Annons

Zoomobjektiv till Pentax K-5

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasM

Aktiv medlem
Gick och blev med Pentax K-5 där ett Tamron 17-50 2,8 objektiv följde med och börjar nu kika på ett zoomobjektiv som komplement, måste ju ha nån koll på hur mycket kosing man måste skrapa ihop så köpet kommer inte att ske på studs. :)

Ett krav är att det ska vara vädertätat vilket märkesmässigt gör det ganska enkelt, det är Pentax som gäller. Tamron har iofs släppt ett 24-70 som är vädertätat, dock inte med passning för Pentax, så kanske det dyker upp vädertätade från andra än Pentax vad tiden lider.

Hur som helst så är det följande som finns att välja på om man bortser från de billigare kitobjektiven såsom 50-200 WR.

Pentax SMC-DA 18-135/3,5-5,6 AL (IF) DC WR: 5490:-
Pentax SMC-DA* 50-135/2,8 ED (IF) SDM: Nedsatt till 9975:- (Ord pris 10293:)
Pentax SMC-DA* 60-250/4 ED (IF) SDM: 12490:-

Skiljer ju en hel del i pris mellan dessa och photozone klankade ner ganska duktigt på 18-135 men kikar man på Pentaxforums och dess användares erfarenheter av den gluggen så verkar det faktiskt vara ett helt ok objektiv.

Det jag ställer mig frågande till är förstås om DA*-objektiven är så pass mycket bättre att prisskillnaden är försvarbar?
DA* ska tydligen ha snäppet bättre vädertätning allra helst när det gäller damm. Borde kunna vara en fördel allra helst vintertid då snö kan ha en förmåga att leta sig in både här och där. Byggkvalitéten är en annan skillnad.
2,8 för DA* 50-135 är förstås bättre än 3,5-5,6 för 18-135 medans 4 för 60-250 känns lite halvklent.

Objektivet är tänkt att användas främst utomhus för ganska varierad fotografering, från natur (djur och landskap) till arkitektur samt säkert endel människor också plus endel motortävlingar. Det ska även fungera bra i skymning och mörker, nu är iofs K-5 inte helt borta på den delen men ser ingen nackdel att objektivet klarar det så bra som möjligt.
Men det ska givetvis gå att använda inomhus också.
Sommartid ska man inte behöva få panik om det börjar regna och vintertid kommer prylarna att få åka en hel del snöskoter, iofs så lär inte något av objektiven ha några större problem med detta plus att prylarna kommer förstås vara i en väska under färd.

Vad tror ni? Är själv inne på DA* 50-135 även om jag har vissa betänkligheter angående stoppet vid 135. SDM-issues är inget jag oroar mig över då det verkar ha blivit bättre plus att det på internet brukar kunna vara lite felaktigt representerat.

Objektiven går förstås att få till bättre priser från både Nederländerna och England med följd av kortare garantitid och ingen möjlighet att åberopa kkl.
 
Lite lösa tankar.

Av de bilder jag sett från 18-135 så går det objektivet bort direkt. Många säger sig dock vara nöjda men som sagt, jag förstår inte varför.

50-135 anses väl däremot vara en fullträff. Det borde vara ett säkert val, men så vill man kanske nå längre och då blir det jobbigt. Å andra sidan så blir 60-250 ett rätt stort objektiv också, kanske lite väl stort att gå runt med till vardags...
 
Ja det skiljer lite i vikt mellan dem, 50-135 väger 765 gram med motljusskydet och 60-250 väger in på 1040 gram samt att det är ungefär 3 cm längre.
Fördelen med DA*-objektiven är att de har samma filterstorlek som Tamron-objektivet, enkelt att flytta filter mellan objektiven vilket blir helt klart billigare än att köpa fler filter. Griper som ni ser efter lite strån till att motivera det högre priset. :D

Sen verkar det vara så att 50-135 har snäppet bättre IQ än 60-250 så det är kanske mer en fråga om huruvida jag behöver omfånget 135-250 i någon större utsträckning.

Här är en bild på DA* 16-50, 50-135 och 60-250.

 
Med tanke på att Du har en bra normalzoom i Tamronen, har den själv och är jättenöjd med den så känns 50-135 f2,8 som rätt val om Du inte i försa hand fotar djur och då småfågel annars kommer Du ganska långt med 135 för alround och inomhus.

Så mitt tips blir att kompletera med en 50-135.a klart värt pengen, den dagen Du vill ha massa mera tele så skaffar Du en 120-400 eller 150-500 till Din K-5 ;-)
 
Låter vettigt, får nog bli en 50-135 och om man behöver mer får man väl lov att köpa ett tele eller telezoom vad tiden lider.

Tack för svaren allihopa. :)
 
Efter att ha sett och kännt på ett 50-135 så förstår jag populariteten. Det är litet, robust och perfekt brännvid för mycket och allt med vädertätning. För mig som fotar sport skulle jag gärna ha ett 60-250 som komplement till mitt Sigma 70-200 när jag behöver lite extra tele, bländaren står ändå ofta på F4.
 
Jag är inte snabb men jag är sen...

Kom lite annat ivägen så blev inget köp i somras men nu står ett köp för dörren.

Har ju varit lite SDM-problem med DA*-objektiven men Pentax uppdaterade SDM:en i flera av dessa objektiv nångång under andra halvan/slutet av 2012.

Med det sagt kommer vi till mitt dilemma, Cyberphoto har ett demoex av 50-135 till salu. Snackade med en säljare där och de fick in objektivet till sig i Januari i år, de vet inte när det är tillverkat och vad jag förstått är det inget man kan utläsa från serienumret heller. Så beror helt och hållet på hur länge det har legat i lager hos Pentax Sverige om det har uppdaterad SDM eller inte.

Demoexet är 1305:- billigare än ett flång nytt, det följer med ett UV-filter och en väska för objektivet samt att man får fulla garantier. UV-filtret lär iofs inte komma att användas då jag inte ser vitsen med det.

Beställer jag ett nytt så vet jag att jag med största sannolikhet får ett objektiv med uppdaterad SDM då de är slut i lager både hos åf (ja förutom demoexet då) samt hos Pentax Sverige (Focus Nordic) och de väntar på en sändning från Japan preliminärt i slutet av denna vecka.

Vad tror ni, är det dumsnålt att gå på demoexet? Känns lite osäkert iaf.
 
Garanti blir samma som om jag köper ett nytt, mao 2 års garanti från mitt köpdatum. Frågade specifikt om det. :)
 
Hej, har själv ett 50-135 och det har funkat klockrent i flera år, lagom allround brännvidd (en smaksak förstås) en stor fördel är att det inte ändrar storlek vid zoomning eller fokusering. Bra bildkvalitet.
Det enda som retar mig är att motljusskyddet blir lite för lätt att få av efter några års använding, slitstyrkan på fattningen kunde varit bättre, SDM inga problem.
 
Demoexet beställt, fick ner det ett par hundra till. Beställde även en Lowepro Nova 180 så man har nåt att växa i. :)
 
Imponerande frakttid, mindre än 24 timmar från att jag beställde till att jag kunde hämta ut paketet. Är iaf drygt 50 mil bort med sorteringsställen osv.

Så nu är det bara att bekanta sig med Elsa, jäpp hon har fått ett namn. :)
 
Imponerande frakttid, mindre än 24 timmar från att jag beställde till att jag kunde hämta ut paketet. Är iaf drygt 50 mil bort med sorteringsställen osv.

Så nu är det bara att bekanta sig med Elsa, jäpp hon har fått ett namn. :)

Trevligt! Posta gärna i Pentax-forumet om vad du tycker om din nya kärlek. ;)
 
Fortsätter på den här jag!

Hej! Har idag 50-200 kit-optik och undrar lite om synvinklar på de alternativ som finns till Pentax i form teleobjektiv på grund av en rätt stor prisskillnad. Funderat på tamron 70-200 f2,8 Pentax 60-250 f4 samt Sigmas 120-400 f4-5,6. Är 60-250 med sin vädertätning värd nästan det dubbla i pris och kommer man ångra sig i och med att det inte är mer än 50 längre i omfång än mitt 50-200. Finns även Pentax fasta 300 men vill nog ha friheten zoo men ger. Sen är det viktigaste att man blir nöjd med de bilder man tar och hur skärpan är emellan dem på full öppning och brännvidd. Tacksam för svar! /Robin
 
Hej! Har idag 50-200 kit-optik och undrar lite om synvinklar på de alternativ som finns till Pentax i form teleobjektiv på grund av en rätt stor prisskillnad. Funderat på tamron 70-200 f2,8 Pentax 60-250 f4 samt Sigmas 120-400 f4-5,6. Är 60-250 med sin vädertätning värd nästan det dubbla i pris och kommer man ångra sig i och med att det inte är mer än 50 längre i omfång än mitt 50-200. Finns även Pentax fasta 300 men vill nog ha friheten zoo men ger. Sen är det viktigaste att man blir nöjd med de bilder man tar och hur skärpan är emellan dem på full öppning och brännvidd. Tacksam för svar! /Robin

Hej!

Har du kollat på detta (budgetobjektiv med vädertätning)?: HD Pentax-DA 55-300mm F4-5.8 ED WR

Är det brännvidd du behöver, köp Sigmat.

Skarpa bilder på full öppning över hela zoomområdet, och vädertätning: DA*60-250 alla dagar i veckan...

Mest prisvärt: Tamron.

Det är inte lätt att välja :)
 
Hej! Har idag 50-200 kit-optik och undrar lite om synvinklar på de alternativ som finns till Pentax i form teleobjektiv på grund av en rätt stor prisskillnad. Funderat på tamron 70-200 f2,8 Pentax 60-250 f4 samt Sigmas 120-400 f4-5,6. Är 60-250 med sin vädertätning värd nästan det dubbla i pris och kommer man ångra sig i och med att det inte är mer än 50 längre i omfång än mitt 50-200. Finns även Pentax fasta 300 men vill nog ha friheten zoo men ger. Sen är det viktigaste att man blir nöjd med de bilder man tar och hur skärpan är emellan dem på full öppning och brännvidd. Tacksam för svar! /Robin

Tråden hör egentligen hemma i Pentax forumet...
Till trådskaparen: DA50-135 är suverän, men du kanske behöver nåt längre?
Som Sigma 120-400, men den är ett stort hopp från 17-50 och tung.
Eller Tamron 70-200/2,8 (som jag nyligen har beställt).

Du vill tydligen ha lite längre brännvidd, eftersom du har 50-200an
kanske Sigma 120-400 passar. Den är tung och stor men ger mycket för
pengarna. 50-200 är lätt och billig men har inte så rolig ljusstyrka.
DA60-250 har jag inte...
 
Är vädertätning viktigt så är Pentax 60-250 f4 det enda valet. Är du bara ute efter en uppgradering av din kitzoom så skulle jag säga Tamron 70-200/2,8, rent skärpemässigt tror jag dem matchar 60-250 redan på bl. 2,8 vid bländare 4 så är den nog skarpare.
Något riktigt bra längre än 300mm kommer att kosta om du skall ha till Pentax. Du vill ju dessutom ha en zoom och då blir det ändå mindre urval.
Vi får verkligen hoppas att Tamron tänker om när det gäller deras nya 150-600, om det håller vad det lovar kommer jag verkligen att lida av att det inte tillverkas i rätt fattning ;-)
Räcker 300mm så är det ju många som lovordar Tamrons 70-300 VC inget jag provat själv men tittar man på rena testvärden så ser det ju bra ut.

Micke.
 
Tack så mycket!

För de synvinklar jag fått, skriver in vad det blir för något. Hoppas med vilket det än blir att det kan leda till någon form av utveckling och att intresset därmed växer. Mvh Robin
 
Du har säkert redan handlat men för mig blev det iaf ett DA*50-135 och jag är duktigt nöjd med det, ångrar mig inte ett dugg.
Går dessutom och sneglar på Pentax DA 1,4x telekonverter som är vädertätad, f4 och 189mm är vad man får ut av objektivet då.
 
ANNONS