Annons

Är det olämpligt att använda olika bildstilar vid RAW-fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik.Bolin

Avslutat medlemskap
Har nyligen gått över från analog kamera till en EOS 1D mark2N och har tagit några tusen bilder. Tyvärr har jag inte börjat sätta mig in i RAW hanteringen ännu.

Det jag undrar är om man inte bör fota med andra bildstilar än neutral om man vill efterarbeta raw-bilden? Det står i manualen att denna bildstil är optimal för senare bearbetning, men blir slutresultatet sämre om man har fotograferat med en annan bildstil och sen vill efterarbeta RAW-bilden?

Anledningen till att jag undrar är att jag ska ut och resa och kommer spara ner både RAW och Jpeg för att sedan kunna lära mig RAW-hanteringen när jag kommer hem och då vill jag ha ett så bra material som möjligt.

Tacksam för svar!

MVH Fredrik

Spelar ingen roll

Vilken bildstil du har spelar absolut ingen roll för raw-filen. Detta påverkar bara data i jpg-filen. Det enda som påverkar raw-filen är iso och exponering. Det som är den största fördelen med raw, enligt mig, är att du i efterhand kan mixtra och kolla vad som blir bäst samt att du har större utrymme för att justera felexponeringar.

bara ett litet tillägg; bildstilen och manuella inställningar av kontrast, skärpa, osv påverkar också den lilla jpg bilden som bäddas in i RAW filen. Det påverkar altså hur bilden visas i displayen.

hej

Vad jag kunnat läsa mig till är:

- bildstilar påverkar den förhandsgranskabilden som lagras i RAW filen, den används bla i kameran men även av vissa bilddatabasprogram. Så man kan säga att den påverkar RAW filen på så sätt.

- Histogrammet i kameran går på den JPG fil som skapas i RAW filen, dvs påverkar den.

Men de påverkar, som sagts ovan, inte själva rådatat, men det påverkar dina slutsatser om exponeringen om du går på histogrammet.

Ex klippningen kan visa klart fel, dvs de blinkade områden för utfrätt resp igensotat om du har en ogynsam kurva i kameran.

Roine

roinek skrev:
hej

......
Ex klippningen kan visa klart fel, dvs de blinkade områden för utfrätt resp igensotat om du har en ogynsam kurva i kameran.

Roine

Och även om man zoomar in o vill kolla skärpan och har en "mjuk" jpg-profil så blir man lurad. Allt ser oskarpt ut i displayen på kameran. Jag har dragit upp jpg skärpan till max för att få en bra bid att titta på i kameran.

Hej

Ändrar man bildstil i kameran ändrar det inställningarna i tex DPP och då även RAW filen.

Öppnar man Raw filen i tex photoshops rå konverterare så bryr den inte sig om vilken bildstil man har i kameran.

Testa gärna själv, ta en bild med neutral bildstil i kameran och konvertera bilden i DPP och överför denna bild till photoshop och ha denna där.

Ändra bildstilen tex till landskap i kameran, ta på samma objekt, öppna RAW bilden i DPP och för över bilden till Photoshop.

Jämför bilderna där, så ser man att bilden med landskap bildinställning har mer färgmättnad en den bilden som är tagen med neutral bildinställning.

Detta gäller DPP inte photoshops råkonverterare.

Testa gärna och berätta här.

Mvh

Omar

Tibor skrev:
Och även om man zoomar in o vill kolla skärpan och har en "mjuk" jpg-profil så blir man lurad. Allt ser oskarpt ut i displayen på kameran. Jag har dragit upp jpg skärpan till max för att få en bra bid att titta på i kameran.

Hej

Har dock inte testat detta men kan tänka mig att om man drar upp skärpan i kameran kan inställningarna i DPP göra att rå bilden skärps också.

Testa gärna detta också och det i förra inlägget.

Själv konverterar jag i Photoshop och har inte brytt mig för den bryr sig inte :) :)

Mvh

Omar

Rådata och visningsdata

Klargörande:
Jag menade att rawfilens data inte ändrade sig. (däremot påverkas hur rådatan ska tolkas av t.ex DPP)
Själva raw-filen är dock densamma och kan justeras utan kvalitetsförlust oberoende av bildstil.

Re: Rådata och visningsdata

precis, samma om du väljer svartvitt, det e likafullt färg i rawfilen.

roine

Tonyeagle skrev:
Klargörande:
Jag menade att rawfilens data inte ändrade sig. (däremot påverkas hur rådatan ska tolkas av t.ex DPP)
Själva raw-filen är dock densamma och kan justeras utan kvalitetsförlust oberoende av bildstil.

Tack för bra information!

Tack för bra svar!

Satt ett par timmar igår och sökte svar utan att hitta något så jag är tacksam för att ni har upplyst mig!

Ska börja jobba med RAW när jag kommer hem igen!

Mvh Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto