Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Är 55-250 IS skarpare än 70-200/4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Har köpt ett begagnat 70-200 f4 som jag efter moget övervägande skulla funka bra för mig då jag ville ha lite vassare skärpa och mättade färger.Nu tycker inte jag att det verkar vara något bättre än min gamla 55-250is?Vad beror det på.Jag testade mot en linjal som är vinklad ca 45 grader och jag hade is avslagen samt att kameran låg stadigt på ett räcke.Jag använde fjärr för att undvika rörelseoskärpa samt att jag fokuserade på nollan på tian på linjalen.Är jag otydlig kanske?

Bilagor

• 1 55-250is.jpg
    1 55-250is.jpg
    23.6 KB · Visningar: 700
  • 2 70-200 f4.jpg
    2 70-200 f4.jpg
    20.6 KB · Visningar: 692
Har du fokuserat manuellt eller med AF? Genom att testa båda kan du ju ta reda på om det i så fall är AF som bak/framfokuserar eller om det är optiken som det är fel på.

Har du fokuserat manuellt eller med AF? Genom att testa båda kan du ju ta reda på om det i så fall är AF som bak/framfokuserar eller om det är optiken som det är fel på.

Jag körde med autofokus.Det var därför som jag har en linjal med 45graders vinkel för att se om fokus ligger rätt och det verkar det göra.

Visst ser det väl ut som om den övre bilden (55-250) är skarpare.
Men..
Du borde nog i alla fall testa autofokus och skärpa separat. Skärpa skulle jag testa mot ett plant objekt och då helst med manuell fokusering.
55-250 har bl. 5,6 vid c:a 200mm och därför ett större skärpedjup än bl. 4 på 70-200.
Vilket avstånd har du till linjalen? Det korta skärpedjupet kan också vara kritiskt vid korta avstånd.
Dessutom tror jag mig ha hört att 70-200 tappar lite skärpa vid närgränsen i synnerhet vid 200mm. Gäller kanske bara den nyare med IS

Hej!

Det kan bero på olika saker, t ex du har ett jädrans bra 55-250 och ett helt ok 70-200.

När det gäller objektiv så brukar svagheterna visas i objektivets ytterlägen och största bländare. Ser att du har tagit två bilder där 70-200 befinner sig i ytterläget men inte 55-250, vilket kanske är till 70-200 nackdel.

Ett annat sätt är att tejpa upp en sida från en dagstidning och testa lite olika brännvidder, då kan du också se kantskärpan (eller oskärpan). Testa då också 70-200 och inte bara i dess ytterlägen.

Det bästa är att åka ut och fota och inte gräva ner sig förmycket i tester om man inte tycker objektivet presterar allt för dåligt.

/Gunnar

Photozone hade ju väldiga kvalitetsskillnader på sina två 70-200 som de testade, och det ena verkade ha just det problem du beskriver.

Nu har jag fotat lite mer.Jag trodde att skilnaden skulle vara ganska stor mellan dessa två objektiv eller så är det något som inte stämmer med 70-200.Jag har tagit arton bilder med brännvidderna 70 135 och 200.Alla bilder är tagna med bländare 6.3 samt utan is och med stativ och fjärrutlösning.
Är det någon som kan säga om resultatet är så som det bör vara eller om något är fel.
Här är bilderna http://s729.photobucket.com/albums/ww296/Patrik68/

Jag såg den här bilden som fanns här på fotosidan och den ser ju väldigt skarp ut med just 70-200 f4 men han har kanske stått väldigt nära kanske?
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/957691.htm?set=mp

Senast ändrad:
Nu har jag 70-200 med IS som jag fick justerat. Den bakfokuserade rätt mkt på 200mm & en del fronfokus på 70-135. Efter justering hos Intervision så fokuserar den nå jäkla bra. Dock vet jag inte om det finns en sån reglage på icke IS där man justerar vilket område den ska jobba på 1,2m -> eller ifrån 3m ->? Min jobbar bättre på sistnämda utan IS påslagen, kör nästan aldrig med IS på.

Jag såg den här bilden såm fans här på fotosidan och den ser ju väldigt skarp ut med just 70-200 f4 men han har kanske stått väldigt nära kanske?

Nja
EXIF
Kamera: Canon Canon EOS 350D DIGITAL
Bländare: f/4
Slutartid: 1/320 sek
Känslighet: ISO 200
Brännvidd: 200 mm
Mätmetod: Pattern
Exponeringsmetod: Aperture priority
Blixt: Flash did not fire, compulsory flash suppression mode
Vitbalans: Auto white balance
Färgrymd: Uncalibrated

Nu har jag 70-200 med IS som jag fick justerat. Den bakfokuserade rätt mkt på 200mm & en del fronfokus på 70-135. Efter justering hos Intervision så fokuserar den nå jäkla bra. Dock vet jag inte om det finns en sån reglage på icke IS där man justerar vilket område den ska jobba på 1,2m -> eller ifrån 3m ->? Min jobbar bättre på sistnämda utan IS påslagen, kör nästan aldrig med IS på.

Vad kostade det att få det sjusterat?
Jo det sitter en knapp lika som på den med is.

Är det någon som har en uppfattning om bilderna som är tagna med 70-200 objektivet är ok eller om något inte stämmer?Ser att det är fler här på Fs som har just det objektivet som kanske har en uppfattning om det.Det är ju onödigt att lämna in det om det är så bra som det ska vara.
Det kanske är någon från Uppsala som har ett likadant så kan man ju jämföra?

Kanske posta några 100% crops här istället för länkar? Med AF satt till mittpunkt, har inte läst allt nogrannt men såg inte hur du gjorde - du skrev bara "autofokus" vilket kan vara allt mellan grön fyrkant och nåt mer kontrollerat. Ta typ tre bilder per test och omfokusera varje gång. Då blir det lättare ha en åsikt utan att gå ut i nån anonym pool där det finns massa anonyma bilder....

Crops här ska vara max 400x400 och 100Kb tror jag.

70-200/4L utan IS har även den en omkopplare för "fullt" resp "begränsat" AF-område.

Nu har jag fotat lite mer.Jag trodde att skilnaden skulle vara ganska stor mellan dessa två objektiv eller så är det något som inte stämmer med 70-200.Jag har tagit arton bilder med brännvidderna 70 135 och 200.Alla bilder är tagna med bländare 6.3 samt utan is och med stativ och fjärrutlösning.
Är det någon som kan säga om resultatet är så som det bör vara eller om något är fel.
Här är bilderna http://s729.photobucket.com/albums/ww296/Patrik68/

Jag såg den här bilden som fanns här på fotosidan och den ser ju väldigt skarp ut med just 70-200 f4 men han har kanske stått väldigt nära kanske?

Tittade på några av bilderna.De med brädan tex (första omgången som de är visade på sidan) där är det ju mkt jämnt, svårt se skillnad alls."Grushögen" med lilla blomman i mitten, där ser L-gluggen ut att tappa lite, men svårt veta exakt var fokus är lagt så att avgöra skärpan i sej blir inte lätt, där kommer AF-precisonen också in i bilden...vilken inte borde vara sämre på L-optiken...

Har själv 70-200/4L (utan IS) och står kvar vid det jag skrev för nu ett "tag sen" på omdömessidorna: Den är klockren, svårslaget skarp.

Jag ha haft tillfälle att lite kort prova 55-250IS och jag är iofs av det inte så förvånad att den visar sej vara bra.
Gjorde inga eye-to-eye-jämförelser alls, men intrycket jag fick var att den är i stort lika skarp som L-gluggen.
I stort, och det efter en kort provning, ska tas med nypa salt.

Men, inte väder & dammtätad(!), den har sämre ljusstyrka, är plastigare (ej tappsäker) och inte lika reptilsnabb/tyst som L-objektivet...
De sakerna, samt kanske även färg/kontrast kan skilja nån aning.
Hur mkt dessa saker betyder är vad som gör man väljer det ena eller det andra (& priset gör ju rimligen sitt...)

Gör en noggrann(!) koll med manuell fokus också, så kan du utesluta AF-strul, och/eller klargöra att AF kanske just är vad som strular på ditt 70-200...

Senast ändrad:
Ok jag ska testa lite mer.Tycker inte att den är så vass i skärpan även om fokus ligger rätt.Kanske någon här har en 70-200 f4 som kan ta en test bild på något som alla har hemma mjölkpaket kanske och ta en bild.Jag har en 400d och en 350d.

Nu har jag provat med tre sockerpaket som stog på rad med en skilnad på ca 7cm och då ser man att den bakfocuserar.Sen testade jag med min 350 och då ligger den nästan bra?Hur ska jag få någon ordning på det här?Tacksam för bra tips.

ANNONS
Götaplatsens Foto