Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta damm på sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
http://www.beggat.com/planket/makten/ludd.jpg

Har aldrig sett detta tidigare, utan bara sen jag bytt till ett nytt objektiv. Vad jag sett finns det inga partiklar på front- eller baklins.
Kan det vara något inne i objektivet? :-S
Hoppas verkligen inte det...
Att jag inte sett det förut kan iofs vara en slump, men jag tänker mig att damm på sensorn snarare borde vara ganska skarpt, men å andra sidan, om det är ett hårstrå som inte ligger "plant" mot sensorn så kanske det kan bli såhär?

Det är nog mest troligt att det är damm på sensorn. jag brukar ha sånna, får damma av den ibland. det blir suddiga prickar av allting som är så nära. även om det ligger plant mot sensorn.

Det liknar sensordamm, men man vet ju inte.

Har du ett annat objektiv så skruva på det. Ställ in bländartal 22 eller högre och ta en bild mot en enfärgad yta, gärna blå himmel. Då kommer det att visa sig om (att??) du har damm på sensorn.

Tack, nu blev jag lite lugnare:) Vore ju sjävla fanken om man skulle ha nåt jobbigt hårstrå inbyggt i gluggen:-(
Jag har aldrig dammat av sensorn, och bytt objektiv ganska friskt i icke dammfria miljöer med min 1700 exponeringar gamla kamera.

Får söka lite på hur man avdammar då helt enkelt.

Martin, att äta ostbågar och byta objektiv samtidigt är ingen bra kombination! ;)

Senast ändrad:
mangans skrev:
Martin, att äta ostbågar och byta objektiv samtidigt är ingen bra kombination! ;)
Va, inte???

Jag brukar piska mattorna inomhus strax innan jag byter objektiv. Låter gärna kameran stå påslagen med spegeln uppe och objektivet av medan jag dammsuger också;-)

Nejdå, jag är rätt försiktig, men jag byter ganska ofta, och det är klart att det blir lite damm förr eller senare. Trodde inte att det skulle se ut på det viset bara, utan mer karpa prickar eller linjer, eftersom dammet ju borde ligga mot själva sensorytan, och alltså teckna skarpa skuggor i bilden, men så är det kanske inte alltså...

Skräp inuti objektivet avbildas inte skarpt på det här sättet. Ditt problem sitter mycket nära sensorn.

/Pontus

Pongu skrev:
Skräp inuti objektivet avbildas inte skarpt på det här sättet. Ditt problem sitter mycket nära sensorn.
Ok, det låter logiskt. Särskilt med tanke på att skräpet ser precis likadant ut oavsett skärpeinställing, då saker flyttas jämte sensorn inne i objektivet:)

ANNONS
Götaplatsens Foto