Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är jag petig? EF 50/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

JojjoGbg

Aktiv medlem
Har köpt ett Ef 50/1,4 från Usa!
Har haft det inne på justering,men jag är inte riktigt nöjd!
Tycker att det blir alldeles för soft med störst bländare!
Sen tycker jag att autofokus missar mer än med mina andra objektiv!
Är jag för gnällig?
Här är ett utsnitt från mitten på en av de bättre bilder tagna med bl 1,4 på lite avstånd!

B_002_400.jpg

Det är en skärpt jpg-fil direkt från kameran (standard läge)
Avståndet är ca20m!

Det är ett utsnitt av denna bilden!
B_002_500.jpg

hej!
Kan inte mer än ge dig mentalt stöd.
Jag tycker att du kan kräva mycket bättre resultat för pengarna. Nått skumt är det....

Testa fota något på ca 1,5-2m avstånd på bländare 1,4 och en till översiktsbild på bländare 8.

Den första bilden såg väldigt svag ut, har själv ägt ett ex och jag älskade det.

jag tog en bild med min. bl 1.4 i RAW, converterad i Rawshooter och lite USM PS:

Bilagor

• 400x300_50mm bl 1-45a8e5058-usm-crp.jpg
    400x300_50mm bl 1-45a8e5058-usm-crp.jpg
    46.2 KB · Visningar: 482
Snygg softning...om man hade velat ha det ;)

Men nej jag hade inte varit nöjd med det objektivet.

50/1.4 ÄR inte helskarp med f1.4, men din ruta ser nog lite softare ut än vad som är kul.
Skickar en bild jag tog nyss. ESO350D, f1.4
100% crop i mitten

Bilagor

• test1.jpg
    test1.jpg
    93.5 KB · Visningar: 410
Men har du inte väldigt stort skärpedjup för att vara bländare 1.4 i den andra bilden Jonas? Kan du inte lägga upp en större bild i ditt album och länka till. Gör den så att det går att läsa exif-data på bilden. Dvs använd Photoshop eller något annat program som behåller exif i filen.

Det är lättare att verkligen se skärpan då också. Gör den gärna i 1024.

Jag har ett antal Canongluggar och kan bara konstatera att det finns ett rött L på somliga, och det inte helt utan anledning. Skillnaden är tydligare/större än vad de flesta tror.

Tibor skrev:
jag tog en bild med min. bl 1.4 i RAW, converterad i Rawshooter och lite USM PS:
"Lite" USM?? Bilden är ju aldeles skev med vågform... Gör en ren crop av bilden och skippa USM helt så får vi se. Skärp heller inte vid RAW konverteringen.

Linmajon skrev:
"Lite" USM?? Bilden är ju aldeles skev med vågform... Gör en ren crop av bilden och skippa USM helt så får vi se. Skärp heller inte vid RAW konverteringen.
det blev fel när jag skulle göra en 400 px bild. originalet ser mkt bättre ut. nytt försök (helt oskärpt i både RS o PS):

Bilagor

• 50mm-bl-85a8e5058-02-crop.jpg
    50mm-bl-85a8e5058-02-crop.jpg
    53.7 KB · Visningar: 339
Bara för att göra mig ännu mer konfys,slår objektivet till och levererar en sån här bild!!

Bilagor

• f_035_400.jpg
    f_035_400.jpg
    53 KB · Visningar: 209
En tanke som slagit mej är om det stora ljusinsläppet som en bländare på 1,4 medger kan göra autofokusen mer opålitlig?
Sen ser jag mycket Chromatisk Aberration på 1,4,som den enligt tester inte skall lida av!
Tecken på fel?

1/640 sek F1,4 ISO100

Bilagor

• f_011_400.jpg
    f_011_400.jpg
    49.6 KB · Visningar: 201
CA på största bländare är inget konstigt. Speciellt inte på optik som inte är framtagen för digitala kameror. Det är precis samma CA på min 85/1.8. Blanka ytor är värst.

För övrigt verkar ju skärpan rätt bra också...

JojjoGbg skrev:
En tanke som slagit mej är om det stora ljusinsläppet som en bländare på 1,4 medger kan göra autofokusen mer opålitlig?
Sen ser jag mycket Chromatisk Aberration på 1,4,som den enligt tester inte skall lida av!
Tecken på fel?
Tvärtom. Större bländaröppning ger i regel en bättre möjlighet att autofokusera pga av diverse anledningar. Mer ljus ger högre kontrast och större utrymme att detektera fas-skillnaden.

Det där ser inte nödvändigtvis ut som kromatisk abberation utan skulle kunna vara ljusspridning mellan mikrolinserna på alternativ överblödning mellan cellerna på sensorn.

ANNONS
Götaplatsens Foto