Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta ok för Canon ef100mm Macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

topzy

Medlem
Hej!

Har lite problem med mitt 100mm Macro-objektiv!

Jag har försökt få Canon att åtgärda bakfokus vid AF i centerpunkten. De hävdar dock att den är perfekt!

Är det inte lite bakfokus på dessa kort eller är det dax för mig att skaffa glasögon... Har använt Stativ och ring-blixt...

Förstora upp och kolla in center af-punkt...
www.zpetersen.se/bilder/1.JPG
www.zpetersen.se/bilder/2.JPG
www.zpetersen.se/bilder/3.JPG
www.zpetersen.se/bilder/4.JPG
www.zpetersen.se/bilder/5.JPG
www.zpetersen.se/bilder/6.JPG

Ett Macro-objektiv borde vara mycket skarpare än så här i centrum anser jag.. Det är väl det som är grejen m Macro-objektiv, att de ska leverera skarpa bilder. Speciellt detta objektiv som fått så himla mycket god kritik för sina skarpa bilder...

Vad anser ni? Kräver jag för mycket?

Jag tycker att det ser ut som att focus inte ligger rätt framför allt på bilderna med tändstickorna. Där kan man se att focus ligger lite längre bak än vad som är rätt (såvida focus ligger mitt på svavlet).

Vilken bländare och avstånd har du haft ? Du har ett väldigt kort skärpedjup med det här objektivet och de åtgärdar inte fram eller bakfokus om det är mindre än halva skärpedjupet. fokusera manuellt vid macro (ställ in skärpan ungifär och sen gungar du på kroppen tills skärpan ligger där den ska).

/ Erik

ANNONS
Götaplatsens Foto