Annons

Är kamerahuset tillräckligt bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

josefin.fo

Medlem
Just nu fotar jag med Sony DSLR-A230, men är sugen på något nytt eftersom att jag fotar extremt mycket.

Jag funderar ifall jag ska köpa en ny kamera eller ifall jag ska nöja mig med kamerahuset och köpa bättre objektiv till den? I sådana fall vilken kamera eller vilka objektiv rekommenderas?

Tacksam ifall någon svarar

/Fototokiga Josefin

Med en nyare modell kan du få mindre brusiga och mer vältecknade bilder också om du måste använda ganska högt ISO.

Det går att få brusiga bilder med nyare kameror också. Bilder som har exponerats väl vid måttligt ISO blir inte brusiga, men α230 tål inte att man ökar ISO mycket. Med en nyare kamera kan ISO höjas mer innan man besväras av bruset.

I stort sett alla nyare modeller har bättre sensor än α230. Vilken som för tillfället är bäst kan man ta reda på exempelvis hos DxOMark. Det finns skillnader mellan olika modeller, och de avspeglas i viss mån i priset. Exempelvis SLT α77 har ungefär samma egenskaper vid ISO 800 som α230 har vid ISO 100. Upp till ISO 3200 ger den mycket gott resultat, men när man går upp till 6400 krymper det dynamiska omfånget så att man kan märka det, och bruset blir mer tydligt.

Att sätta på ett annat objektiv förändrar inte brusegenskaper eller dynamiskt omfång, även om det kan ha större ljusinsläpp, så att man inte behöver höja ISO lika mycket.

Börja med att ge kameran mer ljus.

Du fotar med stativ? Det tilåter längre slutartider.

När du fotar folk, har du bra blixtar?

Ja, och är det så att du inte vill behöva använda stativ eller dyra blixtar, då är det en först och främst ljusstarka objektiv du behöver, men också till viss del en nyare sensor. Har du många objektiv till din Sony-kamera? Om inte kolla på alternativen, typ Nikon ellet Pentax. Pentax K5 är en grymt brusfri kamera samt även Nikon d5200 eller Nikon D7000/D7100. Canon har många bra modeller också. Vad det finns för prisvärda systemkamera-alternativ hos Sony för tillfället vet jag inte, men de gör lika bra kameror även de.. Men som sagt, ljusstarka objektiv ger mest skillnad för pengarna. Lycka till!

Sony SLT A77 hus + AF DT 16-50/2,8 SSM Är ett stort steg uppåt och komplettera med tex ett beg
Tamron SP AF 90mm F/2.8 MACRO (1:1) . Kan vara över din budget men är foto ett stort intresse så är detta ett bra alternativ.

Svårt att svara på

Hej Jossan!

Din fråga är jättesvår att svara på rakt av. Ser att du är nyreggad och inte har laddat upp några bildexempel. Om du gör det kan jag/vi/man försöka se om dina bilders suddighet bla kan bero på inställningar/kameran andra omständigheter osv.

Om du laddar upp lite bildexempel på bilder som du är "missnöjd" med med behållen EXIF-fil så kan vi tillsammans kanske lista ut lite lättare om det verkligen är en ny kamera du behöver. Vilka objektiv använder du idag till din Sony?

Annars kan man ge det förenklade svaret att men exakt samma kunskapsnivå, handhavande och omständigheter runt fotograferandet blir sannolikt bilderna bättre med en nyare och bättre kamera. Frågan är om det är den investeringen ditt fotograferande behöver just idag..:).

ANNONS
Götaplatsens Foto