Annons

Är kameran långsammare med VR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael F

Aktiv medlem
Har för cirka en månad sedan införskaffat ett Nikkor 70-300 VR, ett väldigt fint objektiv på alla sätt.

Men: Kameran (D80) blir märkbart "segare" vid exponering när jag har VR inkopplat. Nu handlar det inte om någon avsevärt lång tid, men tillräckligt för att kameran inte upplevs rapp i avtrycket. Det är precis som om den måste "VR:a" klart innan slutaren behagar agera. Kanske är detta fullt normalt, men efterosm detta är mitt första VR-objektiv blir jag osäker på om allt står rätt till.

En del av min osäkerhet kommer sig av att jag inte registrerat detta problem i början - upplever att det dykt upp nyligt?

(Förvisso kan jag ju stänga av VR när det är korta slutartider, men jag vill helst att det ska funka lika oavsett om VR är på eller ej.)

/M

Hej ! VR är ju inget som måste göras klart innan avtryck utan det pågår ju hela tiden i bakgrunden om du förstår vad jag menar,har samma objektiv till min D90 och har inte detta "problem" . Du säger att allt funkar bra utan VR påslaget så det verkar ju mysko.Kanske det är nåt fel på objektivet ? Vad kör du annars med för inställningar på kameran då problemet uppstår ?

Jag såg någon intervju/demofilm från Nikon som förklarade litegrann om hur deras VR funkar och som jag förstod det så centrerades VR-linsgruppen innan bilden tas, om nu detta skulle kunna påverka. Jag har dock inte märkt något sånt på mitt 18-55VR, men där sitter väl inte samma generation av VR?

Detta har jag läst om innan...
Antingen här eller på något svenskt nikonforum.

Som jag kommer ihåg så är det fler som upptäckt detta fenomen just på D80. Har för mig att de även rapporterat in det till Nikon.

Tror till och med att det gällde 70-300 vr den gången också.

Sök här på forumet så hittar du säkert tråden.

Ska testa återställa kameran till fabriksinställningar och se om felet försvinner.
Vad gör man annars?

Det är med stor sannolikhet inte fel på dina grejer.
Precis som du själv skriver så måste VR "arbeta färdigt" innan bilden kan tas.

Förutom att påslaget VR ökar förbrukningen av batteriet, och fördröjning av exponeringen.
Så finns det ytterligare ett skäl att inte ha VR påslaget när slutartiderna inte är tillräckligt långa för att VR ska göra någon nytta.
Det är det faktum att VR under vissa förutsättningar kan gör att AF fungerar sämre.

Förutom att påslaget VR ökar förbrukningen av batteriet, och fördröjning av exponeringen.
Så finns det ytterligare ett skäl att inte ha VR påslaget när slutartiderna inte är tillräckligt långa för att VR ska göra någon nytta.
Det är det faktum att VR under vissa förutsättningar kan gör att AF fungerar sämre.

Låter iofs rimligt. Ska testa med en kompis D90 och 16-85VR för att se om samma effekt uppstår där.

/M

Hmm, på 300mm och bländare 5,6 gör nog VR nytta i de flesta situationer, antar jag.
Jag menar, om man fotar på 300mm ofta finns nog knappast anledning att slå av VR öht. Utom när stativ används naturligtvis.

/K

Hmm.
Kanske finns förklaringen här:
http://www.nikon.com/about/technology/core/software/vr_e/index.htm
Vid "Fig 3" en bit ner:
"...What's more, just before exposure, the VR lens will reset to central position (optical axis) from an off-centered position which is a result of VR operation during the shutter release button is lightly pressed. Since the shift amount of the VR lens is limited, this operation maximizes VR effects as well as optical performance. Only Nikon has this "Centering Before Exposure" feature."

Tycker ändå att kameran känns omotiverat seg vid exponering.
Någon annan med D80 som upplever samma fenomen? (Eller som INTE upplever det?!)
/M

ANNONS