Annons

Är Canon EOS 600D något för mig? Objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

suziz

Medlem
Jag har idag en Sony alfa 300 men har tänkt byta upp mig och har då börjat titta runt vad som finns.

Jag fotar mycket barn (både actionbilder och porträtt), makro, natur och vill även kunna fota fåglar och djur. Ett villkor är att kameran har en vridbar skärm och jag fotar mest manuellt.

Fastnade för Canon EOS 60D, och hade väl i princip bestämt mig tills jag var och kände på den. Tyckte inte att den låg vidare bra i mina små händer.

De som då är kvar som alternativ är Nikon D5100 och Canon EOS 600D och lutar just nu åt Canon men ska förstås klämma på dem innan jag bestämmer mig slutgiltigt.

Min fråga är till er, tror ni att det är värt att köpa någon av ovan kameror?

Jag tänker lite som så att jag lägger mer pengar på objektiv. En följdfråga är då vilka objektiv ska jag satsa på? Har tänkt mig följande (inte alla på en gång):

1. Sigma 17-70mm f/2,8-4 DC HSM OS Macro eller Sigma EX 24-70mm f/2,8 DG HSM
2. Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 för Canon AF
3. Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM

Låter det vettigt eller skulle du råda mig till några andra objektiv?

Tacksam för råd, stora som små :)
/Susanne
 
Jag har idag en Sony alfa 300 men har tänkt byta upp mig och har då börjat titta runt vad som finns.

Jag fotar mycket barn (både actionbilder och porträtt), makro, natur och vill även kunna fota fåglar och djur. Ett villkor är att kameran har en vridbar skärm och jag fotar mest manuellt.

Fastnade för Canon EOS 60D, och hade väl i princip bestämt mig tills jag var och kände på den. Tyckte inte att den låg vidare bra i mina små händer.

De som då är kvar som alternativ är Nikon D5100 och Canon EOS 600D och lutar just nu åt Canon men ska förstås klämma på dem innan jag bestämmer mig slutgiltigt.

Min fråga är till er, tror ni att det är värt att köpa någon av ovan kameror?

Jag tänker lite som så att jag lägger mer pengar på objektiv. En följdfråga är då vilka objektiv ska jag satsa på? Har tänkt mig följande (inte alla på en gång):

1. Sigma 17-70mm f/2,8-4 DC HSM OS Macro eller Sigma EX 24-70mm f/2,8 DG HSM
2. Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 för Canon AF
3. Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM

Låter det vettigt eller skulle du råda mig till några andra objektiv?

Tacksam för råd, stora som små :)
/Susanne

600D är en väldigt kompetent kamera. Då den har samma sensor som 60D så kan man förvänta sig likvärdig bildkvalitet på likvärdiga bilder. Det som framför allt skiljer mellan dessa kameror vad gäller hantering är ju dels, som sagt, storleken och dels ergonomi vad gäller knappar. 60D har två hjul, 600D har bara ett. 60D har top-LCD och fler knappar för inställningar. Men de viktiga inställningarna finns ju naturligtvis i 600D också, men kan då kräva lite mer knappande.

På insidan skiljer lite andra saker. 60D har snabbare seriebildtagning, kan ta fler bilder i serie (större buffert antar jag) och har högre batterikapacitet.

Vidare så är den optiska sökaren i 60D bättre (större och ljusare) än i 600D och 60D är även vädertätad.

Om man inte behöver dess något högre prestanda så bör man välja med händerna och plånboken. Om 600D är skönare att hålla i så är den roligare att ta bilder med. Och den ger större budget över till optik.

Vad gäller dina föreslagna objektiv så har jag ingen erfarenhet av just de du listat, men vad gäller deras specifikationer så verkar du ha bra koll på vad du behöver. En ljusstark normalzoom för det mesta (barn till exempel), ett makro för sitt ändamål och en tele för fåglar och djur.

En del skulle nog säga att 300mm kanske inte är tillräckligt för fåglar i alla lägen. Jag har hört EF 100-400/4,5-5,6 L USM IS och EF 400/5,6 L USM nämnas i dessa sammanhang förut (ingen egen erfarenhet av fågelfoto).

Det jag skulle vilja lägga till i din lista är ett fast ljusstarkt objektiv. Åtminstone EF 50/1,8 II som är för billigt för att inte äga och ger förträffliga bilder. EF 50/1,4 är ett annat alternativ och jag har hört bra saker om Sigma EX 30/1,4 DC HSM. Det sistnämnda är mer "normal" på crop också även om jag själv tycker att 50mm är en användbar brännvidd också, för porträtt till exempel.

Vet inte om du får ut något mer än du redan vet av detta men lycka till med ditt val!

/P
 
Instämmer med föregående men kan tillägga ang objektiven, att jag själv har Sigma 17-70/2,8-4,5 utan OS, ett skarpt och bra objektiv. Den nyare med 2,8-4, OS och HSM har naturligtvis förelarna med stabilisering och snabbare och tystare fokusering. En del testare säger att det inte är riktigt lika skarpt som den äldre, men det är marginellt. Jag tror därför att det är ett bra val med trevligt omfång. Sigma 24-70/2,8 DG EX HSM är ett mycket bra objektiv (som funkar på fullformat också) som jag funderade på men valde bort för att det inte var lika vidvinkligt. På en crrop-kamera som den du funderar på passar nog 17-70 bättre, även om 24-70 är en aning skarpare.

När det gäller tele tycker jag du kan fundera på Tamron 70-300 med OS också. Det är nästan lika skarpt som Canons men bra mycket billigare. Sigmas motsvarighet är ännu billigare men sämre.
 
Tack så mycket för bra svar! Jag har tid att grubbla vidare då jag inte kommer köpa riktigt ännu.

/Susanne
 
ANNONS