Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag använder Photolab 5 som konverterare och till skillnad från Capture One och Lightroom slirar de svårt hos DXO med att fixa importprofiler för Sony A7 IV. Jag fick min A7 IV redan 4 december vilket överraskade mig lite då Scandinavian flaggat att den skulle komma i januari och DXO i sin tur har flaggat att det kommer dröja till in i mars innan de fixar stöd för A7 IV i Photolab.
Jag vet sedan 2005 att det kan vara så att det enda som skiljer i RAW-filerna i princip är modellbeteckningen. Jag testade då att ändra KM D5D filer till D7D för att kringgå att D5D-filer inte kunde öppnas i en konverterare som ännu inte hade stöd för den modellen.
Så jag laddade snabbt ned HxD hexeditor och använde exakt samma trick med tre A7 IV-filer (uncompressed, lossless och lossy) som jag gjort 2005 med KM-filerna och bytte ut modellbeteckningen ILCE-7M4 till ILCE-7M3 i bildernas hexkod.
Efter det kunde filerna öppnas i Photolab 5 som alltså inte ännu har stöd för A7 IV RAW och alla de funktioner som bara är öppna med RAW-filer funkade precis som de brukar fullt ut med alla tre RAW-varianterna i A7 IV inklusive Deep Prime och Lens Correction Sharpening bl.a.
När sånt här brukar diskuteras så kommer det alltid fram folk som hävdar att tillverkarna har optimerat dessa format för just den kameran man nu har men jag kan faktiskt inte se någon som helst skillnad på hur dessa bilder hanteras av Photolab 5 mot mina bilder från A7 III som ju är en kamera som jag ju trots allt använt i mer än tre år.
Så jag undrar faktiskt varför Sony håller på så här och vad det tillför oss konsumenter och jag undrar också över vad det är som DXO har så stora problem med att lösa att det ska behöva ta ända till mars för att lösa vilket alltså blir tre-fyra månader i bästa fall.
Är det inte dags snart att göra som Leica, Hasselblad och Pentax och droppa den här charaden och göra DNG till ett standard RAW för alla. För jag är faktiskt rätt övertygad om att detta mest bara handlar om kommersiell inlåsning och marknadskraftsbegränsningar. Adobe har ju redan givit oss standarder som TIFF, PDF och XMP. Varför är de stora tillverkarna så kalla inför ett DNG som en stor del av hela världens kulturarvsinstitutioner redan standardiserat på?
A7IV-bild som änndrats med en hexeditor så Photolab tror att det är en A7III-bild
Hälsningar från ett verkligt grått och trist Vaxholm.
Jag vet sedan 2005 att det kan vara så att det enda som skiljer i RAW-filerna i princip är modellbeteckningen. Jag testade då att ändra KM D5D filer till D7D för att kringgå att D5D-filer inte kunde öppnas i en konverterare som ännu inte hade stöd för den modellen.
Så jag laddade snabbt ned HxD hexeditor och använde exakt samma trick med tre A7 IV-filer (uncompressed, lossless och lossy) som jag gjort 2005 med KM-filerna och bytte ut modellbeteckningen ILCE-7M4 till ILCE-7M3 i bildernas hexkod.
Efter det kunde filerna öppnas i Photolab 5 som alltså inte ännu har stöd för A7 IV RAW och alla de funktioner som bara är öppna med RAW-filer funkade precis som de brukar fullt ut med alla tre RAW-varianterna i A7 IV inklusive Deep Prime och Lens Correction Sharpening bl.a.
När sånt här brukar diskuteras så kommer det alltid fram folk som hävdar att tillverkarna har optimerat dessa format för just den kameran man nu har men jag kan faktiskt inte se någon som helst skillnad på hur dessa bilder hanteras av Photolab 5 mot mina bilder från A7 III som ju är en kamera som jag ju trots allt använt i mer än tre år.
Så jag undrar faktiskt varför Sony håller på så här och vad det tillför oss konsumenter och jag undrar också över vad det är som DXO har så stora problem med att lösa att det ska behöva ta ända till mars för att lösa vilket alltså blir tre-fyra månader i bästa fall.
Är det inte dags snart att göra som Leica, Hasselblad och Pentax och droppa den här charaden och göra DNG till ett standard RAW för alla. För jag är faktiskt rätt övertygad om att detta mest bara handlar om kommersiell inlåsning och marknadskraftsbegränsningar. Adobe har ju redan givit oss standarder som TIFF, PDF och XMP. Varför är de stora tillverkarna så kalla inför ett DNG som en stor del av hela världens kulturarvsinstitutioner redan standardiserat på?
A7IV-bild som änndrats med en hexeditor så Photolab tror att det är en A7III-bild
Hälsningar från ett verkligt grått och trist Vaxholm.
Senast ändrad: