran kommer att göra många glada när den släpps nu redan i början av juli ;-) vild med kvalicerad gissning! D400 får vi se under Photokina i september, ännu en vild med kvalicerad gissning!
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Det ser ut som ett D7000 hus, funderar om man kommer att använda samma hus till D7100/D7200 för att spara pengar..........
 

Falumas

Aktiv medlem
Det ser ut som ett D7000 hus, funderar om man kommer att använda samma hus till D7100/D7200 för att spara pengar..........
Huset kommer helt säkert skilja sig eftersom sensor, spegel och sökare är mycket större på FX mot vad dom är på DX. Tar dom samma hus till en DX-kamera kommer det vara en massa outnyttjad plats i den.

/Karl
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS