Annons

Är det dags att lämna Adobe?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror du kommenterade min replik ovan.

Javisst. Det är därför stycket ifråga inleds med raden "Här är några skäl som är giltiga för mig att lämna Adobe:"
Inte specifikt, det har nämts i andra inlägg. Men det är givetvis något man måste ha koll på och ta ställning till för alla molntjänster och programvaror - inte minst Adobes.

För egen del har jag den "gamla" planen vilken idag kostar mig 1620 Kr / år. Av det som ingår använder jag LrC, Adobe Portfolio och Behancé plus Lr som "mellanlager" mot Portfolio.

Eftersom jag använder många funktioner i katalogen plus integrationer som kräver LrC ska det väldigt mycket till för att motivera ett byte.

Men - kollar jag runt lite och tittar på hur Adobe positionerar sina produkter känns det klart tveksamt om LrC finns kvar om några år. Lyckas man hitta något om LrC så är budskapet snarast "..ja, ja - det kan väl behövas ett tag tills den molnbaserade är ikapp, men det är väldigt krångligt..." Som påpekats tidigare i tråden verkar också fokus framåt ligga på funktioner för att skapa "bildkollage" med hjälp av AI.

Så ett alternativ som matchar LrC vad gäller katalogfunktionerna, grundläggande redigering, integrationer mot externa redigerare (i mitt fall Nik Collection) och integration mot publiceringstjänster kan säkert vara mycket intressant (eller snarare nödvändigt) på lite sikt. Prenumeration eller inte är i mitt fall en underordnad fråga.

ANNONS
Götaplatsens Foto