Annons

Är i valet och kvalet mellan Ricoh-, Lumix- och Leica-kompaktkamera. Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

bigsmooth

Aktiv medlem
Är i köptankarna av en ny kompaktkamera. Har redan en Nikon d80(som snart ska få en storebror i form av d700 eller liknande) men vill ha en mindre smidigare kompaktkamera som är riktigt bra och klarar skjuta i Raw. Tror det står mellan Ricoh GR digital III, Leica d-lux 4 och Panasonic Lumix DMC-LX3. Vad skulle ni köpt och varför? Prisskillnaden mellan de olika modellerna spelar mindre roll. Jag vill dock inte ha ett större hus så Canon G11 etc går bort.

Ska användas till diverse spontanplåtning, gatufotografering etc.

Alla tankar och tips är mer än välkomna.

Tack på förhand
 
... Vad skulle ni köpt och varför? Prisskillnaden mellan de olika modellerna spelar mindre roll. Jag vill dock inte ha ett större hus så Canon G11 etc går bort. Ska användas till diverse spontanplåtning, gatufotografering etc. Alla tankar och tips är mer än välkomna.
Tack på förhand

Leica d-lux 4 och Panasonic Lumix DMC-LX3. är exakt likadana kameror, det som skiljer är att Leica kostar 7.495 och Panasonic 4.190, vet inte om 3.305 SEK motiverar en bättre mjukvara, Silkypix Developer Studio och Capture One för Leicaäven om jag själv har en och är helnöjd med den.

Det är mycket pengar, 3.300 för en röd prick och 3 års garanti om du registrerar kameran på Leicas hemsida, Skandinavien.

Vad jag går och funderar på är en Olympus E-P1/E-P2, eventuellt en Panasonic Lumix DMC-GF1. Just nu ligger jag lågt och går och väntar på höstens nyheter eftersom jag på intet sätt "sitter i sjön".

Orsaken till denna önskan är att jag har behov av att "resa lätt", speciellt som flera flygbolag har gränsen 5 kg för handbagaget, jag vet, flertalet bolag tillåter kamera/fotoutrustning utanför handbagaget men inte alla.
 
Tack för svaret. du har ingen åsikt om Ricoh? Det är nog den jag jag ligger närmst att köpa för stunden : )
 
4 490 kr - det priset har CP haft en längre tid, dessutom hittar du den billigare i England och varför inte Holland.

Jag ska inte ha någon, men såg att Cyber hade den på förstasidan som prissänkt så det var bara ett tips, ingen fråga egentligen, även om formuleringen inte var solklar.
 
Är i köptankarna av en ny kompaktkamera. Har redan en Nikon d80(som snart ska få en storebror i form av d700 eller liknande) men vill ha en mindre smidigare kompaktkamera som är riktigt bra och klarar skjuta i Raw. Tror det står mellan Ricoh GR digital III, Leica d-lux 4 och Panasonic Lumix DMC-LX3. Vad skulle ni köpt och varför? Prisskillnaden mellan de olika modellerna spelar mindre roll. Jag vill dock inte ha ett större hus så Canon G11 etc går bort.

Ska användas till diverse spontanplåtning, gatufotografering etc.

Alla tankar och tips är mer än välkomna.

Tack på förhand
.
De "blidde" en S90 för min del, stod och valde mellan en GR III och S90...valet föll på zoomen. Lumix LX3 föll bort på storleken. Jag har inte ångrat mig, S90´n är en fantastisk kompakt, den bästa jag någonsin haft och provat. Men tyvärr är det så låååååångt ifrån den bildkvalité en DSLR levererar.
 
Jag har en GRDIII och gillar den skarpt. Möjligheten att ställa in snap-focus så kameran ställer fokus på ett förutbestämt avstånd vid omedelbart heltryck (skippar autofokusen) gör den utmärkt för snabba bilder (vid halvtryck kör den autofokus).

Jag har inte testat S90 så jag kan inte jämföra, men för mig var frånvaron av zoom ett plus, jag avskyr motordriven zoom.
 
Ja, zoom är inget jag är i behov av. Zoomar hellre med fötterna i utbyte mot bättre optik. Hur skiljer sig byggkvalitén mellan ricoh och s90? Är det någon av de andra som rår på ricoh bildkvalité?
 
Ja, zoom är inget jag är i behov av. Zoomar hellre med fötterna i utbyte mot bättre optik. Hur skiljer sig byggkvalitén mellan ricoh och s90? Är det någon av de andra som rår på ricoh bildkvalité?

Nu har jag ju ingen erfarenhet av de andra, men som jag förstått det så sitter samma sensor i GRDIII och S90 så förutsättningarna borde vara ungefär desamma.

Ang byggkvalitén så påminner Ricohn mig om min Canon 20D, vilket är ett gott betyg. Den motordrivna utfällningen av objektivet känns förstås kompaktkamera, men det är svårt att komma ifrån.

Bildkvalitén ur Ricohn är mycket god, MEN det krävs att man kör raw om man vill få det riktigt bra. Jpegmotorn är tyvärr inte superbra och även auto-konverterade rawfiler blir betydligt bättre. Jag tror att mycket av min besvikelse på jpegfilerna grundar sig i att menyvalet "NR OFF" ingalunda stänger av brusreduceringen. Det är inget som märks vid låga iso på en nedskalad bild men om man är dum nog att sitta och jämföra bilderna i 100% förstoring så är skillnaden i detaljåtergivning mellan raw och jpeg markant redan på låga iso.

Här är en ovetenskaplig jämförelse mellan raw och jpeg vid iso800 som jag gjorde första dagen jag hade kameran. Bilden som heter Caplio kommer från Ricoh Caplio R2.
http://www.update.uu.se/~jeppe/bilder/grd3/iso800/

Jag hittade några nedskalade (ej beskurna) bilder vid varje iso-nivå också. Antagligen neutralt
konverterade med dcraw (ingen uppskärpning, ingen brusreducering).
3200 och 6400 är skapade med underexponering och sedan kompensering för detta i rawkonverteringen, filen som har "gimp" i filnamnet har blivit färgbrusreducerad mha oskärpa i färgkanalerna.
http://www.update.uu.se/~jeppe/bilder/grd3/isotest/

Dessa slarviga "test" med knapphändig information kanske inte säger så mycket, men jag tänkte att det alltid är något :) Jag minns att jag hittade flertalet bra test på nätet när jag själv letade kamera vid årsskiftet, så har du ännu ej funnit står det att finna. Jag har tyvärr inte några länkar att bjuda på.
 
På fotomässan i göteborg så klämde jag på en tyvärr icke fungerande Samsung EX1. Men om bildresultat kommer att leva upp till känslan som huset hade och vad specen ger förutsättningar för, ja, då har Samsung tagit fram en kraftfull konkurrent till andra "proffs"-kompakter såsom LX3, G11 etc. Lite större än LX3, snarlik sensor, ljustarkare, samma vidvinkel men lite mer tele, vikbar display. Dock ingen optisk sökare, men det är väl nästan bara G11 som har det idag, tyvärr. Nåväl, har du inte bråttom så kan det kanske vara värt att vänta på. Det var väl sagt att den skulle kunna börja dyka upp i svenska affärer under april.

/m

http://asia.cnet.com/reviews/digitalcameras/0,39005881,45210946p,00.htm
http://www.techradar.com/news/photography-video-capture/cameras/hands-on-samsung-ex1-review-672447
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar och tips. Det ser ut att bli en Ricoh grd III för min del. Kanske mycket för att jag tycker den är så otroligt snygg/clean. Verkar vara samma bildkvalité etc från lumixen och s90. Då kan man få gå på byggkvalité och utseende : )

Kan få hem den från Hong kong för runt 4500kr med frakt och allt.
 
Någon sista som vill övertyga mig att köpa något annat än Ricoh grd III så är ni välkomna att skjuta. Hatar att köpa grisen i säcken : )
 
Förvisso en annan prislapp, men kanske går att få till vettigt pris från Hong Kong den med, vore ju en Leica X1 i så fall :D Annars är det väl de uppräknade här som är toppskiktet...
Jag hoppas att fler tillverkare gör en liknande X1 snart (fast billigare, behöver inte stå Leica på min), gärna annonserar ut idag att de är på gång, för jag vill också ha en liten smidig kamera.
 
ANNONS