Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är den begade kameran okey????

Produkter
(logga in för att koppla)

niklasmagnus

Aktiv medlem
Hej, jag har köpt en D70 av en kille och vi har användt blockets betallningsgaranti. Vilket innebär att jag får kameran hem till mig och får godkänna/underkänna den innan köpte är klart och han har får mina pengar.

har ni nå bra tips på saker man bör kolla lite extra noga innan man köper. Ta gänra med de mest självklara sakerna oxå, det är min förhoppningsvis första systemkamera så jag är rooki på området.

Den är då inte skaddad utvändingt någor, inte en repa.

Det ända jag har tänkte på är att objektivet (18-70) är lite "glappt", det är som om man kan rucka i de cylindrar som kommer ut när man zoomar. Är det nå fel?

Senast ändrad:
Här finns lite tips på vad du ska kolla efter.

Gällande objektivet är det rätt vanligt att det finns ett visst pyttelitet glapp i delarna.

Tja.. det är lurigt sånt här. Förodligen får du en bra kamera som inte ger dig några problem alls.

Det som kan haverera efter kanske 30 000 exponeringar är slutaren. Kolla vad Nikon säger att D70:s slutare ska palla. Det ska gå att få fram antalet exoneringar någonstans i någon meny på kameran.

Annars kan det vara fukt och skit som orsakar glappkontakter. Prova med olika objektiva, fota och se att den beter sig normalt. Helst inga felmeddelanden. Alla får ett och annat felmeddelande ibland och de försvinner när man startar om (datorer hänger ju sig ibland), men det ska inte vara så vanligt.

Inget får naturligtvis skramla. I övrigt mest sunt förnuft.

Andra som kan Nikon bättre får fylla i här..

/Jens

En sak som ska "skramla" i kameran är den sensor som känner av om kameran befinner sig i horisontal- eller vertikalläge. Så om du vickar kameran mellan mellan dessa lägen så kommer du att höra ett litet diskret "rasslande" (i brist på bättre uttryck :)), helt normalt alltså. I övrigt ska det inte låta så mycket om kameran när du skakar om den ordentligt.

jensohlsson skrev:

Inget får naturligtvis skramla.

Alltså det är nå som typ skramlar när man små skakar på den, även om man "gungar" den fram och tillbaka.

Det är garanti kvar på den till feb 06 så jag skulle kunna kolla med nikon, då får dom ju fixa det.

Loke skrev:
En sak som ska "skramla" i kameran är den sensor som känner av om kameran befinner sig i horisontal- eller vertikalläge. Så om du vickar kameran mellan mellan dessa lägen så kommer du att höra ett litet diskret "rasslande" (i brist på bättre uttryck :)), helt normalt alltså. I övrigt ska det inte låta så mycket om kameran när du skakar om den ordentligt.

Okey det är nog svar på min ovanstående fråga då

Nu är det ju så att garantin inte gäller när kameran är såld i andra hand. Den täcker bara den person som köpte den från återförsäljaren. Kan vara bra att veta.

Clouseau skrev:
Nu är det ju så att garantin inte gäller när kameran är såld i andra hand. Den täcker bara den person som köpte den från återförsäljaren. Kan vara bra att veta.

Jo jag ringde Nikon för nån timme sen och fick höra detta. Chefen jag prata med sa att Nikon Sverige inte håller garanti när det blir begangnat köp mellan privatpersoner. Och att det blir då affären som sålde varan till första ägaren som kan hålla med garantin enligt köplagen (men han har inget krav på detta som jag fattade det). Detta var lite skämmande att höra för det borde ju isånt fall gälla på alla varor och inte bara kameror. Och jag och säkert många andra har köpt/sålt elektrinik flera gånger :( utan att veta detta.

Jag ringde ialla fall nikon för att fråga hur det är med pixelfel (döda pixlar) och ha sa som sagt att nikon sverige inte täcker det eftersom jag köpte den begad, men han sa att i dom flesta fall så går sensorn att laga och det kostar typ 700kr. Det är ju inte så farligt om det skulle hända.

Jag var även till en fotoaffär/fotograf idag och han kolla på kameran och tycker jag skulle slå till, som sagt inte en repa på den. Han kunde även ge bra pris på tillbehör :)

Jag ringde nu till återförsäljaren där första köparen köpte kameran och dom säger att det är ett års garanti även för mig, och att nikon omöjligt kan se om kameran är såld vidare. Så han sa att det inte var några som helst problem med garantin, det är ett år gäller.

niklasmagnus skrev:
Jag ringde nu till återförsäljaren där första köparen köpte kameran och dom säger att det är ett års garanti även för mig, och att nikon omöjligt kan se om kameran är såld vidare. Så han sa att det inte var några som helst problem med garantin, det är ett år gäller.

Jäklar, du ligger i med researchen ;-). Men det är ju bra, det är viktigt att bli nöjd.

Tänkte lite på det där med glappen i objektiven. Min uppfattning är att de lite billigare zoomobjektiven kan man rucka rätt duktigt på.

niklasmagnus skrev:...att nikon omöjligt kan se om kameran är såld vidare. Så han sa att det inte var några som helst problem med garantin, det är ett år gäller.
Inte så begåvat att berätta för vem som helst att de avsiktligen lurar sina leverantörer om det behövs. Undrar om det är fler de brukar lura - kunderna kanske??!

P.R. skrev:
Inte så begåvat att berätta för vem som helst att de avsiktligen lurar sina leverantörer om det behövs. Undrar om det är fler de brukar lura - kunderna kanske??!

Måste säga att jag blev rätt förvånad när killen på nikon sa det till mig. Men enligt återförsäljaren så är det inget problem med garantin. Så om han som sålt den säger så så kör jag på det.

Jag har nu godkännt köpet och kameran är min :)

P.R. skrev:

Det är väl inte egentligen att luras. Nikon sa ju att butiken fick bestämma. Dessutom så är det ju så att garantin inte rimligen kan sluta gälla om man t.ex. skulle få en produkt i present eller nåt sånt. Det brukar väl iofs vara så att originalkvitto krävs för att garantin skall gälla men det beror väl mest på att datumet för köpet står där? Det står ju sällan namn på kvittot nu för tiden. Om garanti finns kvar på en begagnad produkt så är det ju smart att se till att få med kvittot vid köpet.

oloan skrev:
Det är väl inte egentligen att luras. Nikon sa ju att butiken fick bestämma.
Om Nikon bestämt att fabriksgarantin (d.v.s. när Nikon står för fiolerna) bara gäller för den förste ägaren så är det vad som gäller.

När Nikon säger att det är upp till butiken så menar man nog snarast att återförsäljaren själv kan stå för garantin om de vill, inte att man gillar att åf:en blåljuger för dem. Det brukar sällan vara önskvärt vid affärsrelationer.

Men poängen med mitt inlägg var inte den eventuella omoralen i att blåsa Nikon utan att det var osedvanligt korkat av dem att så detaljerat berätta för en kund hur de tänkte lösa sitt garantiåtagande.
Dessutom så är det ju så att garantin inte rimligen kan sluta gälla om man t.ex. skulle få en produkt i present eller nåt sånt.
Om en person köper något i present till dig så är du väl egentligen också den förste ägaren? Det råkar bara vara någon som administrerat köpet åt dig. Hur som helst kan man ju berätta hur det ligger till och då är det säkert inga problem.
Det står ju sällan namn på kvittot nu för tiden.
Hos de stora elektronikkedjorna har jag aldrig varit med om att det saknas men det går däremot utmärkt att ange vilket namn man vill, t.ex. den som skall få saken i present.
Om garanti finns kvar på en begagnad produkt så är det ju smart att se till att få med kvittot vid köpet.
Ja men garantin upphör vanligen vid begagnatförsäljningen. Däremot kan nog ofta stora leverantörer ändå tänka sig att stå för garantin om man berättar att man köpt saken begagnad. Men de har ingen skyldighet till det om garantivillkoren säger att den bara gäller för förste ägaren.

Sedan finns det ju också andra goda skäl till att originalkvittot följer med varan. T.ex. minskar det risken att man köper stöldgods betydligt och det underlättar kontakten med försäkringsbolag om man skulle hamna i någon sådan situation.

niklasmagnus skrev:
Det ända jag har tänkte på är att objektivet (18-70) är lite "glappt", det är som om man kan rucka i de cylindrar som kommer ut när man zoomar. Är det nå fel?

Grattis till en bra kamera. Vad gäller Nikons kitglugg till D70:an är den mycket bra för sin prisklass. Min glappar endast lite granna. Mycket mindre är alla gluggar av samma "nivå" jag haft i det "andra stora varumärket" ;-) Innan jag gick över till digitalt och "konverterade" fotade jag många år med prylar från "the dark side of the force" ;-))) Alla gluggar jag haft av detta märke i samma klass som Nikon-gluggen har glappat mer.

tex
EF 28-105/3,5-4,5 USM
EF 28-135/3,5-5,6 USM
EF 18-35/3,5-4,5 USM
EF 35-135/4-5,6 USM

Med andra ord......ett litet glapp är helt normalt och krävs för att zoomning skall fungera smidigt (plast mot plast som det ofta är i dessa gluggar kan annars "nypa" om det är för tight hopskruvat). Alla märken likartade map på detta, inget som påverkar bildkvaliteten om gluggen i övrigt är bra dvs ;-)

"Bara mina två ören"

mvh / Matti

Tack så mycket matti, måste bara fixa en väska, uv-filter och mer minne nu sen är det bara att börja "rå" fota.

ANNONS
Götaplatsens Foto