Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta beg. Pentaxpaket något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

anpahl

Aktiv medlem
Jag ställer frågan åt en vän som är helt nybörjare när det kommer till fotografering. Själv har jag ingen erfarenhet alls av Pentax så jag chansar på att ställa frågan här.

Min vän har blivit erbjuden en Pentax K-x med kitobjektiv 18-55. Sen ingår ett Tamron 70-300 F4-5.6 endast ca 50 bilder tagna. Självutlösare, laddningsbara batterier, laddare och väska följer med och priset är 2500 kr. Allt fungerar felfritt.

Är detta ett bra pris eller skulle ni hellre ha satsat på Nikons eller Canons billigaste paket?

Jag ställer frågan åt en vän som är helt nybörjare när det kommer till fotografering. Själv har jag ingen erfarenhet alls av Pentax så jag chansar på att ställa frågan här.

Min vän har blivit erbjuden en Pentax K-x med kitobjektiv 18-55. Sen ingår ett Tamron 70-300 F4-5.6 endast ca 50 bilder tagna. Självutlösare, laddningsbara batterier, laddare och väska följer med och priset är 2500 kr. Allt fungerar felfritt.

Är detta ett bra pris eller skulle ni hellre ha satsat på Nikons eller Canons billigaste paket?

Jag är stor vän av Pentax och äger objektiven du nämner men inte kameran. Den sistnämnda har ju nu några år på nacken då den kom ut 2009. Nackdelen med Pentax är att autofokusen är lite slö jämfört med Nikon/Canon även om skillnaden inte är så stor längre i de flesta sammanhang. En klar fördel är inbyggd stabilisator i huset som gör att alla objektiv man sätter på stabiliseras. Tamronobjektivet är okej men inte mer. Pentax-objektivet anses väl vara ett av de bättre kitobjektiven. Din vän får hyfsat mycket för pengarna men det är inget superfynd. Dock, det kan vara bra som en start. För dubbla pengarna får man dock en Pentax K50 + ett 18-55mm objektiv som är vädertätat. Bättre sensor också och bättre video också.

Hoppas att ovanstående hjälper.

Mvh
Fredrik

Jag är stor vän av Pentax och äger objektiven du nämner men inte kameran. Den sistnämnda har ju nu några år på nacken då den kom ut 2009. Nackdelen med Pentax är att autofokusen är lite slö jämfört med Nikon/Canon även om skillnaden inte är så stor längre i de flesta sammanhang. En klar fördel är inbyggd stabilisator i huset som gör att alla objektiv man sätter på stabiliseras. Tamronobjektivet är okej men inte mer. Pentax-objektivet anses väl vara ett av de bättre kitobjektiven. Din vän får hyfsat mycket för pengarna men det är inget superfynd. Dock, det kan vara bra som en start. För dubbla pengarna får man dock en Pentax K50 + ett 18-55mm objektiv som är vädertätat. Bättre sensor också och bättre video också.

Hoppas att ovanstående hjälper.

Mvh
Fredrik

Tack! Jag skickar vidare ditt svar!

för mycket

Tycker det är för mycket pengar. Objektivet säljs nytt för 1000 kr, kameran är väldigt gammal och mycket har hänt sedan dess. Pentax är prisvärda grejer så be din vän kolla på k-5, K-30, K-50 istället. Dessa kameror har en 16 Mp sensor som är mycket bättre. Särskilt om det är lite mörkt och man måste ha högre ISO (vilket ju är ganska vanligt i vårt land:)

Håller med Mats.

Jag har haft en K-x och den är en väldigt trevlig kamera att använda men lite för långsam. Jag bytte till en K-30 som är något större men snabbare och bättre på flera andra sätt. Den står sig fortfarande ganska bra idag. Det är för övrigt i stort sett samma kamera som K-50.

ANNONS
Götaplatsens Foto