Jochum Berg
Aktiv medlem
Tanken tror jag var att erbjuda ett raw-format som är oberoende kamera och relativt framtidssäkert, likt ett negativ.Jag har svårt att se att DNG bidrar med speciellt mycket.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tanken tror jag var att erbjuda ett raw-format som är oberoende kamera och relativt framtidssäkert, likt ett negativ.Jag har svårt att se att DNG bidrar med speciellt mycket.
Dina barnbarn står där när det skall röjas ut efter den där gubben med sina konstiga kameror och kliar sig i huvudet när de hittar en gammal hårdisk som det står ”foto/bilder” på, vad är detta undrar de. Var kan man koppla in en sådan antik sak, någon vet, man kan skicka det till ett speciallabb och det kostar minst 3 gånger så mycket som gubben lämnade efter sig. De funderar inte så länge innan de bestämmer sig för att även hårddisken får gå till tippen/återvinning. ;-)
Du menar likt när de gamla fotoalbumen, som ingen har tittat i på tjugo år skall fördelas ut till de efterlevande som snabbt tar en blick i albumet för att sedan långtidslagra albumet till nästkommande generation som gör exakt samma sak?
...det har hänt förr även om vi gärna inbillar oss att människans utveckling är en enda uppåtgående spiral.
Japp, för vissa är det som sagt inte lika självklart att den är uppåtgående. Ibland undrar jag var vi är på väg. Jag tycker det är vrålkul med gamla bilder och någon gång i framtiden blir även våra bilder gamla.
If you don´t know where you are going, any road will do.
Tanken tror jag var att erbjuda ett raw-format som är oberoende kamera och relativt framtidssäkert, likt ett negativ.
...
Jag ser framför mig en värld med vrålsnabbt Internet, gigantiska lagringsmedium som man hyr för en spottstyver. Full redundans, där många bilder samsas och man kommer åt dem var man än befinner sig. Bilderna framkallas snabbt och enkelt för att komma ut på den lokala skrivaren som kopia. Bilder är och har alltid varit. Dåliga bilder försvinner, förr eller senare. Oavsett om det är på papper, på negativ eller i digital form.
För mig är glaset halvfullt, för andra är det halvtomt.
Nu var det väl inte riktigt det jag skrev. :crazy:Tanken är ju vacker, men innebär i praktiken att alla kameratillverkare skulle enas om ett gemensamt sätt att lagra all den extrainformation från kamerorna som skickas med i rådata. Det innebär att kameratillverkarna i praktiken tvingas avslöja väldigt mycket om hur sensorn är och vilka extra mätdata de kan mäta med sina kameror. Dessutom måste de berätta det i förväg om kommande modeller om det skall finnas DNG-stöd färdigt när kameran släpps. Fet chans att en tillverkare skulle gå med på det ...
Jag tror ärligt talat chansen att till exempel marknadens två största aktörer, Canon och Nikon, skulle enas om ett gemensamt råfilsformat är mindre än att de skulle enas om en gemensam objektivfattning![]()
Tanken tror jag var att erbjuda ett raw-format som är oberoende kamera och relativt framtidssäkert, likt ett negativ.
Nu var det väl inte riktigt det jag skrev. :crazy:
Det var så det presenterades av Adobe, men tänk på att de har ett egenintresse av att vi uppfattar det så.
I praktiken är DNG bara är ännu ett råformat baserat på tiff, förvisso med publik dokumentation men det är mycket få kameratillverkare som har bemödat sig med stöd för formatet. Flera kameratillverkare har dessutom övergivit DNG när det har visat sig att standarden inte klarade deras behov.
Av samma skäl är DNG idag inte samma format som när det presenterades, tillägg och utökningar för att stödja nya kameraformat har tillkommit regelbundet. Nu senast var det råformatet från Panasonics LX3 som tvingade fram en omfattande revidering av DNG-formatet. En sådan ny DNG-fil kan inte självklart läsas av ett program med stöd för äldre versioner av DNG, utan att programmet måste uppdateras. Det kanske intressanta denna gång är att tillägget som krävdes för LX3 faktiskt kräver funktionalitet som inte finns i dagens råkonverterare (inte ens i Camera RAW), vi talar om korrigering av distorsion och kromatisk abbersion baserat på data i råfilen.
Fast det kanske mest spännande med LX3:ans råformat var Adobes tillfälliga lösning i den tidigare versionen av DNG, där fick DNG-konverteraren agera råkonverterare för att skapa tre fullständiga färglager som kunde läsas av Camera RAW. I praktiken var inte längre DNG-filen en råfil utan en bastard med delvis tolkat data. Så bara för att filändelsen är DNG kan vi inte vara säkra på att den innehåller det fullständiga rådatat från kameran.
Det kanske intressanta denna gång är att tillägget som krävdes för LX3 faktiskt kräver funktionalitet som inte finns i dagens råkonverterare (inte ens i Camera RAW), vi talar om korrigering av distorsion och kromatisk abbersion baserat på data i råfilen.
Hm, Hasselblads Phocus gör väl det?